kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

ماهاتیر محمد: مالزی هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت

نخست‌وزیر پیشین مالزی ضمن اعلام اینکه تمام «اسرائیل» از طریق تسلط بر خاک فلسطین بنا شده، گفت، «مالزی هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت».

«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی اعلام کرد،کشورش عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کند و اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی را اقدامی غیرقانونی می‌داند. وی در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» اضافه کرد که:« مسئله فلسطین باید از طریق مذاکره حل شود اما آنچه اسرائیل انجام می‌دهد با قانون بین‌الملل در تعارض است، سازمان ملل باید این مسئله را به دادگاه بین‌المللی ببرد تا مشخص شود که اسرائیل برحق است یا خطاکار».
به گزارش فارس، ماهاتیر محمد این را هم گفت که:
« اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رفتاری غیرقانونی است که با قانون بین‌المللی و تمام قوانین در تعارض است؛ در هیچ جایی کسی نمی‌تواند بر اراضی دیگری مسلط شود و ادعا کند که ملک اوست. تمام اسرائیل از طریق تسلط بر اراضی فلسطینی بنا شده است».
وی بر عدم عادی‌‌سازی روابط مالزی با رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد و گفت، «از ابتدای امر، اسرائیل را به رسمیت نشناختیم و تاکنون نیز میان ما و اسرائیل هیچ رابطه دیپلماتیکی وجود ندارد و همیشه آن را محکوم کرده‌ایم اما بدبختانه برخی کشورهای دیگر سیاست‌های متفاوتی در پیش گرفته‌اند». ماهاتیر محمد درباره سیاست تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا هم گفت: «دموکراسی واقعی در آمریکا وجود ندارد، آمریکا کشور منصف و عادلی در قبال سیاهپوستان نیست. ما باید از سیاهپوستان حمایت کنیم زیرا از این طریق می‌توانیم نشان دهیم که جامعه آمریکایی در قبال ملت خود عادل و منصف نیست».
وی درخصوص تلاش برخی برای تفرقه در جهان اسلامی هم این طور موضع گرفت که:« برخی می‌خواهند اهل سنت با برادران شیعه خود بجنگند ما این را می‌دانیم اما نیازی به عقب کشیدن نیست. برخی کشورهای بزرگ دنبال عدم ثبات در کشورهای اسلامی هستند تا ما موفق به توسعه و افزایش قدرت نشویم».