kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

کوتاه اقتصادی


* وزیر نفت هفته آینده با ارائه یک بسته پیشنهادی به ارزش تقریبی 100 میلیارد دلار، طرح‌های جدید بهینه‌سازی مصرف انرژی با اولویت ناوگان حمل و نقل را به شورای اقتصاد ارائه می‌کند. بیژن زنگنه در تشریح طرح‌های آماده ارائه وزارت نفت به شورای عالی اقتصاد، گفت: تعدادی از طرح‌های بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 تا کمتر از 10 روز آینده به شورای اقتصاد ارائه می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس این بند وزارت نفت اجازه دارد تا سقف 100 میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های نفت و گاز، بهینه‌سازی، کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف صنعت با اولویت صنایع انرژی‌بر، حمل‌ونقل عمومی، استفاده از سی.ان.‌جی و تولید خودروهای کم مصرف با رعایت سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی قرارداد منعقد کند.
* سخنگو و مدیر پروژه خرید تضمینی گندم، گفت: علیرغم اینکه هنوز چند ماه تا پایان فصل برداشت گندم مانده است، میزان خرید تضمینی گندم امسال از کل خرید تضمینی سال 92 بیشتر شده است. محسن ملکی گفت: تا امروز کل میزان خرید تضمینی گندم از گندمکاران به 5میلیون تن رسیده است. وی افزود: ارزش ریالی این مقدار گندم معادل 52 هزار میلیارد ریال است و کلیه مطالبات کشاورزان توسط بانک سپه به صورت روزانه به حساب کشاورزان واریز می‌شود.
* وزارت صنعت، معدن و تجارت 215 اولویت سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی سال جاری در کشور را در یک فهرست 15 گانه اعلام کرد. این اولویتها به تفکیک گروه‌های صنعتی و معدنی اعلام و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. برای اطلاع از گروه‌ها، حوزه‌ها و جزئیات بیشتر اولویتهای سرمایه‌گذاری پورتال این وزارتخانه به آدرس:
 www.mimt.gov.ir در دسترس مراجعه‌کننده است.
* وزارت اقتصاد با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب هر گونه تصمیمی از سوی دولت مبنی بر پرداخت وام ازدواج از محل صندوق توسعه ملی، این امر را خلاف سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز سیاست‌های دولت یازدهم خواند. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به اینکه در روزهای اخیر، سخنان رسمی و غیررسمی در خصوص تصمیم دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت تامین اعتبار وام ازدواج مطرح شده است، بدینوسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن تکذیب این موضوع تصریح می‌کند که چنین تصمیمی قطعا مخالف سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت یازدهم بوده و به هیچ‌ عنوان در دستور کار دولت یا به طور خاص، این وزارتخانه قرار ندارد.»
* 12 هزار واحد مسکن مهر پرند آماده افتتاح است و باید از ابتدای تیرماه به متقاضیان تحویل داده می‌شد اما به تکمیل نشدن اشتراکات آب، برق و نصب کنتورها به تعویق افتاده است. باران هاشم‌زهی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند درباره تحویل 12 هزار واحد مسکن مهر این شهر در آغاز تیرماه اظهار کرد: ‌قبلا هم گفته شد در صورت پرداخت سهم نقدینگی مردم به طور کامل تحویل این واحدها در تیرماه انجام می‌شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3305 الی 3310 و 3316 الی 3319، 3660 الی 3667، 8810، 8817 و 8850 الی 8853، 4531 و 4538، 3211 و 3323 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.