kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
سخنگوی قوه قضائیه:

شعب ویژه‌ای برای تعقیب دروغ‌پردازان و شایعه‌سازان تشکیل شده است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دروغ‌پردازان و شایعه‌سازان در اسرع وقت شناسایی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.




به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در آخرین نشست خبری خود در سال 98 اظهار داشت: امروز مردم ما بیش از آنکه اخبار ناامید‌کننده بروز فساد را بشنوند، شاهد برخورد و مجازات کسانی هستند که مرتکب مفاسد اقتصادی شده‌اند. امروز مردم ما به جای شنیدن اخبار راجع به غارت بیت‌المال، گزارشات مربوط به استرداد و بازگشت اموال به غارت رفته به بیت‌المال را می‌شنوند که گویای عملکرد مثبت قوه قضائیه در مبارزه با اینکه ویروس است.
محکومیت 2 متهم بانک سرمایه
به 20 و 10 سال حبس
اسماعیلی افزود: آخرین رأیی که شعبه سوم ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی صادر کرد، راجع به بخشی دیگر از پرونده بانک سرمایه و صندوق تعاونی فرهنگیان است که بر این اساس «محمدرضا جهانبانی» به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 6 هزار و ۴۰ میلیارد ریال، به تحمل 20 سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی، محرومیت دائم از مشاغل دولتی، استرداد پنج هزار و سه میلیارد و پانصد میلیون و پانصد هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شده است.
به گفته وی، «عمار صالحی» متهم دیگر این پرونده به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 10 سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.
بازگشت 50 درصد از بدهی‌های
۳ هزار میلیاردی یک بدهکار بانکی
سخنگوی قوه قضائیه با‌ اشاره به استرداد بدهی توسط یکی از بدهکاران بانکی با تلاش
قوه قضائیه گفت: یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که بیش از سه هزار میلیارد تومان بدهی داشت، با پیگیری‌های قضایی بیش از ۵۰ درصد از بدهی‌های خود را تسویه کرده است.
به گفته اسماعیلی، این فرد ۵۳۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، ۳۲۰ میلیارد تومان به بانک پارسیان، ۲۰۴ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات، ۲۰۰ میلیارد تومان به بانک ایران زمین، ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک سینا، ۱۱۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه، ۵۹ میلیارد تومان به بانک گردشگری، ۲۳ میلیارد تومان به بانک شهر و ۲۸ میلیارد تومان هم به یکی دیگر از بانک‌ها مسترد کرده است.
وی ادامه داد: دو فقره دیگر از بدهی‌های این فرد که شامل ۹۰۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین و ۵۲۵ میلیارد تومان به بانک دی است شناسایی شده و ۳۸۰ میلیارد تومان دیگر سهام شرکت‌های مختلف به نام این بدهکار بانکی توقیف گردیده است. همچنین ملکی به مساحت ۴۱ هزار مترمربع در منطقه ۲۲ تهران و یک ملک با ارزش در منطقه آجودانیه تهران توقیف شده است و فرآیند واگذاری این موارد به این دو بانک در حال انجام است.
مرخصی به 50 درصد زندانیان امنیتی
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت مرخصی زندانیان گفت: با اجرای بخشنامه ریاست قوه قضائیه تاکنون حدود ۸۵ هزار نفر از زندانیان از این مرخصی بهره‌مند شدند.
به گفته اسماعیلی، علی‌رغم فضاسازی‌ها بیش از 50 درصد از زندانیان امنیتی هم از مرخصی استفاده کرده‌اند و در مورد اینکه ادعا می‌شد زندانیان امنیتی از این مرخصی محروم هستند، باید گفت که اصلا این‌گونه نیست.
تعدادی از افراد شایعه‌ساز و دروغ‌پراکن شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد دستگاه قضا با شایعه سازان در رابطه با ویروس کرونا گفت: اولا در همه واحد‌های قضایی، شعب ویژه‌ای خاص تعقیب و پیگیری دروغ‌پردازان و شایعه‌سازان هم در دادسرا و هم در دادگاه تشکیل شده است. همچنین ابلاغ و مأموریت ویژه‌ای برای ضابطین و به‌ویژه نیروی انتظامی ‌و پلیس فتا صادر شده است که در اسرع وقت این قبیل از افراد شناسایی و تحت تعقیب قرار گیرند که تاکنون تعدادی از افراد شایعه‌ساز و دروغ پراکن شناسایی شده و تحت تعقیب قرار گرفتند.
پرستار قلابی شایعه‌ساز
هنوز دستگیر نشده است
سخنگوی قوه قضائیه درباره کلیپ پخش شده از زنی که مدعی پرستاری و آمار بالای
مرگ و میر بر اثر کرونا در بیمارستان بود، اظهار داشت: بررسی‌ها در این زمینه صورت گرفت و این فرد اصلا جزو جامعه پرستاری نبود. محتوای مطلب دروغ بود و فرد شناسایی و هویت او مشخص گردیده و تحت تعقیب است. خبر دستگیری این فرد صحت ندارد و افراد دیگری در استان‌های مختلف در این موضوعات دستگیر شده‌اند. این فرد تحت تعقیب است و هنوز دستگیر نشده و امیدواریم به زودی دستگیر شود و کذب بودن مطالب وی نیز احراز شده است.
بازگشت ۹۹۴ واحد صنعتی
به چرخه تولید با حمایت دستگاه قضایی
اسماعیلی درباره عملکرد قوه قضائیه در سال رونق تولید اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام دادیم و در یک بازه 6 ماهه با تدابیری که اتخاذ کردیم، از تعطیلی بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی جلوگیری شد یا برخی از واحد‌های تعطیل شده به چرخه تولید بازگشت. همچنین در مورد ۹۹۴ واحد صنعتی با حمایت دستگاه قضایی، یا از تعطیلی آنها جلوگیری شد یا اگر تعطیل شده بود به چرخه تولید برگشت.
برخورد با محتکران
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه اخبار احتکار مایحتاج عمومی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، قوه قضائیه در سه حوزه کشف اقلام بهداشتی، رسیدگی به پرونده‌های محتکران و توزیع اقلام بهداشتی مکشوفه چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: پیگیری گزارشاتی که به ما واصل شده، حکایت از این دارد که کشفیات بسیار خوبی انجام شده و محموله‌های سنگینی کشف شده است.
به گفته سخنگوی قوه قضائیه، کشفیات خرد در حوزه صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی بوده و اقلام درشت در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
اسماعیلی افزود: ظرف همین چند روزی که گذشته فقط در شهر تهران بیش از ۶۰ متهم توسط مراجع قضایی دستگیر و روانه زندان شدند و ۳۰ فقره از پرونده‌ها نیز رسیدگی در مرحله دادسرایی آنها تمام شده است و تحقیقات تکمیل و کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است و به زودی آراء محکومیت این افراد هم صادر خواهد شد.
انصراف یک تولیدکننده از صادرات
هفت کامیون دستکش پس از شیوع کرونا
وی گفت: علی‌رغم این زشتی‌های رخ داده، یک اتفاق زیبایی در استان آذربایجان غربی رخ داد و یکی از هموطنان که تاجر دستکش یک‌ بار مصرف است، بر اثر قراردادی که از دو ماه قبل با طرف تُرک داشت، هفت کامیون دستکش با وزن ۱۳۷ تن برای صادرات آماده کرده بود اما با مذاکرات دستگاه قضایی با این هموطن، وی داوطلبانه از صادرات این کالا منصرف شد و این کالا را به داخل کشور برگرداند.
نرخ دیه در سال آینده اعلام شد
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی در مورد نرخ دیه در سال آینده گفت: به موجب قانون در پایان هر سال برای سال جدید قوه قضائیه باید نرخ جدید دیه را اعلام کند. این موضوع در جلسه روز دوشنبه شورای عالی
قوه قضائیه مطرح شد و نرخ دیه برای سال ۱۳۹۹ در ماه‌های غیرحرام ۳۳۰ میلیون تومان با رشدی 20 درصدی نسبت به نرخ دیه سال ۱۳۹۸ تعیین شد و از اول فروردین ۹۹ لازم‌الاجرا خواهد بود.