kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
با رای‌گیری در فراکسیون نیروهای انقلاب در اولین روز مجلس مشخص شد

قالیباف با 164 و حاجی‌بابایی با 57 رای دو نامزد اصلی ریاست مجلس یازدهم

دیروز مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور سران قوه مجریه و قضائیه و دیگر میهمانان کشوری و لشکری برگزار شد و در پایان مراسم ادای سوگند نمایندگان برگزار شد، همچنین در جلسه بعداز ظهر فراکسیون نیروهای انقلاب نامزدهای هیئت‌رئیسه مجلس مشخص شدند؛ امروز رای گیری انجام می‌شود.




یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح دیروز با حضور سران قوا و جمع دیگری از مسئولان و فرماندهان کشوری و لشگری در ساختمان بهارستان مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
مهمانان جلسه افتتاحیه مجلس عبارت بودند از حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم، غلامحسین اسماعیلی معاون اول قوه قضائیه، رحمانی‌فضلی وزیر کشور، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار حسین ‌اشتری فرمانده نیروهای انتظامی ‌جمهوری اسلامی ایران، صلاح زواوی سفیر فلسطین، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، سیدحسن خمینی تولیت آستان مقدس امام راحل، محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، حداد عادل رئیس مجلس هفتم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، ناطق نوری رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و پنجم، علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما، امیر عبدالهیان دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، که در صحن علنی پارلمان حضور یافتند.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اداره مراسم افتتاحیه مجلس ‌تا پیش از انتخاب هیئت‌رئیسه موقت را هیئت‌رئیسه سنی پارلمان برعهده می‌گیرد. ۲ نفر از مسن‌ترین منتخبان ملت به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس و ۲ نفر از جوان‌ترین منتخبان به‌عنوان دبیران هیئت‌رئیسه سنی مجلس تعیین می‌شوند که وظایفی مانند ‌اداره جلسه افتتاحیه، ‌انجام مراسم تحلیف، برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه موقت و همچنین تعیین شعب ۱۵ گانه بررسی‌کننده اعتبارنامه‌های منتخبین را بر عهده‌ دارند.
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی ۷۴ ساله است که وی منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به‌عنوان رئیس، سیدمصطفی آقامیرسلیم است ۷۳ سال سن دارد ضمن اینکه میرسلیم هم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس انتخاب شده به‌عنوان نایب‌رئیس، دبیر اول سنی پارلمان یازدهم هم روح‌الله نجابت ۳۱ ساله منتخب مردم شیراز و محسن فتحی ۳۳ ساله از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران به‌عنوان دبیران هیئت‌رئیسه سنی مجلس دهم، در جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس حضور یافتند.
در ابتدای نشست مجلس یازدهم شورای اسلامی، سیدرضا تقوی رئیس سنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زنگ آغاز نخستین جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و بر این اساس اولین جلسه نمایندگان دوره دهم با حضور ۲۶۸ نفر از منتخبان ملت به‌صورت رسمی ‌آغاز شد.
پس از آغاز جلسه علنی دیروز، روح‌الله نجابت منتخب مردم شیراز که دبیر هیئت هیئت‌رئیسه سنی مجلس دهم است، دستور کار جلسه علنی صبح دیروز پارلمان را قرائت کرد.
بر اساس اعلام هیئت رئیسه سنی مجلس، قرائت آیاتی از کلام الله مجید، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری، گزارش انتخابات یازدهم مجلس توسط معاون اجرایی مجلس، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور، انجام مراسم تحلیف نمایندگان مجلس یازدهم، انتخاب شعب و ادای احترام به یادمان شهدا دستورکارهای اولین جلسه رسمی ‌مجلس یازدهم است.
در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات
در شمار برترین‌ها
غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی دیروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی(ره) گفت: اکنون بخش اداری و اجرایی مجلس شورای اسلامی با تجربه ۱۰ دوره خدمت به مجالس گذشته از آن درجه قوام و ظرفیت برخوردار است که جزو ۱۰ پارلمان اول دنیا در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: جلسات کمیسیون و صحن علنی در قالب ارتباط تصویری نمایندگان شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه در دوره تشدید شیوع بیماری کرونا در طول ماه‌های گذشته از دستاوردهای شاخص این حوزه بود.
معاون اجرایی مجلس افزود: در حوزه مالی نیز انضباط بیش از پیش و انطباق با شرایط بودجه‌ای کشور و توجه به اصل صرفه‌جویی چند سالی است که نهادینه گشته است. اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در شرایط ویژه تداوم شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود که این ویژگی فرآیند برگزاری مجلس را برای منتخبان و عوامل اجرایی سخت کرده است.
نخستین کشور آسیایی صاحب مجلس
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس در آئین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یازدهمین دوره مجلس را بعد از یک ماه روزه‌داری، سحرخیزی و تسلط بر نفسانیت و بندگی و عبودیت با حضور منتخبین ملت و با حضور مهمانان با فضیلت برگزار می‌کنیم.
حجت‌الاسلام تقوی گفت: مجلس یازدهم را بر اساس آنچه که بنده شناخته‌ام در چند فراز خدمت شما و مردم شریف ایران معرفی کنم. که البته این همه معرفی نیست؛ کشور ما به لحاظ تاریخی ۱۱۴ سال است که مجلس دارد و در میان کشورهای آسیایی نخستین کشوری است که صاحب پارلمان و مجلس شده است.
در ادامه پیام رهبرانقلاب خطاب به نمایندگان توسط رئیس دفتر معظم‌له قرائت گردید. رهبر معظم انقلاب اسلامی در  این پیام یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاک‌دست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل‌ اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.
سخنان وزیر کشور
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در آئین افتتاح مجلس یازدهم صبح دیروز در خانه ملت در مورد روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مراتب تشکر عمیق خود را از سکاندار انقلاب برای حمایت حکیمانه امر سترگ انتخابات و رئیس‌جمهور که پشتیبان مجریان انتخابات بودند اعلام می‌کنم.
وی ادامه داد: بر اساس مولفه‌های اجرایی و مدیریتی برگزاری انتخابات در دوم اسفند ۹۸ برگ زرینی از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را رقم زده است.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: اعلام نتیجه انتخابات مجلس زودتر از همه دوره‌های قبل،  برگزاری انتخابات در شرایط ویژه و بدون بروز کمترین مسئله امنیتی، تایید کامل صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان و مشارکت ۴۲/۵۷ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات از ویژگی‌های مهم دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است.
رحمانی‌فضلی گفت: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات خصوصاًً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگری جدّی است و امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که رافع بسیاری از ‌اشکالات و نواقص در زمینه انتخابات است،
باشیم.
از مجلس اخوت می‌خواهیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز به کار مجلس یازدهم اظهار داشت: پارلمان و مجلس، در سراسر جهان ‌نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی، مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است. اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نایینی تا امام راحل رضوان‌الله علیه نهادی بوده که به‌عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.
رئیس‌جمهور گفت: در مجلس شورای اسلامی از آغاز، بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت‌الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید رجایی شهید باهنر، شهید چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه قانون‌گذاری پرداختند.
روحانی تصریح کرد: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.  امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است.
وی اظهار داشت: ما مجلس و تک‌تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم آنچنان‌که قانون اساسی این را می‌گوید.  اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، برای مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه‌ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه، نه مجلس اقوام، نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است. مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است.
روحانی با تأکید بر اینکه دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند، اظهار داشت: ما از مجلس اخوّت را می‌خواهیم، همان‌طور که از رهبری ابوّت را می‌خواهیم.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در حالی صحن مجلس را پیش از سوگند منتخبان یازدهمین دوره مجلس ‌ترک کرد که سخنرانی او ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
سوگند نمایندگان
در ادامه مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خطاب به مجلس، گزارش وزیر کشور و نطق رئیس‌جمهور، مراسم تحلیف منتخبان برگزار شد و منتخبان ملت طبق اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردند.
بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی منتخبان باید در نخستین جلسه مجلس سوگند یاد کرده و متن قسم‌نامه را امضا کنند. نمایندگان اقلیت‌های دینی نیز این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد کردند.
پس از سوگند یادکردن منتخبان مردم در مجلس یازدهم، روسای قوا و میهمانان هم صحن مجلس را‌ ترک کردند. آیت‌الله رئیسی هنگام ‌ترک پارلمان با تعدادی از منتخبان مصافحه کرد.
در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم عکس دو منتخب فوت شده تهران و آستانه‌ اشرفیه (فاطمه رهبر و علی رمضانی دستک) هم در صندلی‌های آنها قرار داشت و یاد و نام آنها گرامی‌داشته شد.
حجت‌الاسلام تقوی رئیس سنی مجلس در این مراسم اعلام کرد که با توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا منتخبان مجلس یازدهم به زیارت حرم بنیان‌گذار امام(ره) نخواهند رفت و به جای آن در پایان جلسه بر سر مزار شهدای گمنام مجلس حاضر می‌شوند و به آنها ادای احترام خواهند کرد.
نامزدهای هیئت‌رئیسه
همچنین دیروز جعفر قادری منتخب مردم شیراز به خبرگزاری مهر از آغاز جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی برای انتخاب نامزدهای پیشنهادی این فراکسیون جهت کاندیداتوری در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد.
وی گفت: اداره جلسه را هیئت اجرایی فراکسیون انقلاب به ریاست علیرضا زاکانی منتخب مردم قم برعهده‌دارد.
در جلسه امروز‌ترکیب پیشنهادی فراکسیون انقلاب برای هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب خواهند شد و قرار است منتخبین در این جلسه در جلسه امروز ۵ شنبه برای حضور در انتخابات هیئت‌رئیسه نامزد شوند.
حسن نوروزی، سیدمصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی نامزد تصدی ریاست مجلس شدند.
عبدالرضا مصری منتخب کرمانشاه، علی نیکزاد، الیاس نادران، علیرضا منادی منتخب تبریز، محمدرضا میرتاج‌الدینی منتخب تبریز، سیدرضا تقوی منتخب تهران، محمدمهدی زاهدی منتخب تهران و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی منتخب مشهد، نامزدهای نایب‌رئیسی مجلس
هستند.
علاوه‌ بر این حدود ۳۰ نفر از منتخبان مجلس برای دو کرسی نظارت مجلس ثبت‌نام کردند.