kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
رئیس پژوهشکده آمار ایران:

ایران در سال 1410 با کمبود نیروی کار روبه‌رو می‌شود

رئیس پژوهشکده آمار ایران گفت: در سال 1410 با کمبود نیروی کار مواجه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علیرضا زاهدیان در همایش روز جهانی جمعیت که در تالار فخر‌الدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ فرزند کمتر زندگی بهتر در جامعه اصلاح شود، مسئله رشد منفی جمعیت تاثیرگذارتر از رشد منفی اقتصادی است.
وی با بیان این که بعد خانوار در کشور تقلیل پیدا کرده است، تصریح کرد: کمترین بعد خانوار در کشور 3/2 درصد است و سیستان و بلوچستان با 4/3 درصد بالاترین بعد خانوار را در کشور به خود اختصاص داده است.
زاهدیان افزود: بعد خانوار چهارنفره در سال 1385 بیشتر بود که این روند بعد از پنج سال روند نزولی پیدا کرد و خانوارهای سه نفره افزایش یافتند که این روند همچنان کمتر شده و به سمت تک‌فرزندی گرایش پیدا کرده است.
رئیس پژوهشکده آمار ایران با بیان این که نرخ باروری به 1/8 رسیده است،‌ خاطرنشان کرد: در جاهایی که فقر بیشتر است شاهد موالید بیشتر و نقاطی که دارای امکانات بیشتری هستند با کاهش نرخ جمعیت مواجه هستیم.
رئیس پژوهشکده آمار ایران با اشاره به فاصله نرخ باروری بین زنان باسواد و بی‌سواد جامعه تصریح کرد: نرخ باروری زنان بی‌سواد 3/12 و زنان باسواد 1/19 درصد است که نشان می‌دهد کیفیت نیروی انسانی در خطر است.
زاهدیان ادامه داد: مادرانی که خانه‌دار هستند 1/7 درصد و مادران شاغل 1/3 درصد در باروری و افزایش جمعیت نقش دارند، این آمارها حاکی از آن است که هر چه تحصیلات مادر افزایش پیدا می‌کند سطح باروری روند نزولی به خود می‌گیرد.
وی با بیان این که نسل تحصیلکرده نرخ باروری کمتری دارند، ابراز داشت: جمعیت مادران رو به کاهش است و نشان می‌دهد هر چه آمار ازدواج پایین می‌آید تعداد جوانان در سن ازدواج کاهش پیدا می‌کند و در آینده تعداد مادران کمتر خواهد شد.
رئیس پژوهشکده آمار ایران با اشاره به تعداد فرصت شغلی مورد نیاز برای کاهش یک درصد نرخ بیکاری سالانه بیان داشت: تا سال 1410 به 360 هزار فرصت شغلی در کشور خواهیم رسید گرچه در حال حاضر با بیکاری فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم اما این مسئله، مشکل بلندمدت کشور نخواهد بود به طوری که در سال 1410 با کمبود نیروی کار مواجه خواهیم شد.