kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲

اعلام بسیج عمومی در عراق علیه عملیات مشترک آمریکا و داعش در صلاح الدین

گروه‌های مقاومت عراق برای مقابله با توطئه جدید آمریکا و به کارگیری عناصر داعش علیه ملت و نیروهای مسلح این کشور، اعلام آمادگی کردند.



آمریکا بالاخره از تحرکات یک ماه اخیر خود در سوریه و عراق رمزگشایی کرد؛ طی این مدت نظامیان آمریکایی شمار زیادی از عناصر و سر کرده‌های داعش را از زندان‌های شبه نظامیان کُرد تحت فرمان خود در سوریه آزاد و به عراق منتقل کرده بودند. علاوه‌بر آن، شاهدان و فراریان از پایگاه «التنف» در شرق سوریه به مقامات دمشق گفته بودند که آمریکا سرگرم آموزش تروریست‌ها در این پایگاه است. در عراق نیز آمریکا در صدد سازماندهی مجدد عناصر داعش بر آمد. مورد دیگری که طی یک ماه گذشته جریان داشته، جابه جایی گسترده سلاح و تجهیزات توسط آمریکا در غرب عراق و شرق سوریه بوده است.
این خبرها و دهها خبر مشابه در حالی از عراق و سوریه مخابره می‌شد که حملات پراکنده داعش نیز روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شد، تا جایی که طی ماه آوریل(11 فروردین تا 11 اردیبهشت)، داعش تنها در عراق، 151 حمله تروریستی انجام داده و ماجرای عملیات تروریستی داعش در استان «صلاح الدین»‌، که شنبه گذشته روی داده، نقطه اوج این حملات بوده است. در این حمله تروریستی، عناصر داعش با استفاده از سلاح‌های اهدایی آمریکا و متحدانش، به نیروهای حشد‌الشعبی و ارتش عراق حمله کرده و در مجموع، 41 نفر از آنها را به شهادت رسانده‌اند.
دیروز مردم شهر کربلا، شهدای حشد‌الشعبی را در این شهر تشییع کردند.
جزئیات عملیات تروریستی داعش
«مهند العقابی» مدیر اداره اطلاع‌رسانی سازمان حشد‌الشعبی، جزئیات جدیدی را درباره حمله روز شنبه داعش به مناطق «مکیشیفه» و «بلد» در شهر سامرای استان صلاح‌الدین اعلام کرد و گفت که داعش از چهار محور این حمله تروریستی را‌،که چند ساعت طول کشیده، انجام داده است.
العقابی افزود: برخی از ابزار‌هایی که داعش در این حمله تروریستی از آن استفاده کرده است، جدید بوده‌اند و بخشی از این حمله نیز با استفاده از چند قایق انجام گرفته است.
حمله ناکام داعش به استان کربلا
«حیدر الموسوی» فرمانده «تیپ ۲۶ » حشد‌الشعبی دیروز اعلام کرد: نیروهای تیپ ۲۶ ساعات پایانی روز شنبه نفوذ گروهی از عناصر داعش به صحرای «النخیب» در استان کربلا را دفع و آنها را مجبور به فرار کردند.
به گزارش ایسنا، الموسوی گفت: تحرکات تروریست‌ها با کمک دوربین‌های حرارتی رصد شد و نیروهای تیپ ۲۶ با آنها مقابله کردند و در نهایت نیز عناصر داعش مجبور شدند به سمت مناطق غربی فرار کنند.
دیروز همچنین، «قصی عباس» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف« فتح»‌، اعلام کرد که دستگاه‌‌های اطلاعاتی اخباری را مبنی بر احتمال حمله عناصر داعش به منطقه موسوم به« جزیره» واقع در حد فاصل بین سه استان نینوا، صلاح‌الدین و الانبار دریافت کرده‌‌اند. همزمان، فرماندهی عملیات سامراء ضمن اعلام آمادگی نیروهای حشد‌الشعبی برای دفاع از حرمین عسکریین(ع)، در‌باره تلاش تروریست‌های داعش برای هدف قراردادن اماکن مقدس این استان هشدار داد.
واکنش چهره‌ها و گروه‌های عراقی
دولت و نیروهای مسلح عراق برای مقابله با داعش در این کشور، اعلام آمادگی کردند. به گفته منابع خبری، نیرو‌های عراقی متشکل از نیروی هوایی، یگان‌های مسلح عشائر و حشد‌الشعبی برای اجرای عملیات نظامی گسترده جهت هدف قرار‌دادن پناهگاه‌های گروهک‌های تروریستی داعش در مناطق شمال، شرق و غرب این کشور آماده می‌شوند.
«نوری مالکی» رئیس« ائتلاف دولت قانون» نیز اعلام کرد، نباید در برابر تحرکات داعش تعلل کرد. مهندس «نصر الشِمَّری» سخنگوی مقاومت اسلامی نجباء، در پیامی تصریح کرد که پیش از این، بارها اطلاعات دقیقی در مورد پناهگاه‌های ایجادشده از سوی آمریکا برای داعش، به دولت و نهادهای مسئول ارسال شده بود. «نعمت الکوفی» معاون اجرایی رئیس‌حشد‌الشعبی، تاکید کرد: به گروه تروریستی داعش فرصت بازگشت نخواهیم داد. «عادل الکرعاوی» یکی از فرماندهان حشد‌الشعبی عراق، هم اعلام کرد، حمله اخیر هسته‌ها و عناصر خفته داعش در استان صلاح الدین، با تحریک واشنگتن و با هدف نشان دادن نقش ادعایی آمریکا در برقراری ثبات و امنیت در عراق انجام گرفته است. «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی عراق، نیز در واکنش به شهادت نیروهای این سازمان در حمله دیروز داعش، گفت که حشد اجازه بازگشت داعش را نخواهد داد. شیخ «قیس الخزعلی»، دبیرکل «جنبش عصائب اهل الحق» هم گفت: «حملات اخیر داعش، بخشی از سریال دولت آمریکا برای ازسرگیری فعالیت و حضور این گروه تروریستی است».