kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
وزیر خارجه سابق روسیه:

ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نفوذ قابل توجهی دارد

وزیر خارجه سابق روسیه با بیان اینکه تهران تحت هیچ شرایطی از تلاش‌های خود در جهت توسعه انرژی هسته‌ای دست نخواهد کشید، تاکید کرد: ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌الملل نفوذ قابل‌توجهی دارد.


روزنامه معتبر «روسیسکایا گازتا» مقاله‌ای به قلم ایوانوف وزیر خارجه پیشین و رئیس شورای روابط بین‌الملل روسیه منتشر کرد که حاوی نکات مهمی در زمینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، موقعیت کنونی کشور و مولفه‌های نفوذ آن در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای است.
وی به صراحت تاکید می‌کند که برنامه هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز است و ایران در هیچ شرایطی از حق قانونی خود صرفنظر نخواهد کرد.
وزیر خارجه سابق روسیه اظهار داشت: ایران در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، مقابله با تروریسم و افراط‌دینی، بحران‌های سوریه، عراق، افغانستان، لبنان، منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه و نیز درباره مسایل دیگر حیات بین‌الملل معاصر موضع‌گیری، رای خود و امکانات برای نفوذ دارد.
ایوانوف افزود: اینجانب طی سال‌های زیادی نه تنها توسعه اوضاع ایران و پیرامون این کشور را مشاهده می‌کردم بلکه به طور مستقیم در گسترش روابط روسی - ایرانی شرکت داشتم. ایران همیشه در سیاست خارجی کشورمان جایگاه ویژه‌ای داشته و در آینده نیز باید داشته باشد. امروزه هدف دست اول، بخشیدن محتوای واقعی به مناسبات فیمابین دو کشور به نفع هر دوی آنها و در جهت تأمین تعامل آنها در صحنه بین‌المللی است.
به گزارش فارس وزیر خارجه سابق روسیه با بیان اینکه تهران تحت هیچ شرایطی از تلاش‌های خود در جهت توسعه بخش انرژی هسته‌ای دست نخواهد کشید گفت: ایران در محیط مساعد خارجی بازگشتی قدرتمندانه به عرصه بین‌الملل خواهد داشت.
گفتنی است «روسیسکایا گازتا روزنامه‌ای پر شمارگان و بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های نزدیک به دولت و نظرات جامعه نخبگان نزدیک به کرملین است.»