kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷

«عدنان الزُرفی»، چهره جنجالی عراق مأمور تشکیل کابینه شد

انتصاب یک چهره جنجالی جدید توسط رئیس‌جمهور عراق برای پست نخست‌وزیری این کشور، واکنش منفی برخی از جریان‌های اصلی شیعی را به دنبال داشت.



«برهم صالح» دیروز طی حکمی رسما «عدنان الزرفی» استاندار پیشین نجف و دبیرکل حزب «الوفاءالعراقیه»، را مامور تشکیل کابینه کرد. این انتخاب با اعتراض جریان‌های شیعی مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این حکم که با استناد به بند پنج ماده 76 قانون اساسی عراق، صادر شده، آمده است: «عدنان عبد خضیر عباس الزرفی» به عنوان نخست‌وزیر معرفی و مامورتشکیل کابینه می‌شود. او طی 30 روز، اسامی وزیران مورد نظر خود را برای دریافت رای اعتماد، به پارلمان معرفی خواهد کرد.
برهم صالح پس از تفویض این حکم، خطاب به الزرفی گفت: عراق شایسته بهترین‌هاست و ملت فداکاری‌های بزرگی برای دستیابی به زندگی آزاد و با عزت و آینده‌ای درخشان و امیدبخش برای همه نسل‌ها از خود نشان داده است.
وی در ادامه، ضمن آرزوی موفقیت برای نخست‌وزیر جدید عراق، خواستار اقدام او برای برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف و تحقق مطالبات عراقی‌ها و تظاهر‌کنندگان مسالمت‌جو و حفظ حاکمیت و ثبات و امنیت عراق شد.
پس از کناره‌گیری «عادل عبدالمهدی» از نخست‌وزیری، نام 26 نفر برای احراز پست نخست‌وزیری، مطرح شده بود و برخی از آنها نیز مثل «محمد توفیق علاوی» و «نعیم السهیل» از طرف برهم صالح مامور تشکیل شده بودند، ولی به خاطر مخالفت برخی جریان‌های سیاسی‌، از روند کسب رای اعتماد خارج شده‌اند.
واکنش‌ها به انتخاب الزرفی
جنبش شیعی موسوم به« عصائب اهل الحق عراق»، نامزدی عدنان الزرفی برای نخست‌وزیری را خیانت به خون شهدای این کشور دانست و هشدار داد که در قبال این توطئه، سکوت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «جواد الطلیباوی» از رهبران جنبش عصائب اهل الحق، گفت: پیش از این، گفته بودیم و امروز نیز می‌گوییم که هیچ شخصی خلاف خواست و اراده ملت عراق نخست‌وزیر نخواهد شد. اینجا توطئه‌ای در پشت پرده در جریان است و اسامی برخی از افراد مانند الزرفی برای نخست‌وزیری طرح می‌شود. این خیانت به خون شهدا و فداکاری‌های‌ رزمندگان است. ما ساکت نخواهیم ماند و همه چیز را برای اربابان و مزدوران و توطئه‌چینان زیر و رو خواهیم کرد.
ائتلاف «فتح» تحت رهبری «هادی عامری»، هم در واکنش به انتخاب الزرفی، اعلام کرد که رأی اعتماد این ائتلاف به الزرفی، در گرو آن است که وی اجرای برنامه پارلمان درخصوص اخراج نیروهای خارجی از عراق را تضمین کند.
به گزارش خبرگزاری تقریب،‌ «کریم علیوی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف فتح‌، در این باره توضیح داد: ائتلاف فتح و همه گروه‌های سیاسی شیعه، زمانی به الزرفی رأی اعتماد خواهند داد که او در برنامه دولت آینده، تضمینی برای اجرای مصوبه پارلمان درخصوص اخراج نیروهای خارجی، از جمله نیروهای آمریکایی، از کشور ارائه دهد.
در عرصه خارجی نیز سازمان ملل از نخست‌وزیر شدن الزرفی استقبال کرد.
نخست‌وزیر جدید کیست؟
«عدنان عبد خضیر الزرفی» متولد ۱۹۶۶ شهر نجف، دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای فقه اسلامی از دانشگاه کوفه و دانشکده فقه و کارشناسی ارشد رشته امنیت و برنامه‌ریزی راهبردی از دانشکده امنیت و دفاع بغداد است.
الزرفی در دوره رژیم «صدام»، سابقه مبارزاتی داشته است؛ او سال ۱۹۸۳ به عضویت حزب «الدعوه الاسلامیه» درآمده و سال ۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم شده بود و به زندان «ابوغریب» انتقال یافت. اما در۲۲ فوریه ۱۹۹۱ موفق به فرار شد. از اول مارس این سال به «انتفاضه الشعبانیه» در نجف‌اشرف پیوست و طی این انتفاضه، سه بار زخمی شد. او حزب«حرکهًْ الوفاء العراقیه» را در سال ۲۰۰۴ تاسیس کرده است.
در حال حاضر نیز الزرفی نماینده پارلمان عراق بوده و دبیرکلی حزب حرکهًْ الوفاء العراقیه را به عهده ‌دارد. این حزب دارای هشت کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در پارلمان عراق است.
الزرفی از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ سه بار استاندار نجف شده و علاوه‌بر آن، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بوده است.
در هر حال، هر چند الزرفی یک شیعه است، ولی جریان‌های شیعی نسبت به او نظر مثبتی ندارند.