kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

پورتلند ایستگاه دوم جدایی‌طلبی در آمریکا /اعزام نیرو برای سرکوب جدایی‌طلبان در سیاتل

بعد از ایجاد منطقه خودمختار در «سیاتل»، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند معترضان در «پورتلند» نیز به دنبال ایجاد منطقه خودمختار هستند و به همین خاطر، درگیری شدیدی میان آنها و نیروهای پلیس روی داد.



مردم آمریکا همچنان به مبارزه خود بر علیه نژادپرستی ساختاری در نهادهای سیاسی، قضائی و پلیسی این کشور ادامه می‌دهند. هفته گذشته معترضان در شهر سیاتل منطقه خودمختار تشکیل داده و تمامی نیروهای پلیس را از این منطقه بیرون کردند دیروز منابع خبر گزارش دادند در شهر پورتلند در ایالت اورگن نیز معترضان تلاش دارند بخش‌هایی از این شهر را به تصرف خود درآورده و «منطقه خودمختار» تشکیل دهند. «نیوزویک» گزارش داده معترضان شامگاه شنبه و بامداد جمعه (به وقت محلی) اقدام به تظاهرات در شمال شرق شهر پورتلند کرده‌اند. در بیانیه پلیس در این زمینه ادعا شده است معترضان با جمع‌آوری سطل‌های زباله قصد محاصره و بستن درب‌های خروجی اداره پلیس را داشتند. «اندی نیگو»، خبرنگار آزاد در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته معترضان برای ساعاتی این منطقه را به اشغال خود درآورده و قصد داشتند منطقه خودمختار تشکیل دهند. او همچنین نوشته معترضان اقدام به نوشتن شعارهایی بر روی دیوار کرده‌اند.رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرده است. شماری هم دستگیر شده‌اند. بر اساس گزارش «واشنگتن تایمز» رهبران جامعه سیاه‌پوست پورتلند آمریکا، روز جمعه معترضانی را که باعث به بار آمدن ویرانی در محله‌ای در این شهر شدند که عمده ساکنان آن از اقلیت هستند، تقبیح کردند. در یک کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه، رهبران جامعه سیاه‌پوست این شهر اظهار کردند، تمام کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در غوغایی که برپا شد، به اقلیت تعلق داشته
است.
حفاظت از نمادهای نژادپرستی
در بحبوحه تلاش معترضان برای ایجاد منطقه خودمختار در پورتلند که به درگیری گسترده با پلیس منجر شد ترامپ دستور اجرایی برای حفاظت از نمادهای نژادپرستی را امضا کرد و هشدار داد که حبس‌های طولانی مدت در انتظار اقدامات غیرقانونی در نظر گرفته شده است. وی در پیامی در توئیتر نوشت: «من دستور اجرایی بسیار قوی برای حفاظت از بناها، یادبودها و مجسمه‌های آمریکا و مبارزه با خشونت‌های مجرمانه اخیر امضا کردم.زندان‌های طولانی‌مدت برای این اقدامات غیرقانونی علیه کشور بزرگمان در انتظار است». ترامپ در مصاحبه فاکس نیوز نیز بار دیگر تظاهرات‌کنندگان در ایالت «ویسکانسین» را «تروریست» خطاب کرد و معترضانی که خواستار سرنگونی مجسمه‌های نماد برده‌داری در این کشور هستند را به «مجازات» تهدید کرد. ترامپ به مجری فاکس نیوز گفت: «اینهایی آدم‌هایی هستند که خرابکارند، آشوبگرند و به واقع به یک مفهوم، تروریست هستند». معترضان در سراسر آمریکا در روزهای گذشته به شمار زیادی از مجسمه‌های مربوط به شخصیت‌های نماد دوران «ایالات مؤتلفه» حمله کرده و آنها را سرنگون کردند.
نگرانی از دور تازه اعتراضات
 همزمان با اجرای فرمانی برای مجازات معترضان رسانه‌های آمریکایی خبر دادند ترامپ تعطیلات آخر هفته خود را نیز به دلیل نگرانی از بروز تظاهرات در پایتخت، لغو کرد و ترجیح داد تا در واشنگتن‌دی سی باقی بماند. « ترامپ» در پیامی در توئیتر نوشت: «من قصد داشتم این تعطیلات آخر هفته به بدمینستیر در ایالت نیوجرسی بروم اما خواستم در واشنگتن دی‌سی بمانم و اطمینان حاصل کنم که نظم و قانون اجرا می‌شود. آتش‌افکن‌ها‌، آنارشیست‌ها‌، غارتگران و آشوبگران به طور گسترده‌ای متوقف شده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «من هر آنچه که برای امن نگه داشتن جوامعمان نیاز باشد انجام می‌دهم و این افراد به عدالت سپرده خواهند شد».در پی تشدید اعتراضات علیه خشونت و تبعیض‌نژادی در آمریکا، حدود ۴۰۰ نیروی گارد ملی آمریکا برای مقابله با معترضان در «واشنگتن دی سی» پایتخت آمریکا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.نیروهای گارد ملی آمریکا چهارشنبه گذشته بعد از آن در پایتخت به حالت آماده‌باش درآمدند که معترضان آمریکایی در اقدامی تلاش کردند که مجسمه «اندرو جکسون» هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا و قصاب سرخپوستان را در نزدیکی کاخ سفید سرنگون کنند.
انحلال شورای شهر مینیاپولیس
شورای شهر «مینیاپولیس» نیز به اتفاق آرا به تغییر منشور شهر رای داد تا از آن طریق بتواند اداره پلیس این شهر را منحل کرد. اعضای شورا ۱۲ به صفر به نفع برچیدن اداره پلیس مینیاپولیس رای دادند.به گزارش روزنامه «نیوزیلند هرالد»، این اقدام غیرعادی در واکنش به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست افسر سفیدپوست این شهر در ماه گذشته که اعتراضات سراسری در آمریکا و کشورهای دیگر علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در پی داشت، انجام شده است.  این اعتراضات از شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آغاز شد و به سرعت به شهرها و ایالت‌های دیگر بسط پیدا کرد و همچنان در چهارمین هفته در تعدادی از شهرهای آمریکا برگزار می‌شود.اعضای شورای شهر پیشنهاد کردند به جای اداره پلیس، اداره امنیت اجتماع و پیشگیری از خشونت تشکیل شود. شورای شهر مینیاپولیس تاکید کرده این طرح کوتاه‌مدت نیست و آنها در آغاز روندی یک ساله برای دریافت توصیه‌ها به منظور جایگزین کردن پلیس قرار دارند.تصمیم درباره تغییر منشور اکنون باید برای بررسی رسمی در اختیار کمیته سیاست‌ و بعد کمیسیون منشور شهر قرار بگیرد. بعد شهروندان باید به تغییر منشور رای بدهند. پس از آن روند طولانی بررسی جامعه آغاز می‌شود تا مشخص شود اداره جدید چگونه باید عمل کند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و رای‌گیری قبل از نوامبر(آذر) انجام شود، اداره پلیس جدید اول مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت 1400)آغاز به کار خواهد کرد.