kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
مسعود اطیابی، کارگردان سینما در گفت وگو با کیهان:

هنرمندان با آثار خود مردم جهان را علیه اسرائیل تحریک کنند(اخبار ادبی و هنری)

یک کارگردان معتقد است، هنرمندان و فیلمسازان باید با آثار خودشان مردم جهان را علیه رژیم صهیونیستی به حرکت وادار کنند، به ویژه امروز که این رژیم از درون متلاشی است و حتی نسل جوان اسرائیل هم از محل تولد خودش احساس شرمندگی می‌کند.


سیدمسعود اطیابی که فیلم «ریسمانی نزدیک‌تر از رگ» با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان را در کارنامه خود دارد، در گفت وگو با کیهان گفت: مسئله رژیم صهیونیستی فقط به غزه محدود نیست، بلکه یک مسئله جهانی است. جهان در قرن 21 و در زمانه‌ای که همه از حقوق بشر دم می‌زنند با یک پدیده عجیب و غریب و کثیف مواجه است؛ نهالی که ریشه‌اش پوسیده اما همچنان با خون‌های بی‌گناهان آبیاری می‌شود. مسئله اصلی، زیر سوال رفتن فطرت انسانی است. چرا در حالی که حق و باطل معلوم است، جامعه جهانی سکوت می‌کند و اجازه می‌دهد رژیم نامشروعی همچون اسرائیل به اعمال نامشروع خودش ادامه دهد.
کارگردان فیلم «خروس جنگی» ادامه داد: مسئولیت اصلی هنرمندان و به ویژه ما فیلمسازان ایرانی در قبال چنین مسئله‌ای این است که این سکوت را بشکنیم و دنیا را در مقابل آن به حرکت واداریم تا این ناپاکی از بین برود. هنرمندان و فیلمسازان باید آثار روشنگرانه‌ای که از یک طرف مبتنی بر مستندات و خاطرات مظلومین باشد و از طرفی هم موضوع مقاومت را به درستی تعبیر و معنی کند، بسازند.
وی افزود: رژیم اسرائیل امروز در حال از هم پاشیدگی است و از درون متلاشی و پوسیده است. خوشبختانه در داخل خود رژیم صهیونیستی هم جوانانی هستند که نسبت به محلی که در آن متولد شده‌اند ناراحت هستند. من در جشنواره‌های خارجی با برخی از فیلمسازان اسرائیلی برخورد داشتم و فهمیدم که آنها از اسرائیلی بودن خودشان شرمنده‌اند. آنها خود را زندانی اسرائیل می‌دانند و حتی نسبت به ما، از رژیم صهیونیستی بیشتر در رنج هستند. این یک مطلب مهم و جذاب است که به نظرم باید درباره‌اش بیشتر تحقیق و از آن برای بیدارتر کردن چشمان جهانیان بیشتر استفاده کنیم. البته مردم جهان در حال حاضر نسبت به گذشته درباره اسرائیل آگاهی بیشتری یافته‌اند، اما این آگاهی باید فراگیرتر شود و زبان‌های بیشتری در اعتراض به رژیم صهیونیستی فعال شود.
اطیابی همچنین درباره واکنش مردم لبنان و فلسطین به فیلم «ریسمانی نزدیک‌تر از رگ» گفت: خوشبختانه این فیلم مدتی طولانی در لبنان روی پرده سینما‌ها بود و با استقبال خوبی از سوی مردم آن کشور مواجه شد. فیلمی هم توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده است، نشان می‌دهد که مردم غزه هم از این فیلم خوششان آمده است.