kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲

انتخابات سوم رژیم صهیونیستی با هدف خروج از بن بست سیاسی

سومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر در حالی برگزار شد که نظرسنجی‌ها احتمال تداوم بن بست سیاسی این رژیم را پیش‌بینی کرده‌اند.

صهیونیست‌ها دیروز در حالی به سراغ سومین انتخابات پارلمانی خود رفتند که یکسال و نیم گذشته را با دولت موقت سر کرده‌اند و طی یک سال گذشته دو جریان بزرگ ائتلافی احزاب این رژیم موفق به تشکیل دولت نشده‌اند. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، شعب اخذ رأی در فلسطین‌اشغالی دیروز از ساعت ۷ صبح به وقت محلی باز شد و احزاب رقابت خود برای کسب کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را آغاز کردند.
رژیم تل‌آویو برای اینکه صهیونیست‌ها را تشویق به مشارکت حداکثری در انتخابات کند، دیروز را تعطیل رسمی اعلام کرد. در این انتخابات، حدود شش میلیون و چهارصد هزار نفر از ساکنان واجد شروط رأی دادن در فلسطین‌اشغالی برای انتخاب ۱۲۰ نماینده در بیست‌وسومین دوره کنست، پای صندوق‌ها رفتند. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، برای حدود ۵۶۳۰ اسرائیلی نیز که به دلیل احتمال ابتلا به ویروس «کووید۱۹» در قرنطینه هستند، صندوق‌های مخصوص اختصاص داده شده بود.
میزان مشارکت صهیونیست‌ها در انتخابات نهم آوریل ۲۰۱۹ (بیستم فروردین ۱۳۹۸) حدود 68/4 درصد و در انتخابات ۱۷ سپتامبر (بیست‌وششم شهریور) تقریبا 69/8 درصد بود، با این حال رسانه‌های اسرائیلی از ارائه هرگونه تخمین درباره میزان مشارکت در انتخابات دیروز اجتناب کردند. در این انتخابات ۱۱ حزب برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان با هم به رقابت پرداختند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حزب «لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی، حزب «آبی و سفید» به ریاست «بنی گانتز» فرمانده پیشین ستاد کل ارتش این رژیم، حزب «یامینا» به ریاست «آیلت شاکد» وزیر پیشین دادگستری و «نفتالی بنت» وزیر جنگ کنونی این رژیم، حزب «لیست مشترک» اعراب به ریاست «ایمن عوده» و حزب «اسرائیل بیتُنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه و جنگ پیشین این رژیم ‌اشاره کرد.
در انتخابات پیشین، که فقط حدود ۶ ماه قبل برگزار شد، حزب گانتز توانست ۳۳ کرسی و حزب نتانیاهو ۳۲ کرسی کنست را به دست بیاورند اما ائتلاف‌های هر دو حزب از رسیدن به اکثریت پارلمان عاجز ماندند. رئیس‌رژیم صهیونیستی ابتدا نتانیاهو و سپس گانتر را مأمور تشکیل ائتلاف سی‌وششمین کابینه این رژیم کرد اما هر دو در فرصت‌های چهار هفته‌ای نتوانستند این کار را انجام دهند.
در حالی که نتانیاهو و گانتز روز گذشته در کارزارهای انتخاباتی خود ادعای پیروز شدن در انتخابات را داشتند اما پیمایش‌های افکارسنجی که طی یک ماه قبل در فلسطین‌اشغالی برگزار شده بود، حاکی از تداوم بن‌بست سیاسی و عدم تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی بودند. از جمله نظرسنجی‌هایی که طی دو سه روز اخیر انجام شد می‌توان به پیمایش وبسایت عبری‌زبان «والانیوز»‌اشاره کرد که بر اساس آن دو حزب گانتز و نتانیاهو احتمالا با ۳۴ کرسی، برابر خواهند شد و ائتلاف راست و چپ نیز کماکان از رسیدن به اکثریت عاجز خواهند بود.
بر اساس شرایط موجود امکان تشکیل دولت ائتلافی را بسیار ضعیف کرده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بحران کنونی اسرائیل همچنان ادامه دارد. لذا به نظر می‌رسد احتمال رسیدن به انتخابات چهارم محتمل‌ترین گزینه در شرایط کنونی باشد.