kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
در ادامه اقدامات ضدایرانی

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به 3 عضو شورای امنیت داد

نماینده آمریکا در سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را به روسیه، انگلیس و فرانسه سه عضو دائم شورای امنیت ارائه کرد.




کلی کرافت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را به روسیه، انگلیس و فرانسه سه عضو دائم شورای امنیت ارائه کرده و گفته به زودی این متن در اختیار تمام اعضای شورای امنیت قرار می‌گیرد.
بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،  اقدام آمریکا در ارائه پیش‌نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شرایطی صورت گرفته است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل ماه گذشته تأکید کرد که مسکو مخالف هرگونه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران است.
آمریکا در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود، تشدید کرده است.
کرافت در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که در وهله اول قصد دارد با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت گفت‌وگو کند و «اطمینان حاصل کنیم که همه می‌دانند که ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که شورای امنیت سازمان ملل اجازه منقضی شدن (تحریم‌های تسلیحاتی ایران) را در ماه اکتبر نخواهد داد».
بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.
ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است.
تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است.
طرح گستاخانه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با مخالفت شدید روسیه و چین مواجه شده است.نکته قابل تأمل اینجاست که اعضای اروپایی برجام در واکنش به این طرح، سکوت همراه با رضایت داشته‌اند.
به گزارش فارس، جرمی هانت، وزیر خارجه سابق انگلیس از رویکرد آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کرد.
هانت که همراه با برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در یک نشست مجازی در اندیشکده «هنری جکسون» حضور داشت درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: فکر می‌کنم نکته اصلی این است که هیچ‌کس نمی‌تواند اجازه دهد ایران بار دیگر به مرحله خریداری سلاح برگردد.
وی در ادامه گفت: من کاملاً موافقم که ما باید راهی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پیدا کنیم.