kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳

رایزنی‌های فشرده جهانی برای یافتن سرنخ سقوط هواپیما در شرق اوکراین

واکنش‌های جهانی به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزی با وجود گذشت پنج روز همچنان ادامه دارد.


واکنش‌ها به ماجرای سرنگونی هواپیمای مالزیایی که روز پنجشنبه به مرگ تمام 298 سرنشین آن منجر شد، همچنان ادامه دارد و طبق روال روزهای گذشته هر یک از طرفین ماجرا (روسیه و غرب) دیگری را مقصر این رویداد معرفی می‌کند.
در همین رابطه خبر می‌رسد، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از «سوء استفاده سیاسی غربی‌ها» از این ماجرا گفت هیچ کس حق ندارد از این حادثه برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کند. به گزارش فارس، پوتین که با شبکه تلویزیونی «راشا- 24» صحبت می‌کرد افزود: «در رابطه با حادثه دلخراش و وحشتناک رخ داده در آسمان دونتسک اوکراین باید بگویم ما در روسیه با قاطعیت از همه طرفین درگیر مناقشه داخلی اوکراین می‌خواهیم خونریزی را متوقف کرده و پای میز مذاکرات بنشینند... با اطمینان می‌توان گفت اگر عملیات نظامی در شرق اوکراین از سر گرفته نمی‌شد، قطعا این حادثه نیز رخ نمی‌داد... به هر حال کسی حق ندارد از این ماجرا برای رسیدن به اهداف خودخواهانه و سیاسی خود استفاده کند.»
عملیات نظامی در اوکراین چند روز پیش و با دستور «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهور اوکراین از سر گرفته شده است. دیروز خبر رسید ارتش اوکراین عملیات جنگی خود علیه مواضع استقلال‌طلبان در شرق این کشور را از سر گرفته‌اند.
«دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «ساندی تایمز» از کشورهای اروپایی خواست با کنار گذاشتن خشم و عصبانیت برای پیدا کردن مقصرین این حادثه دست به کار شوند. به گفته «کامرون» بسیاری از کشورهای اروپایی تمایلی به روبه‌رو شدن با آنچه امروز در شرق اوکراین رخ می‌دهد ندارند. نخست‌وزیر انگلیس همچنین با تهدید روسیه گفت: اگر روسیه رویکرد خود را نسبت به اوکراین تغییر ندهد، اروپا و غرب باید رویکرد خود نسبت به روسیه را به طور اساسی تغییر دهند.
در حالی که تحقیقات درباره این حادثه در جریان است، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز همچون سایر متحدین غربی خود روسیه را به نقش داشتن در وقوع این حادثه متهم کرد. وزیر خارجه آمریکا که با شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌ نیوز» گفت‌وگو می‌کرد تصریح کرد «شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه از جدایی‌طلبانی حمایت می‌کند که متهم به سرنگونی هواپیمای مالزی هستند.» به گفته «کری» بسیاری از جدایی‌طلبانی که در منطقه دونتسک حضور دارند، روس هستند و نه اوکراینی و آمریکا «اطلاعات محکمی دارد که نشان می‌دهد روسیه این گروه‌ها را آموزش و تجهیز می‌کند.»
نخست‌وزیر استرالیا نیز برای چندمین بار در این باره موضع‌گیری کرد. «تونی ابوت» پس از گفت‌وگوی تلفنی که روز یکشنبه با پوتین داشت در یک برنامه رادیویی به شدت از اینکه محل سقوط هواپیما همچنان در کنترل استقلال‌طلبان است ابراز خشم کرد.
وی این را هم گفت که «پوتین هر آنچه که لازم بود را گفت و اکنون وقت آن است که به آنچه گفته عمل کند.»
اولاند، مرکل، پروشنکو رهبران فرانسه و آلمان و اوکراین نیز در این باره با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند که تقریبا در همه این گفت‌وگوها ضمن محکوم کردن استقلال‌طلبان به دست داشتن در این حادثه از روسیه خواسته شده است دست از حمایت آنها بردارد.
اما سوای از این موضع‌گیری‌های سیاسی خبر می‌رسد، تحقیقات درباره این حادثه با ورود مقامات و کارشناسانی از مالزی به کیف وارد مراحل تازه‌ای شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «عنیفه امان» وزیر خارجه مالزی دیروز عازم کیف شد تا با تیم تحقیقاتی که روی سرنگونی پرواز ام‌ اچ 17 کار می‌کند، رایزنی کند. بیش از 130 کارشناس مالزیایی روز شنبه برای بررسی این حادثه وارد کیف شده بودند.
پنجشنبه گذشته (26 تیرماه) یک هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین نزدیک دونتسک اوکراین هدف یک موشک پیشرفته زمین به هوا قرار گرفت و منهدم شد. تمام سرنشینان این هواپیما که از هلند عازم کوالالامپور مالزی بود طی این حادثه کشته شدند. بیشتر مسافران این هواپیما اهل هلند هستند.
طی روزهای گذشته کارشناسان مناطق مختلف وقوع این حادثه را بررسی کرده‌اند اما گفته می‌شود استقلال‌طلبان اجازه حضور کامل این کارشناسان به منطقه را نمی‌دهند. لاشه هواپیما در اختیار استقلال‌طلبان قرار دارد و آنها تنها شرط لازم برای صدور اجازه به بازرسان به منظور بازدید از محل را توقف عملیات جنگی علیه مواضع خود اعلام کرده‌اند. جعبه سیاه این هواپیما نیز در اختیار کارشناسان قرار گرفته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. غربی‌ها روسیه را مقصر اصلی این حادثه معرفی کرده و می‌گویند این کشور با مسلح کردن استقلال‌طلبان به این موشک‌های پیشرفته موجب بروز این فاجعه شده‌اند. اما روسیه می‌گوید حادثه در خاک اوکراین رخ داده و ارتش اوکراین دارای سیستم‌های موشکی است که قادرند این اهداف را هدف قرار دهند. استقلال‌طلبان نیز می‌گویند توان و تخصص لازم برای استفاده از چنین سیستم موشکی را ندارند و ارتش اوکراین این هواپیما را هدف قرار داده است.