kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

تشکیلات خودگردان فلسطین توقف همکاری امنیتی با اسرائیل و آمریکا را رسما ابلاغ کرد

تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، به صورت رسمی از توقف همکاری‌های امنیتی با اسرائیل و آمریکا خبر داد.



طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به شدت در حال پیگیری است. این مسئله با واکنش‌های زیادی در عرصه بین‌المللی مواجه شده و سازمان ملل و اتحادیه اروپا و دیگر کشورها آن را محکوم کرده‌اند. محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین، در واکنش به این طرح هفته گذشته از پایان تمام توافقات با اسرائیل خبر داد. این تصمیم به صورت رسمی به رژیم صهیونیستی اعلام شده است.
بعد از اعلام نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر صدور دستور جهت توقف اجرای توافق‌های دوجانبه با آمریکا و رژیم صهیونیستی، منابع اسرائیلی نیز این موضوع را تایید کردند. صفحه توئیتر شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری فوری نوشت، تشکیلات خودگردان فلسطین رسماً قطع هماهنگی‌های امنیتی و روابط با این رژیم را به اطلاع تل‌آویو رسانده است. این شبکه البته مدعی شد که پیام دریافتی از تشکیلات خودگردان، مبهم بوده است.
صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، روز پنجشنبه هم از توقف همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکایی‌ها خبر داد. به گزارش روزنامه القدس العربی، عریقات اعلام کرد که دیگر تشکیلات خودگردان تبادل اطلاعاتی با سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا نخواهد داشت و این همکاری به تعویق درآمده است. او گفت که تشکیلات خودگردان این تصمیم را به آمریکایی‌ها ابلاغ کرده و تصمیم مذکور بعد از آن صورت گرفت که محمود عباس، رئیس‌این تشکیلات در اعتراض به الحاق و اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری، اعلام کرد که هماهنگی امنیتی با اسرائیل و آمریکا متوقف شده است.
به دنبال توقف همکاری‌های امنیتی با اسرائیل، شبکه «الجزیره» دیروز در همین رابطه اعلام کرد، دستگاه‌های امنیتی فلسطینی گشتی‌های خود را از مناطقی که بر اساس توافق امضا شده با رژیم صهیونیستی به صورت مشترک اداره می‌شدند، عقب کشیده است. در ادامه این گزارش آمده، تمام گشتی‌های امنیتی تشکیلات خودگردان از مناطق شمال قدس اشغالی و شرق آن خارج شده‌اند. شبکه «آناتولی» ترکیه هم به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد، نیروهای امنیتی فلسطینی از شهرهای بدو، قطنه، بیت‌اکسا (در شمال غرب قدس) و العزیریه و ابودیس (در شرق قدس) خارج شده‌اند.
عمر الرزاز نخست‌وزیر اردن هم در واکنش به تلاش‌های اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری گفت که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد بخش‌هایی از کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند اردن در روابط خود با این رژیم تجدید نظر خواهد کرد.