kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
گزارش خبری- تحلیلی کیهان

صف‌آرایی مقاومت در برابر آمریکا بر سر انتخاب نخست‌وزیر عراق

هشت گروه مقاومت وابسته به «حشد‌الشعبی» با صدور بیانیه‌ای، ضمن رد نامزدی «عدنان الزرفی»، تأکید کردند که نظامیان‌اشغالگر آمریکایی باید از عراق خارج شوند. همزمان با آن، سفیر آمریکا در عراق تهدید کرد که عراقی‌ها باید به نخست‌وزیری الزرفی رای مثبت بدهند.

هشت گروه وابسته به سازمان حشد‌الشعبی عراق با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: ملت عراق نشان داد که قاطعانه مخالف حضور نیروهای‌اشغالگر آمریکایی، نقض حاکمیت عراق، کشتار ملت و ترور فرماندهان این کشور و بمباران اردوگاه‌های نیروهای امنیتی است.
گروه‌های مقاومت تأکید کردند:گروهی از برادران خواستند به راهکارهای سیاسی زمان داده شود و به این نیروها (نظامیان آمریکایی) برای خروج از خاک پاک عراق فشار آورند. اما مشاهده کردیم که سرکشی دولت آمریکا بیشتر شد و تجاوزات گسترده تری انجام داد که به نیروهای ارتش، پلیس و فرودگاه‌های غیر نظامی رسید.
در این بیانیه آمده است: گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به تجاوزات فوق، نشست برگزار کردند تا موضع تاریخی خود را در این زمان مهم، با ابلاغ پیام‌های زیر اعلام کند: پیام نخست، خطاب به نیروهای‌اشغالگر آمریکایی است، مبنی بر اینکه، وقتی تصمیم ملت، دولت و مجلس عراق را نپذیرفتید‌، نیروها را خارج نکردید و علیه حاکمیت عراق دست تجاوز زدید، نشان داده‌اید که‌اشغالگر هستید و جز زبان زور هیچ چیزی را نمی‌فهمید.
این گروه‌ها در ادامه تاکید کردند: بر همین اساس، با شما رفتار خواهد شد. باید بدانید که تمام عملیاتی که تاکنون صورت گرفته، پاسخ کوچکی به تجاوزات شما بوده است...با این حال، شما نتوانستید در برابر این پاسخ ساده تاب بیاورید... و مجبور شدید که نیروهای خود را از برخی پایگاه‌ها خارج کنید... حال، اگر همه گروه‌های مقاومت تصمیم بگیرند با شما مقابله کنند، چه خواهید کرد؟
گروه‌های مقاومت خطاب به آمریکا، تصریح کردند: ما می‌دانیم که همه تهدیدهای اخیر شما درباره حمله به گروه‌ها و فرماندهان مقاومت، صرفا تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌تان است و اینکه شما ضعیف‌تر از آن هستید که با گروه‌های مقاومت عراق وارد جنگ شوید؛ گروه‌هایی که فرماندهان نظامی شما از قدرت آنان اطلاع دارند.
پیام دوم گروه‌های مقاومت خطاب به فراکسیون‌های سیاسی بود؛ در این پیام نیز تأکید شد: موضع ثابت و اصولی خود را در رد عدنان الزرفی نامزد سرویس جاسوسی آمریکا اعلام و به رئیس‌جمهور هشدار می‌دهیم که با نامزد کردن این فرد، با اراده تظاهر کنندگان و رهنمودهای مرجعیت مخالفت کرده است.
این گروه‌ها الزرفی را متهم به فساد دانسته و تأکید کردند: وی صلح داخلی [عراق] را تهدید می‌کند، ولی ما اجازه چنین کاری(نخست‌وزیر شدن او) را نخواهیم داد و همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا ثبات و امنیت درکشور برقرار شود.
در این بیانیه ضمن محکومیت حمایت برخی از نمایندگان پارلمان عراق از نامزدی الزرفی، اعلام شد که حمایت آنها از این«مزدور»، «لکه ننگی بر پیشانی آنان است. به همین دلیل از آنها می‌خواهیم عذرخواهی کنند و از‌اشتباه خود بازگردند».
گروه‌های مقاومت هدف از این توطئه را چپاول منابع عراق توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، ذکر کردند و گفتند که او قصد دارد نفت و منابع عراق را سرقت کند. پیام سوم گروه‌های مقاومت در بیانیه فوق، خطاب به ملت عراق است؛ آنها در این رابطه نیز تاکید کردند: با شما عهد می‌بندیم که برای دفاع از شما، سربازان وفاداری باشیم... ما اجازه نخواهیم داد آمریکا به‌اشغال خاک پاک ما ادامه دهد، منابع ما را سرقت کند، کشور ما را به خاطر رژیم صهیونیستی تجزیه کند... شما ما را در تمامی بحران‌ها حاضر خواهید دید... این مسئله شامل دشمن جدید جان ملت عراق، یعنی ویروس کرونا، نیز می‌شود.
مداخله سفیر آمریکا
«ماتیو تولر» سفیر آمریکا در عراق، در ارتباط با نخست‌وزیری الزرفی، با انتشار نامه ای، رهبران بغداد را تهدید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، تولر در این نامه ادعا کرد، بسیار ناامید‌کننده خواهد بود اگر ایران و یک گروه افراطی وابسته به این کشور، جلوی نخست‌وزیر شدن الزرفی را بگیرند.
سفیر آمریکا با لحن تهدید‌آمیزی، خطاب به پارلمان عراق، نوشت: باید به الزرفی رأی اعتماد داده شود... اگر در این پروسه به دلیل دخالت ایران مانع ‌تراشی شود، عواقب وخیمی در انتظار عراق خواهد بود. من نمی‌توانم بگویم که آمریکا یا جامعه جهانی دولتی را که پس از این دخالت آشکار تشکیل می‌شود، دولتی بدانند که بتواند در چشم جهانیان مشروعیت کسب کند!
کارشناسان می‌گویند، این نوع موضع‌گیری سفیر آمریکا، ناتوانی و عجز این کشور را در عراق بر ملا می‌کند.
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، ۲۷ اسفند الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی، «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.
الزرفی از اعضای «فراکسیون نصر» به رهبری «حیدر عبادی» (نخست‌وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او، موجی از مخالفت‌های شدید در میان گروه‌های پارلمانی به دنبال داشته است.
او از زمان مکلف شدن طبق قانون، ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند. اما، با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند، موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد. احزاب شیعی تأکید کرده‌اند که روند معرفی الزرفی بر خلاف نص قانون اساسی بوده و لذا، اقدام برهم صالح غیرقانونی
است.
گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب و در همان زمان به مبارزه علیه کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها، متعهد شده بود.