افزایش موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا و شرطی که فراموش شد!
در شرایطی که آمارها و هشدارهای مسئولان حاکی از افزایش موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا در تهران و برخی دیگر از استانها است، نگاهی به اظهارات گذشته مسئولان مبارزه با کرونا از جمله وزیر بهداشت اهمیت پیدا میکند.
سرویس اجتماعی-
حدود یک ماه (26 روز) از شرط وزیر بهداشت برای اجرای طرح ترافیک در پایتخت میگذرد و گویا آقای وزیر شرطی که به عنوان متولی سلامت مردم گذاشته بود را فراموش کرده است. 12 خرداد ماه سال جاری سعید نمکی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: «متاسفانه هیچ چیزی به ناوگان مترو و اتوبوسرانی ما اضافه نشده است. ماسک را هم در این فضاها اجباری کردیم اما وقتی استفاده از ماسک را در ساعات پیک تردد اجباری میکنیم و مردم در گرمای هوا وارد ناوگان حملونقل عمومی میشوند، ممکن است چند دقیقه آن را بردارند؛ چراکه نمیتوانند نفس بکشند و در همان لحظه میتواند ویروس را منتشر کند. بنابراین وقتی ناوگان حملونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو را نتوانستیم ترمیم کنیم، تعداد اتوبوسی که قرار شده بود اضافه شود، به ناوگان نیاوردیم، قطعا ما به عنوان متولی سلامت میایستیم تا حداقل مردم بتوانند از خودروی شخصی استفاده کنند تا خطر را کاهش دهیم. در جلسهای که با آقای شهردار و آقای وزیر کشور داشتیم اعلام کردیم که چند روزی با شما راه میآییم، اما بدانید که من در زمینه سلامت مردم با احدی رودربایستی ندارم و با هیچ کس هم شوخی ندارم. اگر ببینم که حتی دو درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش یافته و به این دلیل فاصلهگذاریها به هم میریزد، قطعا اعلام میکنم که وضعیت طرح ترافیک به قبل بازگردد.»
افزایش 3/5 درصدی بیماران کرونایی
پنج روز پس از اظهارات وزیر بهداشت یعنی شنبه 17 خرداد ماه، اجرای طرح ترافیک آغاز شد و مشاهدات میدانی نشان میداد که بار مسافرین در وسایل حملونقل عمومی به تبع کاهش استفاده از خودروی شخصی افزایش پیدا کرده است.
در این شرایط بود که بیستم خرداد ماه علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، از افزایش 3/5 درصدی مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستانهای تهران خبر داد!
از دیگر سو، 21 خرداد ماه، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با گلایه از کاهش میزان رعایت پروتکلها در کلانشهر تهران اظهار داشت: «گلایه ما نسبت به وضعیت مترو وجود دارد. اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مراکز کسب و کار و ادارهها، حجم تردد در تهران را افزایش میدهد. امکانات شهرداری تهران محدود است و باید ناوگان عمومی تقویت شود. با ناوگان حملونقل عمومی فعلی هم رعایت پروتکلها الزامی است.»
هشدار درباره کاهش فاصلهگذاری در مترو
استاندار تهران نیز از دیگر افرادی بود که از کاهش فاصلهگذاری اجتماعی در مترو گلایه داشت. انوشیروان محسنی بندپی 24 خردادماه در این باره اظهار داشت: «مردم در حملونقل عمومی از ماسک استفاده میکنند، منتها فاصلهگذاری اجتماعی در مترو که قبلاً ۵۷ درصد بوده به سبب تراکم استفاده از مترو به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده، بنابراین از این منظر آسیب پذیر هستیم.»
اظهار دغدغه مسئولان نظام سلامت نسبت به افزایش موارد بستری و کاهش میزان رعایت پروتکلها در حالی است که کرونا در کشور از نیمه دوم خرداد ماه روندی صعودی داشته و نه تنها پایتخت بلکه استانهایی که تا اوایل خرداد با کاهش موارد بستری و فوتی همراه شده بودند، بار دیگر در شرایط قرمز قرار گرفتهاند.
افزایش موارد بستری در تهران
افزایش موارد بستری و جانباختگان بر اثر کرونا در حالی است که به نظر میرسد وزارت بهداشت و مسئولان نظام سلامت دیگر جایی در تصمیمگیریها ندارند؛ یکم تیرماه دکتر زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران بار دیگر نسبت به کاهش رعایت میزان پروتکلهای بهداشتی اخطار داد و به وضعیت رعایت فاصله اجتماعی در سطح استان تهران از ابتدا تاکنون اشاره کرد و گفت: «متوسط رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری هوشمند در زمان شروع اجرای این طرح به طور متوسط ۶۲ درصد بود که پس از دو هفته به ۲۸ درصد تقلیل یافت و پس از آن به ۱۱ درصد و در نهایت اکنون در برخی واحدها و بخشها به کمتر از ۹ درصد رسیده است.»
نادیده گرفتن افزایش موارد ابتلا و بستری در پایتخت تا جایی ادامه داشت که دو روز پیش، سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام آمار کشوری کرونا گفت: «موارد بستری در استانهای تهران و فارس روند افزایشی داشته است.»
بدون شک حملونقل عمومی در پایتخت، نقش بهسزایی در انتقال کووید19 دارد چرا که بیش از یک میلیون مسافر با این روش جا به جا میشوند و البته روزانه هزاران مسافر از شهرهای دیگر نیز مهمان حملونقل عمومی تهران بوده و این درحالی است که فضای بسته و کم توجهی برخی از مسافران به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری همچنین کمبود واگن و اتوبوس تماما مواردی هستند که نمیتوان از نقش آنها درافزایش کرونا در پایتخت غافل
شد.
عقبنشینی یا فراموشی؟
علاوهبر این، از زمان اجرای طرح ترافیک در پایتخت (17 خرداد ماه) تاکنون، افراد متعددی نسبت به کاهش رعایت میزان پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی و همچنین افزایش موارد بستری هشدار دادهاند، هشدارهایی که البته شنیده نشد و منجر به افزایش موارد ابتلا و بستری در کلانشهر تهران شده است!
این درحالی است که تهران به عنوان گلوگاه سیاسی و اقتصادی کشور جایگاه مهمی در معادلات کشور دارد. با این شرایط این سؤالها از وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم مطرح است که، آیا چند روزی که فرصت داده شد تا نتایج اجرای طرح ترافیک مشخص شود، هنوز فرا نرسیده است؟ آیا آن 2 درصدی که شرط شد، به حجم مسافران مترو و اتوبوس افزوده نشده است؟ و اساسا آیا وزیر بهداشت شرط خودش را فراموش کرده یا به دلیل کم توجهی مسئولان ستاد به نظرات تخصصی وی از مواضع قبلی خود عقبنشینی کرده است؟
علاوهبر وزیر بهداشت، بیتفاوتی ستاد مقابله با کرونا در کشور و مدیریت شهری تهران نسبت به سلامتی میلیونها ایرانی ساکن پایتخت جای سؤال و تعجب دارد! و این مسئولان نیز باید در این باره پاسخگو باشند که چرا باوجود کاهش میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین افزایش موارد ابتلا و بستری، راهکار متفاوتی را برای مدیریت پایتخت کشور در نظر نمیگیرند؟