kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

ده‌ها شرکت بزرگ جهانی، فیس‌بوک را تحریم کردند(اخبار ادبی و هنری)

ده‌ها شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله «کوکاکولا» و خودرو‌سازی «هوندا» در اعتراض به نوع برخورد شبکه فیس‌بوک با کامنت‌ها و مطالب توأم با نفرت‌پراکنی و اخبار جعلی، این شبکه اجتماعی را تحریم کردند.

به نوشته دویچه وله، این ابتکار با نام StopHateForProfit# که توسط برخی سازمان‌های فعال در زمینه حقوق شهروندی از دو هفته پیش کلید خورد، در وب‌سایت خود نام تقریبا ۹۰ شرکتی را فهرست کرده که تبلیغاتشان را در فیس‌بوک متوقف کرده‌اند. برخی شرکت‌ها درصدد بسط این بایکوت به دیگر شبکه‌های متعلق به فیس‌بوک مانند اینستاگرام هستند.
جیمز کوینس، مدیرعامل شرکت کوکاکولا، گفته است: «جایی برای نژادپرستی در این جهان و در هیچ شبکه‌ اجتماعی‌ وجود ندارد.»
«استارباکس»، شرکت کافی‌شاپ زنجیره‌ای آمریکایی هم اعلام کرده که هر تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند. «هرشیز»، شرکت صنایع غذایی آمریکایی نیز که با تولید شکلات و فرآورده‌های قندی در جهان پیشتاز است، به نوشته برخی رسانه‌ها در آمریکا، اعلام کرده به بایکوت تبلیغ و عدم پخش آگهی در شبکه فیس‌بوک می‌پیوندد.
ماجرای بایکوت و تحریم شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک به‌دنبال موج اعتراض‌های گسترده به نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا و سانسور اخبار این وقایع، همچنین انتشار مطالب جعلی و نژادپرستانه در فیس‌بوک بالا گرفت. خودداری مارک زاکربرگ (موسس و مدیر فیس‌بوک) از اقدام علیه اظهارات جنجالی دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم سهم بسزایی در افزایش این موج علیه این شرکت داشته است. این همراهی با ‌ترامپ، حتی برخی کارکنان فیس‌بوک را هم بر آن داشت تا به سیاست‌های کارفرمای خود اعتراض کنند. یادآوری می‌شود که مارک زاکربرگ موسس و مدیر فیس‌بوک، چهره‌ای صهیونیست است و زمانی به‌دلیل آنکه گفته بود برای کشتن هر فلسطینی، 100 سکه طلا جایزه می‌دهد، از سوی پارلمان رژیم‌ اشغالگر قدس مورد تمجید قرار گرفت. یکی از ساختمان‌های مرکزی فیس‌بوک در سرزمین‌های‌ اشغالی قرار دارد و این شرکت بارها به‌خاطر فروش اطلاعات کاربرانش از جمله برای به ریاست جمهوری رساندن ‌ترامپ، رسوا شده است.