kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
روزنامه آمریکایی بوستون گلوب:

پیش‌بینی رهبر ایران درست بود آمریکا به وعده‌اش پایبند نیست

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد پیش بینی‌های رهبر عالی ایران در خصوص خلف‌وعده‌های آمریکا در مورد لغو تحریم‌ها حتی در صورت توافق نهایی درست بوده است.
روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» طی تحلیلی نوشت: ایران به مدت 35 سال تنها کشور مقاوم در برابر سلطه آمریکا بوده است و مقام‌های ایرانی نیز کماکان آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانند و شهرتی خاص در زمینه مخالفت با شیطان بزرگ دارند.
به گزارش فارس، این روزنامه با اشاره به پیش‌بینی «آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران مبنی بر این‌که در صورتی که اگر ایران حتی با توافق‌نامه موافقت کند آمریکا به قول خویش مبنی بر حذف تحریم‌ها پایبند نیست اشاره کرده  و تاکید می‌کند که این پیش‌بینی درست بوده و کنگره آمریکا نیز به چنین موردی اخیرا اشاره کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در سخنان خود ادعای تهدید نظامی آمریکا را نیز توخالی نامید.
به نوشته بوستون گلوب تحلیلگران سخنان رهبری ایران که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان به زبان انگلیسی انتشار یافت را نوعی تاکتیک مذاکراتی یعنی تلاش جهت جستجوی وضعیت بهتر ارزیابی کردند. دیگر کارشناسان نیز سخنان رهبری ایران را به عنوان مرجعی عملگرایانه نام نهادند.
گزارش روزنامه بوستون گلوب در مورد تحقق پیش بینی رهبر معظم انقلاب در مورد خلف وعده دولت‌مردان آمریکا در مورد لغو تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 29 سناتورهای تندروی آمریکایی نیز عزم خود را برای تشدید تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده جزم کرده‌اند
بر این اساس پایگاه خبری المانیتور با اشاره به بیانیه‌های چندین نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در مورد احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نوشت که جمهوری ‌خواهان تلاش‌ خود برای تشدید تحریم‌های ایران را آغاز کرده‌اند.
پایگاه خبری «المانیتور» روز سه‌شنبه در گزارش خود با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران، نوشته است که جمهوری‌خواهان از حالا با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل توافق موقت ژنو، تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های لغو شده را آغاز کرده‌اند.
اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که دولت  اوباما برای «آماده‌سازی تحریم‌های اضافی علیه ایران» وارد مذاکره جدی با کنگره شود. رویس پیشتر در ماه جولای لایحه تحریمی را علیه ایران ارائه کرد که هرچند در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، اما در سنا متوقف ماند.
«جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه  نیز گفته است: «20 جولای تاریخی بود که اعلام شد. بنابراین، فکر می‌کنم تحریم‌هایی که کاهش یافته، باید بار دیگر اعمال شود، مگر آنکه دلیل کاملا موجهی برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد.
مارک کرک دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرده بود که طرح پیشنهادی وی برای تقویت تحریم‌ها که در ماه دسامبر ارائه شده بود، همچنین دیگر طرح مربوط به مسئله حقوق بشر که همراه با سناتور «مارکو روبیو» ارائه کرده بود، با حمایت کنگره مواجه شود. وی به المانیتور گفته است: با توجه به پیشرفت اندک صورت گرفته، کنگره می‌خواهد هرآنچه تا الان رخ داده را رد کند.
دو سناتور آمریکایی نیز  با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار بازرسی‌های 20 ساله از فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران شدند. آنطور که شبکه خبری پرس‌تی‌وی نوشته، این دو سناتور‌ها لیندسی گراهام جمهوریخواه و رابرت منندز دموکرات هستند که در تلاشند سایر قانونگذاران آمریکایی را نیز در این باره با خود همراه کنند. درخواست این سناتور‌ها این است که پیش از برداشته شدن تحریم‌های ایران از سوی کنگره،‌ ایرانی‌ها را وادار به پذیرش بازرسی‌های سخت بین‌المللی حداقل برای مدت دو دهه کنند.
سناتور «تد کروز» نیز که به اتخاذ مواضع ضدایرانی مشهور است، روز سه‌شنبه توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران را خواستار شده و گفت: به زودی لایحه‌ای را برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، ارائه می‌کند.
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز  در واکنش به مصاحبه وزیر خارجه ایران با روزنامه نیویورک‌تایمز، گفت: طرح پیشنهادی ظریف برنامه هسته‌ای کنونی ایران را حفظ می‌کند و در آن هیچ امتیازی داده نشده است و  غیرقابل قبول خواند.