kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

مصطفی کاظمی، پنجمین نخست‌وزیر مکلف عراق آیا این کشور از بحران سیاسی خارج می‌شود؟

پس از کناره‌گیری چهارمین نامزد نخست‌وزیری عراق، رئیس‌جمهور این کشور رئیس‌دستگاه اطلاعاتی را مامور تشکیل کابینه کرد.



پنجشنبه گذشته و در پی کناره‌گیری «عدنان الزرفی» از معرفی کابینه به پارلمان، «برهم صالح » فرد جدیدی را مامور تشکیل کابینه کرد. این فرد که رئیس‌دستگاه اطلاعاتی عراق است و «مصطفی کاظمی » نام دارد، از طرف سه ائتلاف «دولت قانون»، «فتح» و «حکمت ملی» به برهم صالح معرفی شده بود. اکنون نیز علاوه‌بر حمایت سه ائتلاف فوق، حمایت ائتلاف‌های «سائرون»، «حزب الفضیله»، «العقد»‌، «النصر» و «قوی العراقیه» را پشت سر خود دارد.  از چهار ماه قبل که «عادل عبدالمهدی» از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرده است، تا کنون چهار نفر را رئیس‌جمهور عراق مامور تشکیل کابینه کرده است. اما، هیچکدام از این افراد نتوانسته‌اند حمایت گروه‌های سیاسی را جلب کنند و مجبور به کناره‌گیری از تشکیل کابینه شده‌اند کاظمی نیز ممکن است که به سرنوشت همین افراد دچار شود. خصوصا اینکه از هم اکنون برخی جریان‌های شیعی با نخست‌وزیری او مخالفت می‌کنند. به عنوان مثال، «ابو علی العسکری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق، در صفحه توئیتر خود نوشت‌، کاظمی در عملیات ترور شهیدان سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و «ابو مهدی المهندس» و همراهان آنها در نزدیکی فرودگاه بغداد نقش داشته است.
مصطفی کاظمی کیست؟
مصطفی کاظمی علیرغم اینکه در زمان «صدام» دیکتاتور معدوم عراق، سال‌ها در لندن و به عنوان تبعیدی، زندگی می‌کرد، اما تنها تابعیت عراقی دارد و عضو هیچ حزبی نیز نیست. او در سال ۱۹۸۹ غیابی به اعدام محکوم شد.  کاظمی پس از بازگشت به عراق در سال ۲۰۰۳‌، بیشتر زمان خود را به فعالیت مطبوعاتی و نویسندگی سپری کرد. او در سال ۲۰۱۶ از سوی «حیدرعبادی» نخست‌وزیر وقت، رئیس‌سازمان امنیت ملی عراق شد و پیش از عهده‌دار شدن این منصب‌، طی سخنانی درباره ایران گفته بود: « ایران و رهبرش نقش بزرگی در ایجاد صلح جهانی دارند.» یکی از اقدامات وی در سازمان امنیت عراق نیز برچیدن «شعبه ایران» بود؛ شعبه‌ای که سازمان سی آی‌ای آمریکا در سال ۲۰۰۴ هنگام تشکیل این سازمان، ایجاد کرده بود تا تحرکات دیپلمات‌های ایرانی را رصد کند.
مسئله خروج از بحران
با توجه به شرایط سیاسی جاری عراق، گرفتن رای اعتماد برای کاظمی بسیار سخت است. کاظمی علاوه‌بر آنکه باید اعتماد مردم و گروه‌های سیاسی را به خود جلب کند و به آنها بقبولاند که در ارتباط با سیاست‌های آمریکا، مواضع شفاف و قاطعی خواهد داشت، باید نظر موافق گروه‌های سیاسی به ویژه شیعی را نیز به خود جلب کند.
مشکل فعلی عراق، علاوه‌بر سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا، واگرایی میان گروه‌های ضدآمریکایی نیز هست.
در هر حال، در ارتباط با کاظمی از هم اکنون می‌توان این گمانه را مطرح کرد که با توجه به اتهامی که برخی گروه‌های شیعی متوجه او می‌کنند و می‌گویند وی در ترور سردار سلیمانی نقش داشته است، احتمال موفق نشدن او در تشکیل دولت وجود دارد و به این ترتیب‌، بحران سیاسی در عراق‌، احتمالا ادامه خواهد یافت.