kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶

تعادل عرضه و تقاضا در بورس تهران

بازار سهام تهران در سومین روز کاری هفته جاری با تعادل در عرضه و تقاضا به کار خود پایان داد.


به گزارش ایسنا بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با رشد 142 واحدی شاخص مواجه شد و به کانال 73 هزار و 890 واحد رسید. به این ترتیب بازار سرمایه به دلیل حمایت صورت گرفته، در کف بودن قیمت‌ها، نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و نیز برگزاری مجامع بورس توانست از رشد برخوردار شده و با تعادل به کار خود پایان دهد.
در بازار دیروز روند عرضه و تقاضا متعادل بود و شرکتهای اندکی در رشد شاخص تاثیر گذاشتند به طوری که شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی فناوران و صندوق بازنشستگی موجبات رشد شاخص را فراهم کردند این در حالی بود که وزنه منفی شرکتهای مطرحی چون نفت و گاز پارسیان، غدیر، سرمایه‌گذاری سایپا، تاپیکو، ایران‌خودرو دیزل، گروه بهمن و پارس خودرو بیشتر بود و مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شد.
همچنین در بازار دوشنبه محصولات شیمیایی، مواد دارویی و مخابرات از شرکتهای تاثیرگذار در شاخص بورس بودند.
در بازار دیروز همچنین نمادهای وابسته به گروه خودرو با فشار فروش روبرو شده و نمادهای بسیاری از گروه خودرو به قعر جدول نزدیک شدند اما در پایان معاملات صف‌های فروش گروه خودرو جمع‌آوری شده اما نمادهای گروه کماکان قیمت منفی دارند. همچنین در بازار روز دوشنبه شرکتهای گروه صنعتی بارز، توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و لیزینگ رایان سایپا و فولاد امیرکبیر کاشان بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.
در بازار دیروز میزان خرید و فروش حقیقی‌ها  تقریبا متعادل بود به طوری که سرمایه‌گذاران حقیقی از صنایعی چون حمل و نقل، ساخت محصولات فلزی و سرمایه‌گذاری خارج شده و به صنایعی چون محصولات دارویی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی وارد شدند.
علاوه بر این سرمایه‌گذاران حقیقی 280 هزار و 922 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 287 هزار و 368 میلیون سهم فروختند؛ در مقابل سرمایه‌گذاران حقوقی نیز 118 هزار و 346 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 111 هزار و 900 میلیون سهم فروختند.
در مجموع در بازار دوشنبه حجم معاملات کاهش یافت و تنها 117 میلیون سهم به ارزش 46 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 345 هزار میلیارد تومان رسید.