kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳

پیشنهاد عربستان به یمن برای آتش بس 14 روزه /انصارالله: نمی پذیریم، فریب است

ائتلاف سعودی در حالی خبر از آتش بس دو هفته‌ای در یمن داده که در همان دقایق اولیه، این به اصطلاح آتش بس را نقض کرد! انصارالله نیز اعلام کرده این آتش بس، «بازی جدید» آل‌سعود است و به همین دلیل پذیرفتنی نیست، مگر اینکه، محاصره یمن برداشته و بمباران کشورش نیز متوقف شود.


سرویس خارجی-

ائتلاف سعودی در چند هفته اخیر و با شروع ششمین سال جنگ یمن متحمل شکست‌های سختی شده است. انصارالله یمن با حمله موشکی و پهپادی به ریاض بزرگترین عملیات علیه عربستان را انجام داد و استان الجوف در شمال یمن را نیز پس از 50 سال تحت قیمومیت عربستان بودن، آزاد کرد. علاوه‌بر این، استان مارب به عنوان پایتخت اقتصادی یمن در هفته‌های اخیر هدف حملات انقلابیون یمن قرار گرفته و در آستانه آزاد‌سازی قرار گرفته است. آزادی این استان می‌تواند سرنوشت جنگ یمن را تا حدود زیادی مشخص کند. در این شرایط ائتلاف سعودی برای متوقف کردن پیروزی‌های انصارالله از حربه‌ای به نام «آتش بس موقت» استفاده کرده تا بتوانند «فرصت تجدید قوا را برای مقابله با انقلابیون یمن» پیدا کنند.  «ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی روز چهارشنبه ادعا کرد برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به مدت دو هفته(از پنجشنبه) در یمن آتش‌بس اعلام می‌شود. طبق ادعای مالکی، این آتش بس «با هدف فراهم‌‌سازی شرایط مناسب برای دعوت از فرستاده دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری نشست» بین دولت مستعفی یمن و دولت صنعا قابل تمدید خواهد بود. المالکی ادعا کرده اگر این نشست برگزار شود، پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل برای اقدامات و مکانیزم‌های اجرای آتش‌بس دائمی در یمن و برداشتن گام‌های اعتمادساز بررسی خواهد شد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم با صدور بیانیه‌ای از این آتش بس استقبال کرده و گفته این اقدام به تلاش‌های شکل گرفته جهت دستیابی به صلح کمک می‌کند. «جان ابو زید» سفیر آمریکا در عربستان نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر از این آتش‌بس استقبال کرد.
بازی جدید عربستان
با وجود آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی-اماراتی، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار‌الله یمن تأکید کرده که عملیات زمینی و هوایی ائتلاف، همچنان ادامه دارد. شبکه خبری الجزیره به نقل از البخیتی گزارش داده که حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به «عسیر» و «الجوف» انجام شده و تنش نظامی زمینی بزرگی در این مناطق صورت گرفته است. این عضو انصارالله تاکید کرده هدف عربستان از اعلام آتش‌بس، «کاهش فشارها بر خود در مأرب و برهم زدن وضعیت است». و اینکه «این آتش‌بس، نوعی دیگر از تداوم محاصره و جنگ است». سلطان السامعی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز بر درخواست صنعا به توقف کامل و جامع درگیری‌ها در همه جبهه‌ها تاکید کرد. السامعی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته: «ما طرفدار جنگ نیستیم، اما متوقف شدن آن برای دو هفته یک بازی جدید است. درست است که نمی‌دانیم آنها در حال چه کاری هستند، اما برای مقابله با هر نقشه‌ای که آماده می‌کنند، آماده‌ایم....آنها اگر خواهان صلح هستند ما با آنها هستیم، اما اگر به کودنی و حماقت خود ادامه بدهند، ما می‌توانیم همچنان از کشور و ملت خود دفاع کنیم».
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار‌الله نیز اعلام یکجانبه آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی را «یک مانور سیاسی و تبلیغاتی» خوانده و در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرده که: «موضع درست، اعلام توقف جنگ است. از همین رو ما خواهان یک موضع واقعی در قبال آتش‌بس هستیم که در واقع امر، خود را نشان دهد...توقف جنگ در یمن با یک آتش‌بس دو هفته‌ای محقق نمی‌شود».
نقض آتش بس ادعایی
ائتلاف سعودی با وجود اعلام آتش بس دو هفته‌ای خیلی زود نشان داد که انقلابیون یمنی‌اشتباه نکرده‌اند و این مسئله تنها یک مانور تبلیغاتی است. ائتلاف متجاوز سعودی پس از اعلام آتش بس، هفت بار به مناطقی در استان‌های «الجوف» و «حجه» حمله کردند. متجاوزان همچنین مناطق مختلف بخش مرزی «منبه» در استان صعده را هدف حمله موشکی قرار‌دادند. بر اساس گزارش المسیره، جنگنده‌های سعودی دو بار منطقه «خب» و «الشعف» در استان الجوف را بمباران کردند. جنگنده‌های سعودی همچنین منطقه «حرض» در استان حجه را 6بار مورد هدف حملات خود قرار‌دادند.