kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
به رغم گذشت بیش از یک سال از حکم بازدارنده رئیس قوه قضائیه

تعداد قتل با سلاح سرد همچنان رو به افزایش است

معاون مبارزه با قتل پلیس آگاهی ناجا از عدم کاهش قتل با سلاح سرد ابراز تاسف کرد و گفت: تعداد این قتل‌ها از 33 درصد در سال گذشته به 35 درصد در سال جاری رسیده است.


این آمار از یک سو نشان از افزایش قتل در کشور را دارد و از سوی دیگر حکایت از ناکارآمدی یا کم‌کاری مسئولان ذیربط در اجرایی کردن حکم قاطع رئیس قوه قضائیه در آذرماه سال 91 مبنی بر حکم محاربه ومجازات اعدام برای کسانی که با استفاده از سلاح سرد اقدام به قتل می‌کنند، دارد. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی حدود یک سال و چهار ماه پیش در پی انتشار فیلمی با موضوع زورگیری توسط اشرار در رسانه‌های خبری در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این مطلب که «امنیت مردم از نان شب هم واجب‌تر است» و «پیشرفت و توسعه در پرتو امنیت حاصل می‌شود» خاطرنشان کرد: حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است.
رئیس قوه قضائيه در همین جلسه از مسئولان قوه قضائیه و نیروی انتظامی خواست که گام‌های جدی‌تری در برخورد قاطع با متخلفان و اشرار بردارند.
در این رابطه باید اذعان کرد، اگر چه در این جهت از سوی نهادهای انتظامی و قضائی تلاش‌هایی صورت گرفته است اما شواهد امر و آمارها نشان می‌دهد که این تلاش‌ها نتوانسته به هدف اصلی خود نزدیک شود به طوری که در این مدت تعداد زیادی جنایت با سلاح سرد صورت گرفته به طوری که اکثر آن‌ها به قتل منجر شده و برخی نیز به خاطر شدت مصدومیت‌ها در بستر بیمارستان‌ها و منازل در رنج بسر می‌برند.
سرهنگ هادی مصطفایی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا در توضیح بیشتر آمار ارائه شده با تاکید بر اینکه تعداد قتل‌هایی که با سلاح سرد اتفاق افتاده تغییری نکرده است گفت: سهم استفاده از سلاح سرد در 3 ماهه اول سال 92 در کشور 33 درصد بود که این رقم در سال 93 به 35 درصد رسیده است.
بنابراین تعداد اینگونه حوادث نه تنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش نداشته بلکه 2 درصد نیز افزایش داشته است.
وی درباره میزان قتل در کشور به سایر روش‌ها مانند استفاده از سلاح گرم نیز گفت: تعداد این قتل‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته تا 6 درصد رو به کاهش بوده است.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: وقوع قتل در تهران بزرگ نیز طی این مدت 24 درصد کاهش داشته این در حالی است که سهم استفاده از سلاح سرد در سال 92 بالغ بر 53 درصد بوده که این رقم در مقایسه با سال 93، به 44 درصد رسیده است.