kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷

ناراحتی برخی مدیران سیما از اقدامات اصلاحی در برنامه‌های ورزشی (نکته ورزشی)


 
  سرویس ورزشی ـ
اخیرا چند برنامه ورزشی و عمدتا فوتبالی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که سخت مورد توجه علاقمندان به ورزش، از طرفداران فوتبال گرفته تا کارشناسان و اهل فن و... قرار گرفت. دلیل اصلی این امر هم بحث‌های جاندار و بی‌تعارف و روشنگرانه‌ای بود که در‌باره مسائل جدی- و نه حاشیه‌ای و جنجالی و انحرافی- فوتبال صورت گرفت. این برنامه‌ها واین استقبال مردمی نشان داد بر خلاف تلقی وتبلیغ کسانی که شناخت صحیح و درستی از« مردم» ندارند و سطح توقعات و خواسته مردم را تا حد بحث‌های خاله زنکی و تفرقه افکنانه و حرمت شکنانه و جنجالی و فرعی والبته گمراه‌کننده و بی‌حاصل پایین می‌آورند مردم به عنوان دلسوزترین افراد نسبت به کاروبار کشور خود از جمله ورزش‌،علاقمند و طرفدار بحث‌های جدی وعمیق و روشنگرانه هستند. خوشبختانه حداقل در چند برنامه اخیر برنامه دوشنبه شب شبکه 3(برنامه فوتبال برتر) به این خواسته مردم تا حد زیادی پاسخ مثبت داده شده وحداقل تا آنجا که ما شنیده ایم، احساس اکثر بینندگان این برنامه(که متاسفانه نگارنده جزو آنها نبوده و موفق به دیدن آن نشده) در پایان برنامه فوتبال برتر احساس مثبتی بوده نه احساس منفی ناشی از اتلاف وقت و اعصاب خردی و...!!« باز طبق آنچه که تا کنون گذشته و به گوش ما هم رسیده است روندکلی برنامه ذکر شده روند روبه جلو و متعهدانه‌ای بوده که به جای تلاش برای مطرح کردن رفاقتی» این «و زدن تصفیه حسابانه «آن» با رعایت نسبی ظرافت‌ها و جذابیت‌های یک برنامه ورزشی به دنبال موشکافی کارشناسانه و تحلیلی مسائل عدیده فوتبال پر مسئله ایران بوده است‌.
در هر حال همان‌طور که بارها به سهم خود نوشته ایم نقش رسانه‌ها خاصه رسانه‌ای فراگیر و پر مخاطب مثل تلویزیون در سرنوشت ورزش بسیار تعیین‌کننده و حساس است. متاسفانه برخی رسانه‌ها و از جمله خیلی وقت‌ها تلویزیون این نقش را به هر دلیل به درستی عمل نکرده و بدتر از همه در انحراف ورزش از مسیر اصلی بسیار دخیل بوده‌اند که اینجا مجال بحث مفصل در این باره نیست، هر چند که در گذشته بارها به طور صریح و با ذکر مصادیق در‌باره عملکرد نا مناسب بعضی از برنامه‌های ورزشی پر مخاطب نوشته شد که سخت مورد حمایت همه‌جانبه مدیران وقت سازمان بودند، به طوری که احساس می‌شد بعضی از این مدیران به جای مدیریت و اعمال نظارت و ارائه راهنمایی‌های لازم تبدیل به نوچه غلامان حلقه به گوش و فرمانبراین برنامه‌ها وتهیه کنندگان و مجریان آن شده‌اند و یکسره در پی برآوردن خواسته‌های بعضاً انحصارگرانه و خود خواهانه آنها بودند به صورتی که فقط این برنامه‌ها در آن سازمان عریض و طویل حق اظهار نظر در‌باره فوتبال ایران و مسائل مختلف آن را داشتند. این حمایت‌های بی‌حساب مدیران عوضی آمده واداده تا بدانجا از این‌گونه برنامه‌ها و دست‌اندرکاران آن ادامه یافت که امر بر آنان مشتبه شد و اینان نه تنها خود را در عرصه فوتبال و کارشناسی- که بدون تعارف ازآن شناختی نداشتند یا شناختی‌اندک داشتند و به همین دلیل خیلی از استخوان خرد کرده‌های ورزش که آنها را می‌شناسیم و شما خواننده عزیز هم می‌شناسید آنها را قبول نداشتند و خواب خوش خود را هرگز حرام تماشای برنامه‌های زرد و سطح پایین و اغلب غرض‌ورزانه آنها نکردند و...- یکه تاز وبی رقیب دیدند که این اواخر به خود اجازه می‌دادند در‌باره مسائل مختلف گستاخانه بر مسند« اجتهاد»!! بنشینند و« حکم شرعی»!! بدهند و« فتوی»!! صادر کنند و...
خوشبختانه مدت زمانی می‌شود که نوعی تغییر روش و رویکرد در بعضی از برنامه‌های ورزشی تلویزیون- و نه همه- دیده و احساس می‌شود که جای خوشحالی دارد و خوشحالی هم نه از آن جهت که برنامه‌ای تعطیل و برنامه دیگری جانشین آن شده و فردی وگروهی رفته و فرد و گروهی دیگر به جای آن قرار گرفته بلکه از این جهت که رویکردمخرب و روش غلطی که مضر به حال فوتبال چه از حیث فرهنگی و اخلاقی و چه از نظر کیفیت فنی بود تغییر کرده و ان‌شاءالله رویکرد مثبت و سازنده‌ای که مفید به حال فوتبال پرطرفدار و مستعد ما باشد جانشین آن شده باشد. در این باره حرف‌های زیادی باقی مانده که در فرصت‌های دیگر به آن خواهیم پرداخت.عجالتا و خیلی سریع به سه مورد در اینجا اشاره می‌کنیم:
مدیران و ناظران برنامه‌های ورزشی،« اصل نظارت» را که اصلی اثبات شده در مدیریت علمی و توصیه شده در مکتب آسمانی اسلام است جدی بگیرند. فقدان نظارت در هر کاری دیر یازود و بدون تردید به انحراف و ایجاد معضلات و اتلاف سرمایه مادی و انسانی منجرمی‌شود. برنامه‌های مخرب واشاره شده در سطرهای بالاتر، شروع خوبی داشتند، دارای جذابیت‌هایی هم بودند که اگر بر کارو بار آنها و سازندگان آنها نظارت می‌شد حتما در مسیری سالم و سازنده می‌توانستند در عین جذابیت به پیشرفت و توسعه فوتبال ایران کمک کنند.
نکته بعدی اینکه روند تازه آغاز شده ادامه پیدا کند. آن هم نه فقط در‌باره یک برنامه، بلکه در‌باره همه برنامه‌های ورزشی سیما که متاسفانه خیلی از آنها حال و روز خوشی ندارند و بیشتر از اینکه در خدمت ورزش و ورزشدوستان عمل کنند، آش این و آن را هم می‌زنند و دانسته و نادانسته «نام و نان» فرصت‌طلبان و منفعت جویان را تامین می‌کنند.
و بالاخره نکته پایانی اینکه مدیران ارشد سیما از شخص رئیس‌محترم سازمان صدا وسیما گرفته تا معاونان ایشان، حامی جریان‌های سالم باشند و از مدیران متعهد و مصلح و ضد فساد و زیاده خواهی خود حمایت کنند. خوشبختانه این کار البته تا حد زیادی انجام می‌شود اما گهگاه خبرهایی هم می‌شنویم که موثق هم هست و از این حکایت دارد که بعضی از مدیران و معاونان از این اقدامات اصلاحی که در‌باره ورزش سیما انجام شده دل‌خوشی ندارند و لذا حمایت‌های لازم را از این اقدامات اصلاحی و مدیران ذی‌ربط(به طور مشخص آقای فروغی در شبکه3) به عمل نمی‌آورند و خواهان بازگشت به وضع سابق هستند و از اینکه این نظرات و نیات خود را که بر خلاف سیاست‌های اصلی سازمان است بر زبان بیاورند‌، ابایی هم ندارند!!
این دسته مدیران در عین حال به شدت حامی برنامه‌های مسئله دار ورزشی هستند که از شبکه‌های دیگر پخش می‌شود و دلیل آن هم به روابط شخصی و «قبلی» این مدیران با برخی مجریان و تهیه کنندگان این گونه برنامه‌های ناسالم برمی گردد! ان‌شاءالله در آینده اگر لازم باشد به این بحث به شکل شفاف‌تر و مصداقی‌تر خواهیم پرداخت!