kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

درب مساجد در سراسر کشور برای نمازهای یومیه با اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی باز می‌شود

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم همچنان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی با مسئولان کادر درمانی کشور همراهی کنند، گفت: درب مساجد با اجرای دستورالعمل‌ها برای اقامه نمازهای یومیه باز خواهد بود.




حجت‌الاسلام روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای پانزده خرداد، گفت: امام عزیز و بزرگوار ما شانزده سال رهبری یک نهضت و انقلاب مردمی بزرگ را از سال 41 تا سال 57 به عهده گرفت و در این رهبری، انقلاب را به پیروزی نهایی رساند. این یک کار مهم امام است که نهضتی را پرچمداری و رهبری کرده و با همه فراز و نشیب و مشکلاتی که بوده این انقلاب و این نهضت را پیروز کرده که کمتر در تاریخ ایران چنین چیزی را سراغ داریم؛ نهضت‌ها و انقلاب‌هایی بوده ولی اینکه یک نهضت و انقلاب به طور کامل به پیروزی نهایی برسد، خیلی کم در تاریخ می‌بینیم، یا لااقل در سده‌های اخیر کمتر مشاهده می‌کنیم، ولی امام(ره) این
کار را کرد.
رئیس‌جمهور افزود: کار دوم امام(ره) این بود که در برابر یک تجاوزی که به کشور انجام گرفته بود و تمامیت ارضی و استقلال ایران در خطر بود، یعنی 8 سال دفاع مقدس، امام یک دفاع پیچیده سخت 8 ساله را آن هم نه در برابر عراق، بلکه تقریباً در برابر همه قدرت‌های جهانی رهبری کرد و به پیروزی رساند؛ این هم مسئله دوم بود.
وی ادامه داد: مسئله سوم اینکه امام حکومت اسلامی را تشکیل داد؛ همه نهادهای حکومت اسلامی را در همان سال‌های اولیه و شاید بشود اینگونه تعبیر کرد که امام(ره) در سال 58 این کار را کرد؛ از 10 فروردین 58 که حضور مردم پای صندوق آراء و برای همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و مردم به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند، تا اسفند همان سال که انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد. یعنی هم خبرگان قانون اساسی، هم همه‌پرسی قانون اساسی، هم اصل نظام، هم ریاست‌جمهوری، هم مجلس و تمام نهادهای مهم و اصلی نظام را امام(ره) در همان سال اول با اتکاء به آراء مردم، تشکیل دادند.
روحانی گفت: پس امام برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب را به پیروزی رساند و برای نجات کشور از ‌اشغال و تجاوز دفاع ملی و دفاع 8 ساله مقدس را به پیروزی رساند. امام(ره) برای تشکیل نظام اسلامی، همه نهادهای لازم را با رأی و نظر مردم استقرار بخشید؛ اگر بخواهیم زندگی امام(ره) را در سه کلمه خلاصه کنیم، می‌توانیم در این 3 جمله خلاصه کنیم.
رهبرانقلاب، پرچم امام (ره) را
با همان صلابت بر دوش نگاه داشته است
رئیس‌جمهور اظهار داشت: چهارشنبه این هفته، 31 سال از رحلت امام(ره) می‌گذرد و الحمدالله مردم ما همان عشق به امام(ره) و پیروی از راه و مسیر امام را ادامه دادند و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری همان پرچم را با همان صلابت بردوش نگاه داشته و ملت ایران در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کردند و بحمدالله به پیروزی رسیدند.
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئوکنفرانس در آن حضور داشتند به موضوع کرونا پرداخت و گفت: ضروری است تصمیم ما بر این مبنا باشد که باید با ویروسی برای ماهها، توام با احتیاط کامل و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی زندگی کنیم.
وی با بیان اینکه کرونا همچنان در کشور موضوعی حائز اهمیت بوده و موجب تحولات فراوانی در مسایل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی فرهنگی شده است، گفت: خوشبختانه اقدامات عظیم و بزرگی در دوران کرونا به انجام رسید و امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم؛ گر چه زندگی ما محدودتر شده و بخشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود اما مردم باید این را باور کنند که به این زودی نمی‌توانیم به شرایط عادی و دوران قبل از کرونا
بازگردیم.
باید محدودیت‌ها را
بپذیریم
رئیس‌جمهور گفت: ممکن است برای مدت طولانی مجبور شویم سبک زندگی را عوض کنیم و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی را وارد فضای مجازی کنیم.
دکتر روحانی تأکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که گویی بناست سال‌ها و ماه‌ها با این ویروس زندگی کنیم، چرا که هنوز درمان قطعی برای این بیماری نیست و این ویروس در مناطق مختلف در حال چرخش است. در این استان می‌رود و از این استان خسته می‌شود، می‌رود استان بغلی، از آن استان بغلی دو مرتبه دوره سفر و اقامت‌اش به سر می‌آید و به استان بعدی‌اش می‌رود.
وی در تشریح مصوبات و تصمیمات جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در این جلسه در مسیر بازگشایی‌های جدید تصمیماتی اتخاذ شد که البته این بدان معنا نیست که خطرات کاهش یافته بلکه باید با احتیاط و رعایت دستورالعمل‌ها امورات زندگی را ادامه دهیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز با توجه به درخواست مردم متدین کشور برای بازگشایی مساجد جهت اقامه نمازهای یومیه، مقرر شد نماز جماعت با رعایت فاصله و دستورالعمل‌ها در مساجد سراسر کشور برگزار شود و درب مساجد با اجرای دستورالعمل‌ها برای اقامه نمازهای یومیه باز خواهد بود.
برداشته شدن
محدودیت ساعت کار پاساژها
رئیس‌جمهور افزود: همچنین در این جلسه مصوب شد که محدودیت ساعت کار پاساژها برطرف شده و این اماکن با رعایت دستورالعمل‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
وی اظهار داشت: برخی از موضوعات در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در جلسات آینده با بررسی بیشتر درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
دکتر روحانی تصریح کرد: یکی از این موضوعات بازگشایی صحن‌های حرم‌های مطهر در ساعات شب بود که بنا شد با بررسی بیشتر و تأیید وزارت بهداشت این تصمیم در جلسه بعد بررسی و نتیجه آن اعلام شود؛ همچنین در زمینه بازگشایی سینماها و برخی مراکز فرهنگی نیز باید با رعایت احتیاط‌ها بازگشایی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: مردم باید در سفرهایی که این روزها دارند به طور کامل دستورالعمل‌ها را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت ممکن است با موجی جدید در برخی از شهرستان‌ها مواجه شده و مجبور به اعمال برخی مقررات و محدودیت‌ها در این مناطق باشیم.
وی افزود: شرایط کاملاً متفاوت شده است. اما در عین حال با همه این اوضاع، القاء ترس، اضطراب، عدم قطعیت نسبت به آینده زندگی و اینها به نظرم مفید نیست. یعنی باید تصمیم را بر این بگیریم که بناست با یک ویروسی، ماه‌ها زندگی کنیم؛ یک زندگی توأم با احتیاط کامل.