kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
رئیس‌کل بانک مرکزی:

حجم نقدینگی حتما کاهش می‌یابد

رئیس ‌کل بانک مرکزی با‌ اشاره به سیاست بانک مرکزی برای کاهش تورم گفت: حجم نقدینگی حتماً نسبت به سال گذشته کمتر خواهد شد.




به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی  در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: یکی از دلایل اساسی موثر در تورم حجم نقدینگی است. ما بنای جدی داریم نقدینگی را کنترل کنیم. پیش‌بینی ما این است با اقداماتی که دولت انجام داده و انضباط مالی که برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و اوراق خزانه متعهد شده است، مطمئن هستم با پیش‌بینی که خیلی نزدیک به واقعیت خواهد بود حجم نقدینگی حتماً نسبت به سال گذشته کمتر خواهد شد.
وی افزود: تورم را حول و حوشی که اعلام کردیم یعنی ۲۲ درصد؛ دو درصد بالا و پائین کنترل می‌کنیم . خیلی‌ها به ما گفتند بانک مرکزی ریسک بزرگی کرد اما عرض می‌کنم ریسک بزرگی نیست اگر قرار باشد تابع تورم باشیم، نمی‌شود و وظیفه بانک مرکزی این است که هدفی را تعیین کند و تمام تلاش خود را انجام دهد تا به آن هدف دست پیدا کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: فکر می‌کنم این کار دو حسن داشته باشد اول اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی دولت که در ایجاد تورم نقش دارند الزام بیشتری داشته باشند و نکته دیگر اینکه انتظارات تورمی را در کشور کاهش دهیم و الان هم با اعلام بانک مرکزی آثار آن را داریم می‌بینیم و امیدواریم با کنترل سود نرخ بانکی تورم را کنترل کنیم.
در همین زمینه معاون اقتصادی بانک مرکزی هم درباره هدف‌گذاری بانک مرکزی برای دستیابی نرخ تورم ۲۲ درصد گفت: تورم بر سرمایه‌گذاری مولد و بلندمدت اثر منفی داشته و سبب می‌شود مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های سودده کوتاه‌مدت مانند طلا، ارز، سکه و... بروند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان قربانی که با شبکه خبر سخن می‌گفت اضافه کرد: برای رسیدن به تورم ۲۲ درصدی، پیش‌بینی متغیرهای اقتصادی مانند نرخ ارز، قیمت نفت و میزان فروش آن و... در نظر گرفته شده است. بر اساس این پیش‌بینی‌ها به این نتیجه رسیدیم که نرخ تورم با اجرای سناریوهای واقعی به ۲۴ درصد می‌رسد و لذا هدف‌گذاری تورم را ۲۲ درصد تعیین کرده‌ایم که مردم و فعالان اقتصادی می‌توانند روی این هدف برنامه‌ریزی کنند.