kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

دولت نباید در مسیر ایجاد تورم گام بردارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بازار سرمایه، بازاری است که با ریسک همراه است و ایجاد ارزش می‌کند و نسبت به بانک‌ها از نظر فقهی کمتر دارای اشکال هستند.


به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم دیروز در نشست بررسی نقش بخش خصوصی در فقه اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران مبنی بر مشروعیت درآمدهای بانکی، گفت:‌ دو نوع وجوه به بانک می‌آید یکی وجوه قرض است و دیگری وجوهی که برای سرمایه‌گذاری در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد که در این خصوص انتظار عوض نیست بلکه پرداخت سود از سوی بانک‌ها مورد انتظار مشتریان است.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه روش کنونی بانک‌ها چیزی جز پرداخت سود پول نیست، افزود: اگرچه از نظر من این موضوع حرام است اما چون مشکل در نظام بانکی است و باید اصلاح شود بنابراین از این منظر هیچ مشکلی برای دریافت سود از سوی مشتریان وجود ندارد.
وی همچنین سهام و بازار سرمایه را از نظر فقه اسلامی بدون اشکال دانست و اظهار داشت: بازار سرمایه، بازاری است که با ریسک همراه است و ایجاد ارزش می‌کند و نسبت به بانک‌ها از نظر فقهی کمتر دارای اشکال هستند. این نماینده مجلس سپس در خصوص درآمدهای مالیاتی نیز گفت: چنانچه ظرفیت‌های بالقوه خمس و زکات فراهم و عملیاتی شود، درآمدهای آن بیش از درآمدهای مالیاتی است.
مصباحی‌مقدم افزود: البته مبنای خمس و زکات، اعتقادات مردم است بنابراین باید بسترهای ارزشی آن در جامعه فراهم شود که از نظر اسلام دریافت خمس و زکات بهتر از دریافت مالیات از مردم است.
وی در خصوص حد و مرز دخالت دولت در اقتصاد نیز گفت، از منظر دینی وظیفه دولت، یکی ایجاد زیرساخت‌های قانونی است و دیگری آنچه به عنوان انفال شناخته می‌شود را مدیریت کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه علیرغم مالکیت دولت بر انفال، بهره‌برداری از آن به مردم واگذار شده است، افزود: از دیگر وظایف دولت مربوط به امور عمومی است یعنی دولت باید بتواند امنیت، دفاع از کشور، بهداشت و آموزش را ایجاد کند.
مصباحی‌مقدم سپس ورود دولت در امر تجارت را اشتباه دانست و اضافه کرد: این موضوع سبب می‌شود مردم و بخش خصوصی زیان ببینند، هرچند دولت هم توان جبران آن را نیز نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: دولت باید بخش خصوصی را به صورت ویژه تقویت کند چرا که این جزء سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به شمار می‌آید.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه دولت نباید در مسیر ایجاد تورم گام بردارد، گفت: هر عملی که موجب ایجاد تورم در کشور شود، حرام است و هرکسی که از این مسیر درآمد کسب کند نیز مرتکب فعل حرام شده است.