وزیر آموزش و پرورش:
پیوستن به «شبکه شاد» و تهیه گوشی هوشمند اجباری نیست
وزیر آموزش و پرورش بااشاره به مشکلات «شبکه شاد» و عدم دسترسی برخی مردم به گوشیهای هوشمند گفت: ما برای کمک آمدیم، نه برای اذیت کردن مردم و اجبار به کسانی که امکان تهیه گوشی هوشمند را ندارند.
به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در شبکه آموزش اظهارداشت: حضور دانشآموزان در مدرسه به علت بیماری کرونا متوقف شد اما ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست.
حاجی میرزایی افزود: یک غافلگیری به وجود آمد و بیش از یک و نیم میلیارد دانشآموز و دانشجو در جهان از حضور در مدرسه و فضای آموزشی محروم شدند و بزرگترین وقفه آموزشی ایجاد شد، حتی برخی کشورها پایان سال تحصیلی را اعلام کردند.
وی بااشاره به اینکه شبکه آموزش اولین جایی بود که به کمک ما آمد، گفت: طی کمتر از یک هفته از تعطیلی عمومی مدارس، برنامههای ما از شبکه آموزش آغاز شد. طبق ارزیابیها و پیمایشهای انجام شده این برنامهها با اقبال خوبی روبرو شد. معلمان بهسرعت پای کار آمدند و در برنامههای زنده شرکت کردند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه تلویزیونی مسیر خوبی بود و همچنان به ادامه آن نیازمند هستیم اما یک مشکل ما درباره مدرسه تلویزیونی این بود که امکان تعامل دو طرفه معلم و دانشآموزان وجود نداشت.
حاجی میرزایی درباره مشکلات شبکه شاد اظهارداشت: با احترام به همه کسانی که با صدق نیت نقدهایی به شبکه شاد وارد میکنند باید چندنکته را عرض کنم. اول اینکه چه باید میکردیم؟ آیا باید تعطیل میکردیم؟ نمیتوانستیم این دوماه را از دست بدهیم زیرا سال تحصیلی آینده هم آسیب میدید. ما امکان بازخورد از آموزش تلویزیونی و تدریس مجازی نداشتیم و نیازمند ابزاری بودیم، به همین جهت یک برنامه اختصاصی برای آموزش و پرورش ایجاد کردیم که فضای مدرسه را بازسازی کند.
وی ادامه داد: طبیعی است که در این میان افرادی از بستر شبکه شاد دور میمانند. ما برای کمک آمدیم نه برای اذیت کردن مردم و اجبار به کسانی که امکان تهیه گوشی هوشمند ندارند. گفتیم هرکسی میتواند به شبکه متصل شود. بیش از ۶۰ درصد دانشآموزان، ۹۶ درصد معلمان و ۷۰ درصد کلاس درسها شکل گرفتهاند. عدهای این امکان را ندارند. به عنوان نمونه اینترنت یا گوشی هوشمند ندارند و یا به علل دیگر نتوانستند از شبکه شاد بهرهمند شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از مدیران مناطق خواستیم آموزش این افراد را از طریق مسیرهای جایگزین در دستورکار قرار دهند. این مسیرها میتواند شامل تهیه درسنامهها، استفاده از ظرفیت مدرسه تلویریونی و شبکههای استانی باشد. راضی نیستیم خانوادهای خودش را به مشقت بیندازد.
حاجی میرزایی بااشاره به اینکه در بیش از ۱۱ استان در مناطق دوردست و عشایری معلمان با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بهصورت حضوری تدریس میکنند، افزود: کرونا در کنار تهدیدها، ظرفیتهایی را مشخص کرد که یکی از آنها فعال شدن ظرفیت صداوسیما و بسترهای آموزش الکترونیک بود. اگر خدایی ناکرده دوباره با اوج این پدیده در پاییز آینده روبرو شویم باید بتوانیم بهسرعت تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. آن موقع دیگر نمیتوانیم بگوییم که غافلگیر شدهایم.