kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
شورای روابط خارجی اروپا هشدار داد

جنگ نفتی عربستان و تاوان سنگینی که بن‌سلمان خواهد داد

شورای اروپایی روابط خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که جنگ نفتی عربستان با روسیه، پیامدهای بسیار بدی را برای ریاض خواهد داشت و شخص ولیعهد این کشور تاوان سنگین آن را می‌پردازد.





جنگ قیمت نفت بر روابط عربستان و روسیه تأثیر گذاشته، تا جایی که به همکاری حدودا سه ساله سعودی و روسیه در حوزه انرژی را به پایان رساند.
در پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمده است: ریاض در جنگ نفت چیزی را آغاز کرده است که احتمالا قادر به کنترل پیامدهای آن نیست... بازار انرژی مدت طولانی است که با کاهش تقاضای جهانی رو‌به‌رو شده و قرنطینه در بسیاری از کشورها برای مقابله با گسترش کووید -19، نیز یک کودتای بسیار جدی علیه نفت بوده است. این بحران، تقاضا برای نفت را از سوی بزرگترین مصرف کنندگان جهانی‌، به ویژه چین‌، به طرز چشمگیری کاهش داده است.
در گزارش شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا همچنین آمده است: هفته گذشته، ریاض میزبان دو نشست مهم بود؛ یکی نشست با «اوپک پلاس» و دیگری مربوط به «گروه 20» بود که امسال ریاض ریاست آن را برعهده‌دارد. پس از روزهای متمادی، مذاکره با اوپک پلاس منجر به یک توافق تاریخی شد تا تولید در ماه مه و ژوئن 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، ترتیبی که مورد تأیید جی20 هم قرار گرفت. به هر حال، ریاض در مذاکرات اولیه دوجانبه با مسکو، مهم‌ترین رقیب خود و هدف اصلی استراتژی سعودی، به توافق رسید. هم روسیه و هم عربستان توافق كردند كه توليد خود را به میزان هشت ميليون و 500 هزار بشكه در روز كاهش دهند، سهمي كه با توجه به مبناي اول ماه فوريه، به معناي كاهش زیادی خواهد بود.
اکنون ریاض احتمالا به خاطر ابراز اراده و تحکیم رهبری خود در بازار جهانی نفت، احساس رضایت کند. ریاض از اینکه شاهد رقابت برخی رقبای خود از جمله تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا بوده و از این نظر به مسکو نزدیک شده ناراضی نخواهد بود چرا که این اتفاق می‌تواند کاری کند آینده سیاست روسیه مطابق با استراتژی نفتی عربستان باشد.
اما ماجرا تمام نشده و خطرات برای عربستان همچنان زیاد است؛ ممکن است ریاض برای این کار بهای سیاسی گزافی بپردازد. به عنوان مثال، فروپاشی بخش انرژی آمریکا شروع به تأثیرگذاری بر روابط آمریکا و عربستان سعودی می‌کند. اعضای کنگره به شدت با دولت ترامپ لابی کردند و چندین نامه سرگشاده به او نوشتند تا او « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، را برای پایان دادن به جنگ نفتی ترغیب کند.