kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸

تاکید نمایندگان پارلمان عراق بر قطعی بودن اخراج آمریکایی‌ها

شماری از نمایندگان پارلمان عراق بر قطعی بودن اخراج ‌اشغالگران از خاک این کشور، تاکید کردند و از دولت بغداد خواستند مصوبه پارلمان در این مورد اجرا کند.

روز 15 دی سال گذشته پارلمان عراق طرح اخراج نیروهای خارجی‌، از جمله آمریکا، را تصویب کرده است. اما از آن زمان تاکنون این قانون اجرا نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن شاکر الکعبی» رئیس‌فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق گفت که فراکسیون‌های پارلمان از هیئت‌رئیسه خواسته‌اند برای خروج نیروهای خارجی‌، یک جدول زمانی را مشحص کند.
رئیس‌فراکسیون بدر همچنین به موضوع انتخابات زودهنگام پارلمانی‌اشاره کرد و گفت، برگزاری چنین انتخاباتی، نیازمند اعمال قدرت از سوی دولت جدید و زمینه‌‌سازی است.
«مصطفی کاظمی» که پنجشنبه هفته گذشته به همراه کابینه‌اش، از پارلمان رأی اعتماد گرفت، قول داد که نیروهای خارجی را از عراق بیرون کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند.
پنجشنبه گذشته(18 اردبیهشت)، از ۲۰ وزیر پیشنهادی کاظمی، ۱۵ وزیر رأِ اعتماد گرفتند.
اقدام عملی کاظمی
« بدر الزیادی» عضو فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق به همه طرف‌های سیاسی کشور ابلاغ کرده است که مذاکره با آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های این کشور از عراق را اوایل ژوئن (خرداد) آغاز می‌کند.
وی گفت: کاظمی به تمامی طرف‌های سیاسی در پارلمان عراق اطلاع داده است که ابتدای ژوئن با آمریکایی‌ها بر سر میز مذاکره می‌نشیند، تا جدول زمابندی خروج نیرو‌های بیگانه از اراضی عراق را بررسی کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عضو فراکسیون امنیت و دفاع عراق افزود: درخصوص اخراج تمامی نیرو‌های بیگانه از کشور، میان نخست‌وزیر و دیگر طرف ‌های سیاسی توافق وجود دارد.
ازسرگیری اعتراضات خیابانی
اعتراضات خیابانی در عراق، که شنبه گذشته از استان «واسط» در جنوب این کشور آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. شرکت کنندگان در تظاهرات دیروز شهر‌های بغداد، نجف، دیوانیه، واسط، ذی قار و بصره‌، شعارهای سال قبل در ارتباط با مبارزه با فساد و برکناری مقامات فاسد را تکرار کردند.
استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از 11 مهر سال گذشته شاهد اعتراض مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی بوده است. اکنون نیز پس از چند ماه آرامش، این اعتراضات از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز در نجف حدود 700 معترض در مجاورت پل‌های «الاسکان» تحصن کردند و از دولت جدید عراق خواستند که هرچه زودتر، انتخابات زودهنگام را برگزار و درباره کشته شدن شماری از معترضان در جریان اعتراضات اخیر، تحقیق کند.
در بغداد تظاهرکنندگان از میدان «التحریر» به سوی منطقه امنیتی «الخضراء» راه افتادند، اما نیروهای امنیتی ناگزیر شدند با استفاده از بمب‌های صوتی، مانع از ورود آنها به این منطقه شوند و گفته می‌شود که 10 نفر از معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند.
در دیوانیه معترضان خواستار برکناری استاندار خود شدند و اعلام کردند که به دولت کاظمی فرصت می‌دهند که مطالبه مردم را بر آورده کند.
پایگاه خبری «شفق نیوز» نیز از بسته شدن جاده اصلی دیوانیه-نجف از سوی معترضان خبر داد. معترضان در استان واسط نیز خواستار «سرنگونی نظام سیاسی» شدند.
تظاهرکنندگان در استان ذی‌قار به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و با آنها درگیر شدند. این نیروها هم ناگزیر شدند برای متفرق کردن معترضان، از گاز‌اشک‌آور استفاده کنند.
معترضان در استان بصره نیز خواستار سرنگونی دولت محلی و برکناری استاندار و معاونان او شدند و به گفته یک مقام امنیتی، این اعتراضات به کشته شدن یک تظاهر‌کننده و جراحت چهار نفر دیگر منجر شد.
«مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» نیز برای دولت کاظمی جهت مبارزه با فساد، یک مهلت100 روزه تعیین کرد.
عملیات علیه داعش
«نهاد المهداوی» رئیس‌اطلاع‌رسانی پلیس استان دیاله خبر داد که نیروهای امنیتی این کشور عملیاتی را در سه محور علیه داعش انجام دادند.
به گفته المهداوی، هدف از این عملیات، تأمین امنیت کمربند امنیتی منطقه ابوصیدا و روستاهای اطراف آن و جلوگیری از هر گونه فعالیت تروریستی در منطقه فوق است.