kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
روزنامه روسی:

آل‌سعود توان ادامه جنگ در یمن را ندارد و به دنبال خروج آبرومندانه است

روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» با بررسی شکست‌ها و هزینه‌های رژیم آل‌سعود در جنگ یمن نتیجه گیری کرده که دولت سعودی دیگر نمی‌تواند شرایط یمن را تحمل کند و به دنبال راهی برای خروج از این جنگ است.

آل‌سعود ششمین سال جنگ یمن را هم با شکست آغاز کرد. انصارالله موفق به هدف قرار‌دادن ریاض و برخی از مناطق غربی عربستان شد و رهبر این جنبش وعده غافلگیری‌های بزرگتری را هم داد. شکست‌های منطقه‌ای عربستان در کنار چالش‌های داخلی، باعث شده تا در روزهای گذشته زمزمه‌هایی از احتمال گفت وگوی انقلابیون یمن با عربستان مطرح شود. حالا یک روزنامه روسی به بررسی این مسئله پرداخته است.
روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» نوشته ریاض به دنبال خروج از این «تنگنا» است. این روزنامه در بیان دلایل پیشنهاد «محمد آل جابر» سفیر سعودی در یمن به دولت نجات ملی (مستقر در صنعا) مبنی بر حضور در ریاض جهت گفت‌و‌گو نیز، نوشته که «از نظر کارشناسان، سقوط کم سابقه قیمت نفت، نقش اساسی در اعلام آمادگی ریاض برای گفت‌و‌گو بازی می‌کند؛ اما این تنها دلیل و چه بسا دلیل اصلی نیست».
«گریگوری لوسیانوف» پژوهشگر علوم سیاسی در دانشکده عالی اقتصاد، به این روزنامه روسی گفته باید به شرایط نظامی و سیاسی که در ماه‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده، توجه کرد...نیروهای وابسته به دولت «عبد ربه منصور‌هادی» در ماه‌های گذشته در استان‌های «الجوف» و «مأرب» شکست‌های سنگینی متحمل شده‌اند. لوسیانوف استان مأرب را هم «مرکز لجستیکی و اقتصادی مهم» توصیف کرد. این پژوهشگر روسی تأکید کرده «مهم‌ترین شریان‌های حمل‌ونقل و چاه‌های نفتی یمن در تسلط انصارالله است و نیروهای یمنی توانسته‌اند اصلی‌ترین کانال‌های حمایت لجستیکی و تسلیحاتی ائتلاف سعودی از نیروهای منصور‌هادی(رئیس‌جمهور مستعفی یمن) را قطع کنند... برخی سیاسیون دولت سعودی قانع شده‌اند که دیگر باید حقیقت را بپذیرند و اینکه اکنون زمان گفت‌وگو با حوثی‌های یمن است.» این روزنامه در پایان نتیجه گرفته که «محال است دولت سعودی بخواهد شرایط در یمن به همین منوال ادامه یابد و نمی‌تواند نسبت به این شرایط بی‌تفاوت باشد.»
جنایت تازه عربستان!
اما در حالی که برخی کارشناسان از تمایل احتمالی ریاض برای گفت‌وگو با صنعا خبر داده بودند و ائتلاف سعودی در پاسخ به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها، حمایت کرده بود این رژیم جنایت دیگری را در شمال یمن مرتکب شد. در واقع هر زمان که خبر گفت وگو و مذاکره در یمن منتشر می‌شود عربستان حملات خود را تشدید می‌کند تا بلکه بتواند با این حملات، انقلابیون یمن را در پشت میز مذاکره تحت فشار بیشتری بگذارد! در جدیدترین جنایت آل‌سعود، تمام اعضای یک خانواده یمنی به شهادت رسیدند.  شبکه «المسیره» در این باره اعلام کرده، سعودی‌ها با بمباران منطقه «بنی صیاح» در ناحیه مرزی «رازح» (شمال یمن) اعضای یک خانواده یمنی را به شهادت رساندند. المسیره اعلام کرده پدر، مادر باردار و دو کودک این خانواده در این حمله شهید شدند. همچنین جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی، مناطق مختلف استان الجوف را در ۱۵ نوبت موشک‌باران و بمباران کردند. از میزان تلفات و خسارات احتمالی این حمله تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری منتشر نشده بود.