kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
با اعلام معاون سازمان مالیاتی

فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی لوکس سرعت می‌گیرد

معاون سازمان امور مالیاتی از تسریع در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی بالای 10 میلیارد تومان خبر داد.




محمود علیزاده، با‌ اشاره به دو برنامه  پیش روی سازمان مالیاتی که نتایج  تنظیم‌کننده جدی در بازار مسکن  خواهد داشت، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1399 دریافت مالیات از املاک لوکس بالای 10 میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش بیش از 700 میلیون تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی افزود: اگر قیمت املاک افزایش یابد به همان نسبت مالیات بیشتری پرداخت شود. طبق قانون امکان مالیات‌ستانی از املاک با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان فراهم شده است و این موضوع به نفع سفته‌بازان در بازار ملک نیست چراکه بایستی مالیات مربوطه را به طور کامل بپردازند.
به گفته معاون سازمان مالیاتی، مالیات‌ستانی از املاک لوکس به معنای وصول مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه ملک می‌باشد که می‌تواند منجر به افزایش عرضه در این بازار شود. مودیانی که دارای خانه خالی هستند تا دی ماه سال جاری فرصت دارند که اطلاعات لازم از قبیل ارزش ملک و... را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.
وی با بیان اینکه مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تدوین خواهد شد، گفت: بر اساس تبصره 7 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم بایستی سامانه شناسایی املاک خالی از سوی وزارت راه، طراحی می‌شد تا ادامه فرایند مالیات‌ستانی از سوی سازمان مالیاتی انجام شود.
معاون سازمان مالیاتی ادامه داد: حالا با مصوبه جدید دولت اطلاعات لازم برای تکمیل فوری این سامانه فراهم خواهد شد. لینک‌های ارتباطی بین سامانه سازمان مالیاتی و پایگاه اطلاعاتی وزارت راه برقرار خواهد شد. به این ترتیب با فراهم شدن این شرایط در اسرع وقت برای وصول مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد.
800 هزار متقاضی واقعی
برای مسکن ملی شناسایی شد
در این باره، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سامانه جامعه املاک مسکن را وزارت راه و شهرسازی رونمایی کرد، اما بعد متوجه شدیم این سامانه خلأ‌های قانونی دارد اما با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی هفته گذشته مصوب شد تا این اختیارات به سازمان امور مالیاتی داده شود تا بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بگیرند.
به گزارش صدا و سیما، وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که متقاضیان واقعی خود را شناسایی کرده‌ایم و در خیلی از جا‌ها طرح‌ها شروع شده و در آینده طرح‌های بزرگ‌تری را با هماهنگی نقش‌آفرین‌ها در این عرصه خواهیم داشت. از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری که در سامانه اقدام ملی مسکن، ثبت‌نام و یا پیامکی اقدام کرده بودند حدود ۸۰۰ هزار نفر متقاضی واقعی شناسایی شده است.