kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
گلوبال ریسرچ گزارش داد

رویکرد دوگانه آمریکا در قبال سرنگونی ایرباس ایرانی و بوئینگ مالزیایی

یک رسانه غربی در گزارشی با اشاره به رویکرد آمریکا در قبال سقوط هواپیماهای مسافربری ایران و مالزی، این رفتار دولت آمریکا را مصداقی از سیاست‌های دوگانه این کشور در برخورد با اتفاقات مشابه دانست.


پایگاه خبری «گلوبال ریسرچ» طی گزارشی در زمینه «معیارهای دوگانه‌ رسانه‌‌ها و کارشناسان غربی در ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی و هواپیمای مسافربری ایرانی» می‌نویسد: هواپیمای مسافربری مالزیایی در مسیر آمستردام به کوالالامپور در نزدیکی اوکراین با 295 مسافر و خدمه پروازی سقوط کرد و رسانه‌های غربی بر این نکته تمرکز کردند که این هواپیما به عمد سرنگون شده است.
بنابر این گزارش، منتقدین با گزافه‌گویی در این داستان انگشت اتهام را به سمت نیروهای مخالف دولت اوکراین و حتی روسیه نشانه گرفته‌اند، در حالی که هنوز هیچ تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.
این پایگاه خبری در ادامه این مطلب می‌نویسد: باید گفت که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است و در هر حال این اقدامی تروریستی بوده حتی اگر هواداران روسیه مرتکب آن شده باشند و حتی اگر به زعم کارشناس شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا این هواپیما باید از ارتفاع 32 هزار پایی قابل تشخیص باشد.  پس در زمینه ماجرای 3 جولای سال 1988 (12 تیرماه  1367) چه باید گفت؟
به ‌گزارش گلوبال ریسرچ، در 12 تیرماه  سال 1367 ناو جنگی «وینسنس» در اقدامی نادرست 2 فروند موشک به سوی هواپیمای مسافربری ایران با شماره پروازی 655 به مقصد دوبی شلیک کرد و همه 290 نفر سرنشین این هواپیما کشته شدند. این هواپیما بسیار قابل شناسایی‌تر از آنی بود که ادعا شده بود این هواپیما یک فروند جت جنگنده بوده است. ادعایی که آمریکا در آن موقع عنوان کرد.
به عبارت دیگر چطور هواپیمای مسافربری مالزیایی باید به سادگی از ارتفاع بالا  قابل تشخیص باشد اما هواپیمای ایرانی خیر و کوچکتر از جت‌جنگنده به حساب آید و بدان شلیک شود. این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: با شنیدن اخبار رسانه‌هایی در زمینه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی و قیاس آن با هواپیمای مسافربری ایرانی باید گفت که «ویل راجرز» ناخدای ناو جنگی وینسنس نابینا یا ناشنوا نبوده که نتواند هواپیمای مسافربری ایرانی با جت جنگنده را تشخیص بدهد. باید گفت که در اصل او یک تروریست بوده و هست.
به گزارش فارس، این پایگاه خبری در خاتمه این مطلب و در کنایه می‌نویسد: با وجود این واقعیت تلخ «جرج بوش»، رئیس جمهور وقت آمریکا در دهه 90 میلادی ناخدا «راجرز» را به‌خاطر اقدام قابل توجه (!) به عنوان فرمانده ناو آمریکایی مورد تشویق قرار داد.