kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
عضو اتاق بازرگانی:

شرایط صادرات به عراق بهتر از قبل شده است

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با ‌اشاره به کاهش 450 میلیون دلاری صادرات به این کشور گفت: صادرات به عراق در اردیبهشت از فروردین ماه بهتر شد.



سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت مراودات تجاری با عراق تصریح کرد: صادرات ایران به عراق قبل از شیوع ویروس کرونا در هر ماه به طور متوسط 750 میلیون دلار بود در حالی که این رقم اکنون به حدود 300 میلیون دلار در هر ماه رسیده است.‌ با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در حالی که عراق شریک دوم تجاری ایران به شمار می‌رفت، در فروردین ماه امسال این رتبه نزول کرد.
وی با ‌اشاره به باز بودن مرزهای کردستان عراق،‌ افزود: در اردیبهشت ماه علاوه ‌بر مرزهای کردستان عراق، چهار بازارچه مرزی نیز برای نقل و انتقال کالا به عراق بازگشایی شد لذا در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه شرایط صادرات کالا به عراق بهتر بود.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: ‌در حال حاضر روزانه دو هزار کامیون کالاهای صادراتی را به عراق منتقل می‌کنند و بر این اساس از شرایط نسبتاً‌ بهتری نسبت به ماه فروردین برخورداریم.
حسینی در مورد بازگشایی مرز مهران گفت: مسئولان عراقی قول‌هایی در این زمینه داده‌اند اما باید منتظر اتمام تعطیلات عیدفطر این کشور بود و امیدواریم در هفته آینده قول آنها مبنی بر بازگشایی مرز مهران اجرایی شود.
گفتنی است، با شیوع ویروس کرونا، اختلالاتی در زمینه صادرات به عراق بوجود آمد که با مهار آن، کم‌کم وضعیت، به حالت عادی برمی‌گردد. از طرفی نیازهای عراق، در حال تغییر است و برای افزایش تجارت با این کشور، به گام‌های بلندتری نیاز است. از تئوری‌پردازان بی‌عمل که اغلب مدیران دولت را تشکیل می‌دهند، چنین کاری برنمی‌آید.