kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
با حضور سرلشکر سلامی ‌انجام شد

رونمایی از دستاوردهای جدید دفاعی سپاه از نفربر آبی- خاکی مکران تا پهپاد معراج

چند دستاورد دفاعی جدید نیروی زمینی سپاه از جمله نفربر آبی- خاکی مکران و تیربار بهینه‌سازی شده ثعبان و پهپاد معراج با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی شد.


 

در جریان بازدید سرلشکر حسین سلامی ‌فرمانده کل سپاه از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه، از آخرین دستاوردهای دفاعی این سازمان رونمایی شد.
خودروی زرهی آبی-  خاکی مکران، پهپاد معراج، نفربر مدرنیزه BTR- 60، برجک رعد-۲، کاوشگر۱ و تیربار هجومی ‌ثعبان از جمله آخرین دستاوردهای دفاعی نیروی زمینی سپاه است.
این دستاوردها پس از احصای نیازمندی‌های عملیاتی در مراکز تحقیقاتی نیرو و با بهره‌گیری از توان جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور از ایده به محصول تبدیل شده است.
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از معاونین ستاد فرماندهی کل سپاه و نیروی زمینی، سرلشکر سلامی ‌را در این بازدید همراهی کردند.
ورود سیستم‌های غافلگیرانه
سرلشکر سلامی ‌در حاشیه بازدید از دستاوردهای جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در تحریم تسلیحاتی جهانی هستیم؛ از یک طرف تحریم‌های تسلیحاتی وجود دارد و از طرف دیگر آمریکا و متحدانش جزو تهدیدات ما هستند.
وی افزود: ما باید بین نیازهای دفاعی‌مان و فضای موجود رابطه بسیار قدرتمندی را برقرار کنیم، این تحریم تسلیحاتی به فضل الهی فرصت بزرگی را برای جوانان دانشمند و مهندسان ایرانی فراهم کرد که همه نیازهای دفاعی کشور را با تکیه بر همین استعدادها و ظرفیت‌های بومی‌ طراحی و تولید کنند و بسازند.
فرمانده کل سپاه گفت: امروز تنوع و آرایه وسیعی از فناوری‌ها را مشاهده کردیم که بچه‌های نیروی زمینی سپاه آنها را تولید کردند به نحوی که امروز برای تمام سیستم‌های سلاح مورد نیاز شروع به طراحی برای تولید کردند و این شامل سلاح‌های سبک تا خمپاره‌اندازها، توپخانه، موشک‌اندازها، سامانه‌های زرهی و انواع مختلف سیستم‌های مهندسی، سامانه‌های اطلاعاتی و کشف دشمن، سیستم‌های حفاظت الکترونیک را شامل می‌شود.
سرلشکر سلامی ‌ادامه داد: نکته مهمی‌که اینجا وجود دارد، استفاده از فناوری‌های برترساز و تکنولوژی‌های مدرن است که نیروی زمینی ما را امروز قادر می‌کند یک جنگ تمیز در محیط پیچیده انجام دهد؛ جنگ تمیز یعنی جنگی که مبتنی بر استفاده کم از سلاح، اما استفاده دقیق و مؤثر و در عین حال ویرانگر باشد، به عبارت دیگر هم در بعد ارتقا مواد منفجره و هم قدرت تخریب کار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این موضوعاتی که آمریکایی‌ها در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح می‌کنند، اثری در قدرت دفاعی ما ندارد و در آینده نزدیک شاهد ورود سیستم‌های غافلگیرانه خواهیم بود.
لازم به ذکر است که سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تسلیحات و تجهیزاتی را به‌صورت کاملاًً بومی‌ و متناسب با نیاز رده‌های عملیاتی طراحی و وارد مرحله تولید محدود کرده که مورد استقبال یگان‌های عملیاتی نیز قرار گرفته است.
خودروی زرهی آبی- خاکی مکران
برای نمونه، خودروی زرهی آبی- خاکی مکران به سیستم کنترل آتش و سایت دید شامل دوربین روزانه و سنسور حرارتی با قدرت آشکارسازی تا ۴۰۰۰ متر و مسافت‌یاب لیزری برد ۱۰ کیلومتر مجهز شده است. امکان رهگیری و شلیک با مانیتور، بارگیری مهمات سریع و...از دیگر ویژگی‌های این نفربر است.
پهپاد معراج
به گزارش فارس، پهپاد معراج یک پهپاد شناسایی است که از فناوری دوربین آسانسوری برخوردار است و مداومت پروازی آن بیش از ۱۰ ساعت است.
این پهپاد با وزن برخاست ۳۳ کیلو، طول بال 3/6 متر و برد ۱۰۰۰ کیلومتر در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزسا تولید شده است.
نفربر مدرنیزه  BTR- 60
در این طرح که به‌منظور ارتقا توان عملیاتی و رزمی ‌نفربر BTR- 60 اجرا شده است، قابلیت‌هایی چون سیستم خوراک‌دهی سلاح به‌صورت اتوماتیک، سایت روزانه دیجیتال و شبانه حرارتی توپچی، سیستم استابلایزر و کنترل موقعیت، سیستم مسلح‌کننده برقی، سیستم تهویه گاز باروت و... فراهم شده است.
برجک رعد- ۲
این طرح که به‌منظور نصب برجک با توپ ۳۰ میلیمتری و سلاح 7/62 بر روی خودروهای MRAP اجرا شده است، برجکی با حداقل ابعاد با امکان کنترل آن توسط اپراتور از بیرون برجک است.
کاوشگر۱
این سامانه یک سامانه راداری و الکترواپتیکی نفوذ در زمین جلونگر است که برای کشف و آشکارسازی مین و اقلام انفجاری از فاصله دور به‌کار گرفته می‌شود.
این سامانه قابلیت کشف و آشکارسازی مین، تله و اقلام انفجاری با بدنه فلزی و پلاستیکی مدفون در خاک را بین ۷ تا ۳۰ متر دارد.
برد آشکارسازی مین‌های ضدنفر توسط این سامانه ۷ تا ۱۵ متر و در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر است و عمق آشکارسازی مین ضدتانک و اقلام انفجاری مدفون در خاک نیز بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر است. سرعت عملکرد این سامانه نیز اسکن ۵ تا ۱۰ کیلومتر در ساعت است.
تیربار هجومی ‌ثعبان
این پروژه به منظور بهینه‌سازی تیربار هجومی‌7/62 انجام شده است که حداکثر برد موثر آن ۸۰۰ متر و با نواخت تیر ۶۰۰ تا ۷۰۰ تیر در دقیقه شلیک می‌کند. وزن این سلاح ۶ کیلوگرم و سیستم تغذیه آن نوار ۲۵ و ۷۵ تایی است.