kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
وزیر نیرو:

400 میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران پرداخت شد

وزیر نیرو درباره دستاوردهای سفر اخیر به بغداد، از پرداخت 400 میلیون دلار از بدهی عراق به ایران و انعقاد قرارداد دو ساله صادرات برق به عراق خبر داد.

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان گفت که تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.
وی اظهار کرد که با پیگیری‌هایی که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق داشته، در این سفر حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرف عراقی وصول شد.
وزیر نیرو خاطرنشان ساخت که مقرر شد هفته آینده هیئت‌های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد مهم در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و همچنین تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر ‌کنند. اردکانیان به مناسبت نیمه خرداد و گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به همراه هیئتی از همکاران صنعت برق و همچنین تبریک آغاز به کار وزیر جدید برق جمهوری عراق، این سفر یک روزه را انجام داده است. وزیر نیرو در جریان این سفر علاوه بر دیدار با «ماجد مهدی حنتوش» همتای عراقی، با مقام‌های ارشد دولت عراق از جمله رئیس‌جمهوری، نخست وزیر، وزیر دارایی و روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق با هدف پیگیری توافق‌ها و مذاکرات قبلی، نشست‌های موثری داشته است.
دستاوردهای صنعت برق در سال 98 و 99
وزارت نیرو در سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای توسعه صنعت برق کشور در دست اجرا داشته و توانسته برخی از آن‌ها را به سرانجام برساند که 10 مورد از این طرح‌ها برای اولین بار در سال 98 به نتیجه رسیده است.
یکی از این دستاوردها که می‌تواند به توسعه مبادلات انرژی بین ایران و عراق کمک کند، اتصال و هماهنگ‌سازی (سنکرون) شبکه برق ایران و عراق است که دهم آبان ماه سال گذشته با اتصال خط دوم تبادلی العماره-کرخه آغاز و در ادامه با در مدار قرار گرفتن خط دوم تبادلی بصره-خرمشهر بصورت موفق انجام گردید.
موارد دیگری همچون «تقلیل رشد اوج بار به یک درصد در تامین برق مطمئن و پایدار»، «مانایی شبکه برق کشور در بازه فرکانس ۵۰ هرتز در 99/9 درصد از کل زمان کارکرد»، «تک رقمی شدن تلفات شبکه توزیع نیروی برق کشور»، «دستیابی به قدرت سرانه نصب شده هزار وات به ازای هر نفر»، دسترسی به ماکزیمم راندمان واحدهای حرارتی»، «تولید بیش از یک چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت فسیلی»، «ساخت داخل سیستم‌های پیشرفته نیروگاهی و استفاده در نیروگاه‌های جدید»، «حذف قبوض کاغذی در شبکه توزیع برق (طرح ملی قبض سبز)» و «طراحی نیروگاه ملی ساخت داخل با راندمان ۶۰ درصد» از دیگر طرح‌های اجرا شده در سال 98 بوده است.
در همین رابطه، هشت پروژه صنعت آب و برق در ششمين هفته از پويش «هرهفته؛ الف، ب، ايران» روز پنجشنبه با حضور رئيس جمهوري و وزير نيرو در استان‌هاي آذربايجان غربي و بوشهر به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداري رسید.