kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
بازگشایی صحن بقاع متبرکه بعد از عید فطر صرفاً به صورت عبوری

سخنگوی وزارت بهداشت: قطعاً با اجرای مجدد طرح ترافیک مخالفیم

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: نظر وزارت بهداشت به صراحت این است که فعلا تا اطلاع ثانونی چیزی به نام طرح ترافیک در هیچ کدام از شهرهای بزرگ منطقی نیست.





به گزارش ایرنا،‌ کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد درباره اصرار شهرداری تهران در مورد اجرای مجدد طرح ترافیک اظهار داشت: نمی‌دانیم منطق برقراری مجدد طرح ترافیک چیست؟ کشور در وضعیت عادی نیست و تهران وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های اخیر داشته و نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد.
اولویت ما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است و آلودگی هوا نیست.
جهانپور ادامه داد: سوق دادن مردم به سمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند مشکلاتی در شهر تهران ایجاد کند، بنابراین نظر وزارت بهداشت در مورد اجرای مجدد طرح ترافیک مشخص و صریح است و با آن مخالفیم.
تعداد شهدای سلامت
تاکنون ۱۰۷ نفر است
وی درباره تعداد شهدای سلامت نیز گفت: آنچه رئیس‌ سازمان نظام پزشکی از شهدای سلامت مشخص کرده تاکنون ۱۰۷ نفر شامل پزشکان و پرستاران و بهورزان و داروسازان و بهیاران و کارکنان و خدمه بیمارستان‌ها هستند و موارد مبتلا هم حدود ۷۹۰ نفر در همه رده‌ها و مشاغل هستند.
فعالیت سامانه ۴۰۳۰
همچنان ادامه دارد
سخنگوی وزارت بهداشت درباره ادامه فعالیت سامانه ۴۰۳۰ بیان کرد: فعلا سامانه ۴۰۳۰ در مرحله دوم غربالگری کرونا به کار خود ادامه می‌دهد. البته تلاش ما این است که مردم را به سمت ثبت‌نام و خوداظهاری مجدد در سامانه salamat.gov.ir‌ ببریم.
بازگشایی صحن‌ اماکن متبرکه
جهانپور درباره زمان بازگشایی صحن‌ها و اماکن متبرکه گفت: بعد از عید فطر، بقاع متبرکه در حد صحن بازگشایی می‌شوند و افراد به صورت عبوری در صحن حاضر می‌شوند. فعلا رواق‌ها تا اطلاع ثانوی بازگشایی نمی‌شود. این موضوع به این بستگی دارد که بعد از ۱۷ خرداد بررسی بیشتری داشته
باشیم.
افزایش شناسایی موارد جدید مبتلا به کرونا
و ادامه روند کاهش بستری
رئیس ‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و۱۰۲ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.
به گزارش وبدا،‌ کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن اظهارداشت: از یکم تا دوم خرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.
جهانپور ادامه داد: از بین مبتلایان جدید، ۴۱۳ مورد بستری و هزار و ۸۹۸ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر رسید.
وی افزود: متاسفانه در این مدت، ۵۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۳۰۰ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۰۲ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، همچنین دو هزار و ۶۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته جهانپور، تاکنون ۷۶۳ هزار و ۹۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی با بیان اینکه وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است، اظهارداشت: در بازه زمانی یکم تا دوم خرداد در ۱۴ استان موارد فوتی صفر و در ۶ استان، یک مورد فوتی گزارش شده است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: در روزهای اخیر افزایش موارد شناسایی شده جدید را شاهد هستیم، اما روند کاهش بستری و موارد ارجاعی بیمارستان‌ها نیز ادامه دارد. جهانپور بیان کرد: امیدواریم مردم با رعایت موارد بهداشتی و کاهش تردد و سفرهای غیرضروری در هفته‌های آتی یاری‌رسان همکاران ما در نظام سلامت باشند، تا امروز کارنامه درخشان مردم و نظام سلامت در مدیریت این بیماری را داشتیم و امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.
بروز علائم جدید
در مبتلایان به کرونا
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران روز پنجشنبه از کاهش ۱۵ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران خبر داد.
علیرضا زالی یادآور شد: برخی از علائم جدید مانند علائم گوارشی، کاهش ‌اشتها، از بین رفتن حس چشایی، اختلال در حس بویایی، سردردهای شدید، دردهای کمری همراه با تب و دردهای عضلانی و احساس کسالت عمومی را هم باید در کنار علائم تنفسی به تابلوی بالینی علائم بیماری اضافه کنیم.
وی افزود: در کنار علائم تنفسی که علائم شایع و بارز این بیماری هستند، برخی علائم گوارشی به‌ویژه اسهال‌های آبکی متناوب همراه با تب‌های خفیف نیز می‌تواند ظن بالینی تیم بالینی را نسبت به کرونا برانگیخته کند.