kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
رئیس شورای نجات استان الانبار:

حملات اخیر داعش در عراق با حمایت مستقیم آمریکا انجام گرفت

رئیس شورای نجات استان الانبار اعلام کرد، حملات روزهای اخیر گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق، با حمایت آمریکا صورت گرفته است.




«حمید الهایس» دیروز اعلام کرد که کل ماجراجویی‌های داعش طی روزهای اخیر درعراق، توطئه کاخ سفید بوده و با حمایت نظامیان تروریست آمریکایی صورت گرفته
است.
الهایس اظهار داشت: «نیروهای آمریکایی از اهرم بازگشت داعش برای اعمال فشار بر دولت (بغداد) استفاده می‌کنند، تا بقای این نیروها(در عراق، تضمین) و عدم خروج آنان، تمدید شود».
به گزارش خبرگزاری فارس، وی تأکید کرد که تمامی حملاتی که داعش در الانبار، صلاح الدین و بابل انجام داده، با حمایت آمریکا صورت گرفته است.
این مسئول عراقی خاطر نشان کرد، پس از درخواست دولت عراق برای خروج نظامیان آمریکایی و توقف فعالیت آنان در داخل خاک کشور، فعالیت داعش مجددا آغاز شده است.
وی همچنین، در باره شمار عناصر داعش در عراق گفت: «در حال حاضر، بیش از 4000  داعشی در مناطق بیابانی و مرزی عراق، سوریه و عربستان حضور دارند».
کارشناسان بر این باورند که حوادث این روزهای استان‌های شمالی و غربی عراق، یادآور حادثه سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ است، ولی تفاوت رخدادهای سال ۲۰۱۴ با ۲۰۲۰ در این است که در سال ۲۰۱۴، اشغالگران آمریکایی که از سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شده بودند، به بهانه مبارزه با داعش، به عراق برگشتند، ولی این بار، سناریوی حملات داعش، ابقا و استقرار نیروهای اشغالگر آمریکایی را تثبیت می‌کند. پارلمان عراق 15 دی ماه طرح اخراج آمریکایی ها از خاک عراق را تصویب کرده است.
انتقال داعش از سوریه به عراق
هم‌زمان با افزایش حملات تروریستی داعش در مناطقی از عراق، منابع محلی در سوریه اعلام کردند نیروهای آمریکایی شماری از عناصر زندانی این گروه تروریستی در «حسکه» را از زندان های شبه نظامیان کرد خارج و به عراق منتقل کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، این منابع به رسانه ها گفتند، ۶خودروی زرهی نیروهای اشغالگر آمریکایی، دوشنبه از عراق وارد حسکه شدند و به سمت یکی از زندان‌های  شرق شهر «الشدادی» حرکت کردند و سپس، به عراق بازگشتند.
گفتنی است که نیروهای اشغالگر آمریکایی، هفته گذشته نیز شماری از تروریست‌های داعش را از شهر الشدادی به عراق منتقل کرده اند.
خبر دیگر از عراق این که، دفتر مطبوعاتی پارلمان این کشور اعلام کرد، جلسه رأی اعتماد به کابینه «مصطفی کاظمی» امروز برگزار می شود. «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کابینه پیشنهادی کاظمی، متشکل از 12 وزیر شیعه، شش وزیر سنی و سه وزیر کُرد است. بر اساس ادعای وی، ترکمن‌ها و مسیحیان در ترکیب کابینه پیشنهادی، وزیری ندارند.
سوریه
یک منبع امنیتی در دولت دمشق گفت ، جنگنده های رژیم صهیونیستی دوشنبه شب با استفاده از حریم هوایی پایگاه آمریکایی«التنف»، به مواضع ارتش سوریه در حومه شرقی حلب، حمله کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این منبع امنیتی که نام او ذکر نشد، در گفت و گو با خبر گزاری اسپوتنیک افزود،
هواپیماهای اسرائیلی به دو پایگاه نظامی در ریف شرقی حلب حمله کردند و اجرای تحقیقات درباره خسارت‌های ناشی از این تجاوز ادامه دارد. این حمله تلفات انسانی نداشته است.
از سوریه همچنین خبر رسید، ۹ نفر از نیروهای پلیس استان «درعا»(جنوب سوریه) مورد حمله یک گروه تروریستی قرار گرفته و کشته شدند. به گفته منابع آگاه، این حمله را «محمد قاسم الصبیحی» معروف به «ابوطارق» روز دوشنبه به همراه گروه بزرگی از تروریست‌های مسلح انجام داد.
تهدید اردوغان به از سر گیری حملات
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، گفت که بیش از این، در قبال حملات در شمال سوریه صبر نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، اردوغان مدعی شد  ادامه حملات به مناطق امن در شمال سوریه ، با توافقات انجام شده در تضاد است.
اردوغان در اظهارات خود، هر چند از دولت و ارتش سوریه نام نبرده ، ولی او نظامیان سوری را ناقض آتش بس می داند. به گفته کارشناسان، اردوغان بزرگ ترین مانع ریشه کنی تروریسم در سوریه است و منافع ترکیه را در تداوم هرج و مرج در سوریه می بیند.