kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹

ظریف درباره مذاکرات وین 6 به مجلس گزارش داد

در دو جلسه علنی و غیر علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان از پاسخ‌های وزیر کشاورزی به سؤالات دو نماینده قانع شدند و پس از آن به پای توضیحات وزیر خارجه در مورد نتایج مذاکرات با ۱+۵ نشستند.


 در ابتدای جلسه روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به لایحه نحوه اجرای محکومیت مالی را مورد بررسی قرار داده و به منظور تأمین نظر این شورا ایرادات آن را اصلاح کردند.
وکلای ملت در ماده ۳ این لایحه که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، در مصوبه قبلی خود اصرار کردند و ماده ۳ این لایحه را به مجمع تشخیص فرستادند.
در مصوبه قبلی مجلس، در ماده سه تصریح شده بود که اگر استیفای محکوم به از طرق مذکور در این قانون ممکن بگردد، محکوم علیه به تقاضای محکوم له تا زمان ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکوم له حبس می‌شود چنانچه محکوم علیه تا ۱۰ روز پس از ابلاغ اجراییه ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوی اعسار خویش را اقامه کرده باشد، حبس نمی‌شود مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قبلی رد شود.
همچنین ماده ۱۵ لایحه مذکور مورد اصلاح نمایندگان قرار گرفت و مقرر شد دادخواست اعسار از تجار و اشخاص حقوقی پذیرفته نمی‌شود و این اشخاص در صورتی که مدعی اعسار باشند باید رسیدگی به امر ورشکستگی خود را درخواست کنند.
مجلسی‌‌ها همچنین با اصلاح ماده ۱۷ لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مقرر کردند دادگاه رسیدگی کننده به اعسار ضمن صدور حکم اعسار شخصی که با هدف فرار از پرداخت دین مرتکب تقصیر شده است که موجب اعسار وی گردد با توجه به میزان بدهی نوع تقصیر، تعدد و تکرار آن به مدت شش ماه تا دو سال به یک یا چند مورد از محکومیت زیر محکوم می‌کند:1. ممنوعیت خروج از کشور 2. ممنوعیت تأسیس شرکت تجارتی3. ممنوعیت عضویت در هیئت مدیره شرکت‌‌های تجارتی4. ممنوعیت تصدی مدیرعاملی در شرکت‌های تجارتی 5. ممنوعیت دریافت اعتبار و هرگونه تسهیلات به هر عنوان از بانک‌‌ها و موسسات مالی و اعتبار عمومی و دولتی به جز وام‌های ضروری 6.ممنوعیت دریافت دسته چک.
همچنین براساس تبصره الحاق شده به ماده ۲۴ مصوب شد در خصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتا به محکوم علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.
حضور برخی فتنه‌گران در دانشگاهها
در ادامه اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با طرح این پرسش که چرا مسئولان کشورهای اسلامی سکوت کرده‌اند، گفت: مسئولان دیپلماسی کشور باید از جایگاه ریاست کشورهای غیر متعهد و با کمک کشورهای اسلامی فشار همه‌جانبه به سازمان ملل و خصوصا شورای امنیت سازمان ملل وارد کنند تا اینکه حداقل اقدام اساسی این باشد که از این جنایت‌های وحشیانه جلوگیری کنند.
وی در خصوص وزارت علوم افزود: جای تأسف است که همچنان در برخی از دانشگاه‌‌ها به بهانه افطاری دادن از افراد مسئله دار و اهل فتنه دعوت می‌شود و آنان در صحبت‌های خود نظام را نشانه گرفته‌اند و می‌گیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار اشت: همچنین اخیراً برخی نشریات همچنان بر طبل حمایت از جریانات ضد انقلاب و معاند می‌کوبند و از آنها حمایت می‌کنند و تأسف بیشتر اینکه سایت «کلمه» متعلق به جریان فتنه، به نفع وزارت علوم مطلب نوشته است و به نوعی استیضاح وزیر مربوطه را خط قرمز قرار داده است که در این زمینه می‌خواهم بگویم سوابق شما هم مانند رفقایتان است که چنین تهدیداتی می‌کردند تا جایگاه بالاتری در بین مستکبران پیدا کنند و در حال حاضر سردر آخور آمریکا  و انگلیس کردند و با ذلت و خواری به آنها پناهنده شدند؛ بدانید که هیچ کاری از پیش نخواهید برد.
همچنین حجت‌الله خدایی سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نطق میان دستور خود در گفت: انتظار ملت ایران از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران این است که خطوط قرمزی که با خون هزاران جوان در میدان نبرد و جهاد علمی بدست آورده‌ایم را با لبخند دیپلماتیک از دست ندهیم.
وی افزود: به همان اندازه که دولت اوباما در مقابل کنگره از اختیار کافی برخوردار است مجلس شورای اسلامی در مقابل دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای از اختیار کافی برخوردار نیست چرا که نمایندگان مردم در مجلس در جریان جزئیات روند مذاکرات 1+5 قرار نمی‌گیرند.
نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس در بخش دیگری از نطق میان دستور خود گفت: نباید از یقه سفیدهایی که با جابه جایی دولت و جریان‌های سیاسی فقط ریل عوض می‌کنند اما با همان لوکوموتیو راه را در فساد اقتصادی ادامه می‌دهند غافل شویم، قوه قضائیه باید به شدت با مفاسد اقتصادی برخورد کند.
 سؤال ملی نماینده فلاورجان از وزیر جهادکشاورزی
سؤال ملی و مشترک حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار نشست علنی روز سه شنبه پارلمان قرار گرفت.
موسوی لارگانی از وزیر جهاد کشاورزی درباره دلیل افزایش بی‌رویه قیمت نهادهای کشاورزی، کود و سم سؤال کرده بود و علی ایرانپور نماینده مبارکه نیز از حجتی پرسیده بود که علت کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در تامین و تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک چیست.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در بخش اول سخنان خود و در پاسخ به سؤالات مذکور گفت: کود شیمیایی داخلی در مجتمع‌های پتروشیمی وابسته به وزارت نفت تولید می‌شود و توزیع آن به قیمت مصوب و به عهده این وزارتخانه است و افزایش قیمت کود شیمیایی اوره در سال جاری از مبلغ ۲۰۰ هزار ریال به ۳۵۰ هزار ریال، براساس مصوبه سال گذشته هیئت وزیران صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه ما برای نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان یارانه می‌دهیم، گفت: معتقدیم نهاده‌هایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد باید کمترین هزینه را داشته باشد و کود شیمیایی از زمانی که این دولت بر سر کار آمده، افزایش قیمتی نداشته و قیمت آن هنوز به همان قیمت دولت قبلی است.
موسوی لارگانی: دسترنج کشاورزان
به قیمت واقعی خریداری نمی‌شود
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در تشریح سؤال خود و نماینده مبارکه گفت: صنعت کشاورزی به دلیل سیاست‌های نادرست و عدم ثبات در تصمیم‌گیری و تصمیمات نادرست برخی مسئولان، در حال نابودی است؛ از یک طرف خشکسالی و عدم توجه به وضعیت آب و از طرفی دیگر افزایش شدید قیمت نهاده‌های کشاورزی و کود و سموم  سبب ایجاد بحران در کشاورزی شده است.
وی خطاب به جهاد کشاورزی گفت: جای سؤال است که چرا باید قیمت نهاده‌های کشاورزی با افزایش روبه‌رو شود و سیاست جهاد کشاورزی در این زمینه چیست؟ چرا قیمت‌‌ها با این شدت افزایش یافته؟ در حالی که دسترنج کشاورزان به قیمت واقعی خریداری نمی‌شود، گندم وارد کشور می‌شود و به تولید ملی توجهی نمی‌شود.
پس از توضیح این سؤالات از سوی حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، محمود حجتی توضیحاتی را درباره برنامه‌‌ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد.
مجلس از پاسخ‌های حجتی قانع شد
در نهایت، نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و از هیئت رئیسه مجلس خواستند تا این موضوع را به رای وکلای ملت بگذارند.
وکلای ملت در نهایت با ۱۳۰ رای موافق، ۸۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر نسبت به این دو سؤال قانع شده‌اند.
به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس به ۶ وزیر کابینه یازدهم کارت زرد دادند اما امروز پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی را قانع‌کننده دانستند تا دولت ۶کارته بماند.
جلسه غیرعلنی مجلس برای استماع
«گزارش هسته‌ای ظریف»
روز گذشته به دلیل برگزاری نشست غیرعلنی نمایندگان مجلس با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نوبت به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان مجلس نرسید و به همین دلیل، علی لاریجانی ختم جلسه علنی پارلمان را اعلام کرد.
«محمد جواد ظریف» در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس که درمورد آخرین دور مذاکرات وین و تمدید 4 ماهه توافق ژنو، برگزار شد در گفت‌و‌گو با خانه ملت به رویکرد 1+ 5 و طرف غربی در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث مذاکرات نرم و سخت شدن طرف مذاکره مطرح نیست بلکه باید دانست تا توافق نشود همه برای رسیدن به مواضع خود تلاش می‌کنند.
وی با بیان این که در این دوره از مذاکرات هسته‌ای احساس کردم طرف مقابل به حرف ما گوش می‌دهد و در مورد آن فکر می‌کند، افزود: 1+5 به این نتیجه رسیده است که تا ابد فرصت برای توافق وجود ندارد.
ظریف: فشار بر ایران تاثیر ندارد
سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: طرف‌های مذاکرات می‌دانند که تنها راه برای حل موضوع هسته‌ای توافق است.
ظریف خاطرنشان کرد: آ‌نها مشاهده کردند که فشار بر مردم ایران تاثیر نداشته و ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری با شکوه هر چه بیشتر شرکت کردند، بنابراین هرچه جلوتر می‌رویم طرف مقابل برای ورود به مذاکره آمادگی بیشتری پیدا می‌کند.
وی با یادآوری وجود موارد مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 5+1 گفت: حق غنی‌سازی، آب سنگین و تحریم‌‌ها از موارد مورد اختلاف است که در مورد همه آنها بحث خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به مباحث مطرح شده در مذاکره با 1+5 درباره تعداد و نوع سانتریفیوژ‌ها اظهارداشت: مواضع ما درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها مشخص است و اصرار طرف مقابل بر روی این موضوع بی تاثیر است.
وی تصریح کرد: اگر غربی‌‌ها با نگاه مبتنی بر توافق ژنو و اطمینان بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، پیش بروند موضوع حل خواهد شد.
روایت سخنگوی هیئت رئیسه از حضور ظریف در جلسه غیرعلنی
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خصوص جزئیات جلسه علنی مجلس با موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: وزیر امورخارجه در این جلسه اعلام کرد آمریکایی‌‌ها و دیگر کشورهای طرف غربی پذیرفته‌‌اند که خواسته‌های به حق ملت ایران را در نظر بگیرند، هر چند این موضوع ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: ظریف در این جلسه گفت که  پروتکل الحاقی و موارد غنی‌سازی باید به تصویب مجلس برسد و‌ هر کجا ببینیم نیاز است مجلس وارد ماجرا شود قطعا از این ظرفیت استفاده خواهد شد.
سخنگوی هیئت رئیسه اظهار داشت: به گفته ظریف 1+5 بر این عقیده بودند که مذاکرات را در همین 6 ماهه اول به اتمام برسانند و در هفته آخر نیز فشار زیادی آوردند تا مذاکرات را به اتمام برسانند.
نعمتی افزود: وزیر خارجه  در مجلس گفت مسائل اختلافی که مقام معظم رهبری هم یکی از آن موارد را مبنی بر غنی‌سازی 190 هزار سویی ایران اعلام کردند، بحث غنی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد و طبیعتا تمدید مذاکرات پیشنهاد شد و طرف خارجی نیز آن را پذیرفت.
یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز در گفت وگو با مهر اظهار داشت: ظریف در جلسه غیرعلنی گفت: طرف غربی در مذاکرات اعلام کرده که اورانیوم مورد نیاز برای مرکز اتمی بوشهر را تامین می‌کنند، اما تیم مذاکره‌کننده تاکید دارد که ایران می‌خواهد خودش برای نیروگاه بوشهر اورانیوم مورد نیاز را تولید کند.
همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: ظریف  اعلام کرد که آمریکایی‌‌ها و گروه 1+5 بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی پذیرفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست.
جلسه علنی روز سه شنبه مجلس با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت ۸ صبح چهارشنبه برگزار می‌شود.