kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
احتمال بازگشت موج صعودی کرونا وجود دارد

هشدار وزارت بهداشت درباره عادی شدن تردد مردم در سطح شهرها

روز گذشته تردد غیر معمول و نگران‌کننده مردم و فعالیت برخی واحدهای صنفی به ویژه در تهران هشدار مسئولان وزارت بهداشت را در پی‌داشت.


سرویس اجتماعی-

با اتمام تعطیلات دو هفته‌ای نوروز به نظر می‌رسید با توجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تا 20 فروردین از جمله ممنوعیت فعالیت واحدهای صنفی غیر ضروری مردم همچنان قرنطینه خانگی را ادامه دهند، اما روز گذشته مشاهدات نشان می‌داد، هشدارها آنطور که باید نتوانست موجب ادامه پیدا کردن قرنطینه خانگی شود و بازهم عده‌ای با بی‌توجهی به این هشدارها به انجام کارهای روزمره پرداختند. به عنوان نمونه تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهری که بیشترین تعداد مبتلا و فوتی را در مدت شیوع کرونا در ایران داشته است، روز گذشته برخلاف انتظارها با حجم قابل توجهی از رفت و آمدها مواجه شد.
تصاویر سطح شهر، مترو و پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی و ترافیک در برخی مناطق گویای این اقدام خطرناک بود تا اندازه‌ای که مدیران وزارت بهداشت با اعلام هشدارهایی نسبت به عادی شدن تردد مردم در سطح شهرها هشدار دادند.
ایرنج حریرچی، معاون و نماینده وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در اینباره اظهار داشت: از وضعیتی که در تهران وجود دارد از نظر ابتلا، هنوز نگران هستیم. از آنجایی که تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌‌ها دارد، هرگونه وجود و شیوع ویروس حتی در حد متوسط هم می‌‌تواند باعث انتشار به سایر شهرها و به ‌ویژه شهرهای اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر‌اشتغال دارند.
وی افزود: سطح ترافیکی که روز شنبه در سطح شهر تهران بود، ما را نگران می‌ کند، زیرا هر یک از این افراد می‌ توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.
 احتمال اوج‌گیری کرونا در کشور
حریرچی همچنین با ‌اشاره به همکاری مردم در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: همکاری که مردم در فاصله‌گذاری اجتماعی با ما داشتند، کم نظیر بوده است و درست است که از برخی تجمعات و سفرهای نوروزی گلایه داشتیم، اما در سطح قابل مشاهده در جامعه مانند ترافیک و تجمع در مراکز خرید و پارک‌ها مردم با ما بسیار همکاری کردند که نمونه آن روز طبیعت است.
همچنین مردم در قالب فاصله‌گذاری اجتماعی، ارتباطات خانوادگی را به حداقل رساندند. اکثریت مردم با آگاهی که پیدا کردند مهم‌ترین یار و یاور ما هستند. البته تعدادی هم به توصیه‌ها توجهی نداشته و تخلف می‌کنند که این افراد می‌‌توانند ما و مردم را گرفتار کنند. بر این اساس مشارکت در فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثرممکن برسد؛ چرا که در ایران و اکثر کشورهای دنیا ویروس وجود دارد و اگر بخواهیم وضعیت ارتباطات اجتماعی را همانطور که در دی و بهمن سال گذشته بود، انجام دهیم، با اوج گرفتن بیماری مواجه خواهیم
بود.
وضعیت مدیریت شده کنونی، شکننده است
علاوه‌بر این، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره عدم توجه به فاصله گذاری اجتماعی در روز گذشته بیان کرد: اگر هفته‌های نسبتا قابل قبولی را پشت سر گذاشتیم به خاطر فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات زودهنگام بود. وضعیت فعلی در زمینه کرونا، مدیریت شده است، اما این وضعیت بسیار شکننده است. هرگونه بازگشت از فاصله گذاری اجتماعی یا کاهش محدودیت در این زمینه باید بسیار دقیق و مطالعه شده و گام به گام و بر اساس پروتکل‌های مشخص و ارزیابی خطر اتفاق بیفتد، در غیر این صورت هرچه رشته کرده‌ایم پنبه می‌شود.
 شیوع کرونا در تهران افزایشی است
کیانوش جهانپور افزود: وضعیت شیوع کرونا در تهران افزایشی است، اما با کاهش مرگ و میر و کاهش مراجعه و بستری مواجه بودیم. اگر کسی از رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در منزل خسته شده برای آنها چاره‌ای جز تخت آی سی یو نخواهیم داشت.
جهانپور اظهارداشت: ضمن اینکه، شلوغی تهران مربوط به بخش دولتی نیست و احتمالا به بخش خصوصی مربوط است. البته برخی افراد ممکن است به خاطر عدم استفاده از مترو یا اتوبوس، از اتومبیل شخصی استفاده کرده باشند و بخشی از ترافیک به این دلیل اتفاق افتاده است.
بی توجهی مردم به هشداری مسئولان و طرح فاصله گذاری اجتماعی در حالی است که پیش از این رئیس‌ستاد مقابله با کرونا در پایتخت از احتمال اوج گیری بیماری به دلیل بازگشت مسافران نوروزی گفته بود.
 نباید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کنیم
علیرضا زالی با بیان اینکه در تهران هنوز در تب و تاب استمرار بیماری قرار داریم، اظهار داشت: آمار بیمارانی که روزانه در تهران به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بیمارانی که در بخش‌های عادی و ویژه بستری می‌شوند نشان می‌دهد که شرایط ما هنوز به آن ثبات و پایداری مورد لزوم نرسیده است.
به گفته زالی، مهم‌ترین غفلتی که ممکن است در این شرایط رخ دهد این است که تصور کنیم بر این بحران تفوق پیدا کردیم که این موضوع می‌تواند بسیار گمراه‌کننده و فریبنده باشد و اگر در این شرایط تصمیمات قاطعانه و کارآمد را به‌طور مستمر ادامه ندهیم ممکن است با شرایط بدتری مواجه شویم.
وی افزود: از اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با شرایط مطلوبی که مورد نظر ما بود بیش از چندروزی نمی‌گذرد و هنوز ما با تکانه‌های بازگشت مسافران نوروزی روبه‌رو نشدیم. البته موضوع نهفتگی این بیماری نیز داستان را غامض‌تر می‌کند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه مطلقا نباید با شتابزدگی و عجله تصمیماتی اتخاذ کنیم که طرح مهم فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند، گفت: اینکه تصور کنیم به اوضاع کاملا مسلط شده و از ثبات کاری برخوردار هستیم و زودرس و با شتابزدگی این طرح را تحت شعاع قرار دهیم در واقع یک ‌اشتباه بزرگ راهبردی است.
افزایش مراجعات به مراکز درمانی طی روزهای اخیر!
زالی همچنین درباره شیوع کرونا در شهر تهران خاطرنشان کرد: تهران هنوز به شرایط مطلوب کنترل کرونا نرسیده و این مهم نیازمند بررسی‌های بیشتر در روزهای آتی خواهد بود.
وی افزود: اگرچه شتاب شیوع کرونا در تهران کمی کند شده ولی هنوز به حد قابل قبول نرسیده و هنوز هم شاهد مراجعه مردم به اورژانس‌ها و مراکز درمانی برای درمان کرونا هستیم.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با‌اشاره به اینکه میزان مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی نیز طی روزهای اخیر افزایش یافته گفت: تهران هنوز در شرایط مطلوب کنترل کووید ۱۹ قرار ندارد.
زالی از استمرار افزایش مبتلایان به کرونا در تهران خبر داد و اظهارداشت: متاسفانه تعداد آمار مبتلایان کاهش نیافته و کماکان بسیاری از تخت‌های ویژه و بستری به مبتلایان به کووید ۱۹ اختصاص دارد.
 تاکید WHO بر عدم شتابزدگی در لغو محدودیت‌ها
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داد: کشورهایی که برای بازگشت به حالت عادی و رفع محدودیت‌های اعمال شده به منظور مقابله و کنترل شیوع کروناویروس جدید، شتابزده عمل کنند با رکود اقتصادی حتی شدیدتر و طولانی‌تر و تداوم بیشتر شیوع کروناویروس مواجه خواهند شد.
«تدروس ادهانوم» با بیان اینکه همه ما از عواقب عمیق اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ آگاهیم، اعلام کرد: در نهایت بهترین راه برای پایان دادن به محدودیت‌ها و کاهش اثرات اقتصادی ناشی از آن به کشورها، حمله به این ویروس است.
«تدروس» جمعه گذشته از کشورها خواست تا با گسترش برنامه‌های رفاه اجتماعی، مدیریت موانع مالی و اطمینان از اقدامات بهداشت عمومی با بودجه کافی به شهروندان خود کمک کنند.
دوشنبه هفته گذشته نیز مقامات سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بودند که اعمال قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی برای مهار شیوع کروناویروس جدید کافی نیست، با این حال با وجود تأثیری که بر اقتصاد و جامعه دارد، ضروری بوده و بدون اعمال این محدودیت‌ها، شمار قربانیان این بیماری افزایش زیادی خواهد داشت.
 اثرات شدید اقتصادی کرونا بر فقرا و اقشار متوسط
البته هشدارهای مسئولان درباره احتمال اوج‌گیری بیماری کرونا در کشور، همچنین تاکید به جدی گرفتن طرح فاصله گذاری اجتماعی در حالی است که طی روزهای اجرای این طرح بسیاری از کسب و کارها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و به همین جهت مسئولان کشور باید فکری به حال این کسب و کارها بکنند.
در این باره، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت گفت: استراتژی‌‌های فاصله‌ گذاری هوشمند مبتنی بر چند اصل است؛ یکی این است که ما هم با کرونا می‌‌جنگیم هم با تحریم‌‌ها. در نتیجه، لحاظ مسائل اقتصادی در مدیریت کرونا، از استراتژی‌های اصلی فاصله‌‌گذاری اجتماعی هوشمند است، دوم بازگشایی هوشمند و تدریجی و گام به گام است. هیچکس موافق نیست که یک ‌ضرب بازگشایی انجام شود، بلکه باید بازگشایی‌‌های تدریجی داشته باشیم و ارزیابی‌‌های مستمر هم از این بازگشایی‌‌ها باید انجام دهیم تا برای گام بعد تصمیم‌ بگیریم. مسئله مهم دیگر این است که در بازگشایی‌ها حذف گروه‌های پرخطر از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در نظر بگیریم که این مهم را انجام می‌دهیم.
وی تاکید کرد: باید توجه کرد که گرچه کرونا، ویروس دموکراتی است و فقیر و غنی را با هم مبتلا می‌کند، اما اثرات اقتصادی این ویروس بر فقرا و اقشار متوسط بسیار شدید است. البته دولت اقداماتی را انجام داده است، اما به هر حال فقرا و اقشاری که درآمدشان به صورت روزانه است، مشکلاتی را دارند. به غیر از کسانی که حقوق ثابت دارند، کرونا بر اقتصاد افرادی که درآمدشان به صورت روزانه است، ‌اثرات زیادی داشته است.
 هوای کادر بهداشتی و درمانی را داشته باشیم
فرای تمام این هشدارها لازم است تا نیم نگاهی هم به شرایط دشوار کادر بهداشتی و درمانی در مدت یک ماه و نیم اخیر داشته باشیم؛ افرادی که خالصانه و بدون چشمداشتی به انجام وظیفه پرداخته‌اند و نتیجه تلاش ایثارگرانه آنها قرار گرفتن کشور در مرحله مدیریت کرونا است که تقدیر سازمان جهانی بهداشت را نیز در پی داشته، اما ممکن است بی‌توجهی عده‌ای که نتیجه‌اش افزایش بار بر دوش کادر بهداشتی و درمانی خواهد شد،‌ سبب شود تا این افراد در روزهای آتی آنطور که باید نتوانند در خط مقدم مقابله با کرونا حضور پیدا کنند.
با این اوصاف، منطقی نیست اگر بخواهیم با ترددهای غیرضرور و بی‌توجهی به قانون، شرایط کادر بهداشتی و درمانی را دشوارتر کنیم که مطمئنا این مسئله حق‌الناس و باعث خسارت بیشتر به کشور خواهد بود!
کاهش مبتلایان به کرونا ،
 نتیجه رعایت اصولی بهداشتی در نوروز
در حالی برای پنجمین روز متوالی تعداد مبتلایان جدید به ویروس کووید-۱۹ روند کاهشی داشته است که چنانچه مراقبت‌های ایام نوروز همچنان از سوی مردم ادامه پیدا کند، می‌توان شاهد روند نزولی مبتلایان در کشور باشیم.
نکته مهمی که خبرگزاری آنا به آن‌اشاره کرده این است که در اولین روز بعد از تعطیلات رسمی نوروز در حالی شاهد نمودار کاهشی مبتلایان بودیم که تعداد بهبودیافتگان حدود ۱,۵ برابر افزایش پیدا کرده است. نمودارهای صعودی در روزهای نوروز به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در دوره ۱۵ روزه قبلی بود و با توجه به مراقبت مردم در ایام تعطیلات نوروز، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی باید شاهد تداوم روند کاهشی مبتلایان به کرونا
باشیم.
این نکته حاکی از آن است که چنانچه مراقبت‌های ایام نوروز همچنان از سوی مردم ادامه پیدا کند، می‌توان امیدوار بود که به‌مرور شاهد روند نزولی مبتلایان در کشور باشیم؛ اما چنانچه همزمان با پایان تعطیلات، رفتارهای روزهای پایانی سال ۹۸ بار دیگر از سوی مردم تکرار شود، بازهم باید منتظر قربانیان بیشتری باشیم.