kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
رئیس کلیسای کلدانی عراق:

تروریست‌های داعش روی چنگیزخان را سفید کردند

رئیس کلیسای کلدانی عراق در واکنش به اخراج دسته‌جمعی مسیحیان از موصل گفت، ستیزه‌جویان «داعش» بدتر از «چنگیزخان» مغول هستند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، «لوئیس رافائل ساکو» اسقف اعظم کلدانی عراق، به آزار و اذیت مسیحیان در زادگاه خودشان (موصل) توسط داعش واکنش نشان داد و گفت: ستیزه‌جویان دولت اسلامی (داعش) بدتر از چنگیزخان مغول  و نوه او «هلاکوخان» هستند. هلاکوخان هفت قرن قبل بغداد را غارت کرده بود. داعش از مسیحیان موصل خواسته بود یا به خلافت اسلامی خراج بپردازند و یا مسلمان شوند. رهبران داعش تهدید کرده بودند که در غیر این صورت، مسیحیان یا باید موصل را ترک کنند و یا کشته شوند.
پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان نیز اقدام داعش را تقبیح کرد.
ضرب‌الاجل داعش علیه مسیحیان ظهر شنبه گذشته پایان یافت. از آن زمان تاکنون مسیحیان موصل را ترک کردند و یک کلیسا با قدمت 1800 ساله نیز توسط تروریست‌های داعش به آتش کشیده شد.
پیروان سایر مذاهب مثل شیعیان، ایزدی‌ها و شبک‌ها نیز از بیم داعش، موصل را ترک کردند.
ساکو تصریح کرد: این جنایت دولت اسلامی تنها علیه مسیحیان نیست بلکه جنایت علیه بشریت است. وی گفت: چگونه در قرن بیست و یکم می‌توان مردم را مجبور کرد از خانه‌هایشان بیرون بروند، آن هم تنها به این علت که مسیحی، شیعه، سنی یا ایزدی هستند؟ خانواده‌های مسیحی از خانه‌هایشان بیرون رانده شده‌اند، اموال با ارزش آنها به سرقت رفته است و املاک و مستغلات آنها به نام دولت اسلامی مصادره می‌شود. چنین چیزی هرگز در تاریخ اسلامی و مسیحیت اتفاق نیفتاده است. حتی چنگیزخان و هولاکوخان نیز چنین کاری را انجام نداده بودند. هولاکوخان هدایت ارتش مغول را در حمله سال 1258 میلادی به بغداد به عهده داشت. در این حمله ده‌ها هزار نفر کشته شدند، خلافتی که حدود 600 سال ادامه داشت از بین رفت و این شهر برای چند قرن به ویرانه تبدیل شد.
دیروز همچنین، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای، رفتار عناصر داعش با مسیحیان ساکن موصل را محکوم و اعلام کرد: این اقدام نشان‌دهنده ماهیت تروریستی گروه دولت اسلامی (داعش) است.
در این بیانیه آمده است: اقدام تبهکاران داعش علیه مسیحیان استان نینوا و حمله آنها به کلیساها، ماهیت تروریستی این گروه را کاملا آشکار کرد. این افراد با اقدامات خود، ماهیت واقعی خود را به نمایش گذاشتند و کذب بودن ادعاهایشان مبنی بر اینکه افرادی انقلابی هستند را ثابت کردند. مالکی از همه کشورهای جهان خواست علیه داعش متحد شوند.
«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل هم به اقدام داعش علیه اقلیت‌ها واکنش نشان داد و آن را شدیدا محکوم کرد.
اما، تروریست‌های داعش در اقدام جدیدشان 28 نفر از فرقه ایزدی را در استان نینوا کشتند. عناصر داعش دیروز همچنین شهر بغداد را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند و 9 غیرنظامی را شهید کردند. در ابوغریب واقع در غرب شهر بغداد هم تروریست‌ها با انفجار بمب، پنج داوطلب نبرد علیه تروریسم را شهید کردند. در این انفجار 13 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
نیروهای دولتی نیز دیروز منطقه «جرف الصخر» واقع در شمال استان بابل را کاملا از وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند. در این عملیات تلفات و خسارات سنگینی به تروریست‌ها وارد شد.
خبر دیگر اینکه، فهرست «المتحدون» نامزدی «اسامه النجیفی» را برای معاونت ریاست جمهوری عراق اعلام کرد.