kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

محکومیت 371 مفسد اقتصادی در سال گذشته

سخنگوی قوه ‌قضائیه گفت: با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحد‌های تولیدی، سهم خود را در انجام ماموریت مهم تحقق جهش تولید، ایفا می‌نماییم.





به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز گذشته با‌ اشاره به شعار سال جدید اظهار داشت: قوه قضائیه سال گذشته با جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحد‌ها، نقش مهمی در تحقق رونق تولید داشت. اسماعیلی افزود: در سال جدید و با هدف تحقق جهش تولید سعی خواهیم کرد با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحد‌های تولیدی و نیز تامین امنیت قضایی و اقتصادی برای تولیدکنندگان، کمک به بهبود فضای کسب و کار با اصلاح ساختار‌های فسادزا و رفع دیوان سالاری‌های زائد و حذف دالان‌های تاریک و تو در توی صدور مجوز و امضا‌های طلایی و به ویژه با مبارزه همه‌جانبه، مقتدرانه و قاطع با فساد و قاچاق کالا، سهم خود را در انجام این ماموریت مهم ایفا ‌نماییم.
 محکومیت 371 مفسد اقتصادی در شعب ویژه
وی ادامه داد: در سال ۹۸، شعب ویژه رسیدگی‌کننده به اخلال در نظام اقتصادی در تهران، رای قطعی به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی در خراسان‌رضوی، ۳۳ مفسد اقتصادی در فارس۳۱ نفر، در اصفهان ۳۰ نفر، ۱۱ نفر در هرمزگان، سه نفر در گلستان و در سه نفر نیزدر قم صادر کردند.
بازگشت چهار هزار و 200 میلیارد تومان
 از اموال تعاونی‌ها به بانک مرکزی
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از مشکلات در سال‌های اخیر تعاونی‌های اعتباری بود، گفت: قوه قضائیه موفق شد در سال گذشته مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس، هزار و 450 میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت، ۳۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی فرشتگان و هزار و 35 میلیارد تومان از اموال تعاونی ثامن‌الحجج راشناسایی و به بانک مرکزی انتقال دهد. از اموال تعاونی ثامن‌الحجج ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و ۴۳۵ میلیارد تومان به مردم و سپرده گذاران پرداخت گردید و اموال و دارایی‌های دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرآیند فروش یا انتقال آنها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تأمین شده باشد.
 بین دیدگاه‌های سران قوا در موضوع مبارزه با کرونا فاصله‌ای نیست
اسماعیلی با‌ اشاره به اخبار منتشر شده از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز افزود: بین دیدگاه‌های سران قوا در این موضوع فاصله‌ای نیست و بی‌جهت برخی از شیاطین با گزینش برخی از عبارات سعی در القاء تضاد بین بخش‌های مختلف نداشته باشند.
وی با‌ اشاره به اعطای مرخصی به زندانیان اظهار داشت: زندانیانی که مرتکب جرایم خشن شدند، زندانیانی که نتوانستند تامین‌های لازم را فراهم کنند و افرادی که هنوز محکوم نشده‌اند و پرونده آنها هنوز منتهی به صدور حکم نشده است، مشمول این مرخصی‌ها نیستند.
محکومیت شهرداری شیراز در موضوع سیل
سخنگوی قوه‌قضائیه در تشریح آخرین وضعیت پرونده شهرداران فعلی و سابق شیراز درخصوص قصور درباره سیل سال گذشته گفت: رای پرونده صادر شده و هم شخصیت حقوقی شهرداری و هم شهرداران وقت به محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان و جبران خسارت در حق خسارت دیدگان محکوم شده‌اند.
اسماعیلی در واکنش به اعلام افزایش سرقت‌ها بعد از اعطای مرخصی به زندانیان از سوی رئیس ‌پلیس تهران بزرگ اظهار داشت: این سخن صحیح و منطبق بر واقعیات نبود. سخن مطرح شده، بیشتر یک تحلیل و برداشت بود. براساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، حکایت از این دارد که اولا در ایام ۴۵ روزه اخیر آمار سرقت‌ها سرجمع کاهش داشته است، اینکه گفته شد تعداد زیادی از سرقت‌ها توسط زندانیانی که به مرخصی رفته بودند، انجام شده را هم بررسی کردیم و منطبق بر واقعیت نبود.
فوت 600 نفر به خاطر مسمومیت الکلی
وی درباره آمار فوتی‌های ناشی از مصرف الکل گفت: قبل از هر چیزی هم به مصرف‌کنندگان و هم به ارائه‌کنندگان هشدار می‌دهم که دست از این اقدام ناصواب بردارند و جان خودشان و دیگران را به مخاطره نیندازند. کسانی که مرتکب اعمال مجرمانه شده‌اند، قطعا برخورد قاطع قوه‌قضائیه را شاهد خواهند بود. تاکنون بیش از ۶۰۰ فوتی و بیش از سه هزار نفر مسموم در اثر مصرف الکل غیراستاندارد داشته‌ایم.
«اکبر طبری» اردیبهشت‌ماه محاکمه می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص وضعیت پرونده طبری بیان کرد: این پرونده به دادگاه رفته و تشریفات برگزاری جلسات دادگاه در حال انجام است. پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه دادگاه برگزار شود و جلسات بعدی هم پشت سر هم برگزار خواهد شد.
 سلطان قاچاق سوخت در زندان است
اسماعیلی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سلطان قاچاق سوخت و اینکه برخی عنوان کردند که فرد دیگری به جای او به زندان رفته، گفت: رای این پرونده در حال اجراست که بخشی از جزای نقدی وی وصول شده است. اینکه گفته شد کس دیگری در زندان به جای فرد محکوم حضور داشته، صحت ندارد و از همان ابتدا خود این فرد شناسایی، دستگیر و بازداشت شده و به زندان رفته و محکوم به جزای نقدی میلیاردی شده است.
 50 درصد زندانیان امنیتی به مرخصی رفته‌اند
وی درباره اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی گفت: بیش از 50 درصد از زندانیان امنیتی به مرخصی رفته‌اند. ما ادعا نکردیم که صد در صد این زندانیان به مرخصی رفته‌اند؛ اما هم به زندانیان امنیتی مرخصی دادیم که اسامی خیلی از آنها اعلام شد و خودشان هم مصاحبه کردند و هم در عفو به خیلی از زندانیان امنیتی عفو دادیم.
دستگیری عامل اصلی حادثه زندان سقز
سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت زندانیانی که از زندان سقز فرار کردند، اظهار داشت: در زندان سقز با یک توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان و در کنار آن سهل‌انگاری و احتمالا تبانی برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می‌کردند، شاهد فرار تعدادی از زندانیان از زندان سقز بودیم، لذا برای برخی از عواملی که قصور کرده‌اند، پرونده تشکیل شده و الان برخی از آنها بازداشت هستند.
اسماعیلی یادآور شد: امروز تعداد انگشت شماری از این‌ زندانیان بیرون مانده‌اند و عامل اصلی این توطئه دستگیر شده و در بین فراریان، تمامی کسانی که جرایم خشن انجام داده و جزو مجرمین خطرناک بودند و دستگیری آنها در اولویت قرار گرفته بود، به موقع دستگیر شدند.
وی افزود: در برخی از موارد دیگر که برخی به دنبال تحرکاتی بودند، چون عوامل زندان هوشیار بودند، توانستیم در بقیه زندان‌های کشور امنیت زندان‌ها و زندانیان را حفظ کنیم.