kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
روحانی در نشست خبری:

هیچ وقت انتخابات را زیر سوال نبرده و نخواهم برد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهد برد، گفت: انتخابات مسئله بسیار مهمی در کشور است، ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست؛ آن انتخاباتی که انتصابات بود مربوط به قبل از انقلاب و دوران رژیم گذشته بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور عصر دیروز (یکشنبه)در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، ضمن طرح مهم‌ترین مسایل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه‌ای وبین‌المللی تشریح و تبیین کرد.
روحانی در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن و همچنین تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت : سالی که گذشت مانند سال ۹۷، سال پرماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم که حادثه‌ای بی‌سابقه در تاریخ ایران بود و بعد حوادث طبیعی غیر منتظره دیگری طی ماه‌های گذشته به وقوع پیوست.
وی با‌اشاره به شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی افزود: شهادت سردار سلیمانی برای همه مردم ما واقعه‌ای تلخ و تحمل آن بسیار سخت بود و در عین حال حضور پرشکوه مردم در تشییع این شهید بزرگوار نشان داد که مردم مسیر و راهی را که انتخاب کرده‌اند، به درستی ادامه خواهند داد.
روحانی همچنین با‌اشاره به حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: این حادثه موجب تأثر همه مردم شد و همچنین حادثه درگذشت جمعی از هموطنانمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان بسیار ناگوار بود. در عین حال مردم ما در مقابل همه این حوادث سخت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ایستادگی و مقاومت بی‌نظیری را به ویژه در مقابل فشارهای خارجی از خود نشان داده‌اند و علیرغم اینکه بدخواهان می‌خواستند ما را با شرایط غیر قابل تحمل مواجه کنند، خوشبختانه مشکلات ما امسال کمتر از سال گذشته است.
وی تصریح کرد: باوجود اینکه شرایط ما در مجموع از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌های ما از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به ما نشان می‌دهد که فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته‌ایم و بی‌تردید آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند که مسیر و استراتژی‌ای که انتخاب کرده بودند، با محاسبه غلط بوده است و نسبت به ملت ایران تأثیرگذار نخواهد بود.
رئیس‌جمهور گفت: کسانی هستند که درباره سال آینده تبلیغات نادرست می‌کنند و از جمله آنکه درباره سال ۹۷ تبلیغ کرده بودند که ایران به تورم سه رقمی می‌رسد و دیدیم که چنین نشد و باید بگویم که سال آینده این مسیر را ادامه خواهیم داد و هم رشد اقتصادی و هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود. پیام بنده این است که سال خوبی پیش رو خواهیم داشت.
صلح و ثبات منطقه بدون مشارکت ایران
 محقق نمی‌شود
روحانی در مورد تلاش دولت برای اجرای طرح صلح هرمز گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور ایران امکان‌ناپذیر است و ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور مهم و قدرتمندی مثل ایران امکان‌پذیر خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه ما همواره به دنبال امنیت در این منطقه بوده‌ایم اظهار داشت: شهید سلیمانی جزو سردارانی بود که به دنبال ثبات و امنیت در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه بود و همواره در این مسیر تلاش کرد. آخرین تلاش ایشان هم در مسیر گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق بود که ناجوانمردانه او را به شهادت رساندند.
روحانی تصریح کرد: معتقدیم راه‌حل صلح و ثبات منطقه، کشورهای منطقه هستند. کشورهای منطقه باید این صلح و ثبات را ایجاد کنند و این هدف را محقق کنند. همه کشورها باید از صلح و ثبات در منطقه استفاده کنند. در این منطقه اگر صلح و ثبات وجود دارد همه کشورهای منطقه باید از آن برخوردار باشند.
روحانی ادامه داد: اگر قرار باشد برخی کشورهای منطقه از این صلح برخوردار باشند و برخی برخوردار نباشند این طرح پایدار نخواهد بود، این طرح یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه است.
تحریم و فشار حداکثری شکست خورده است
روحانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات فشارهای خود به ایران را افزایش خواهد داد یا اینکه امکان دستیابی به یک توافق وجود دارد، اظهار داشت: برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در آمریکا حاکم باشد، آن چیزی که برای ما مهم است منافع ملی کشورمان است. ما در این ۲۰ ماه تحت فشار حداکثری زندگی را با کمی سختی و مشکلات گذراندیم، اما عبور کردیم. اینکه دولت بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود، فرقی نمی‌کند. طرح و حرف ما یک چیز است اگر آمریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب پنج به علاوه یک در مذاکرات حضور یافته و مذاکره کند تا زمانی که این چنین نشود امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد.
اشتباه بزرگ عربستان نسبت به یمن
روحانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه وزیر خارجه ایران در اجلاس مونیخ از ارسال پیام خصوصی سعودی‌ها به ایران خبر داده است، گفت: عربستان سعودی یک‌اشتباه بزرگ در منطقه نسبت به یمن مرتکب شد و فکر می‌کرد یمن را با چند هفته یا چند ماه می‌تواند تسلیم کند که خطا و‌اشتباه بود و تا امروز هم خودش و مردم یمن را گرفتار کرده و کشتار بی‌سابقه‌ای را در آنجا ایجاد کرده است.
روحانی تاکید کرد: البته اگر عربستان دست از تجاوز خود در یمن بردارد، شرایط برای گفت‌وگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود. یکی از مسائل بسیار مهم، مسئله یمن است و ما معتقدیم که مسئله یمن باید به خود مردم یمن واگذار شود و آنان خودشان باید این مسئله را حل کنند. کشورهایی که علیه یمن حمله کردند، باید دست از تجاوز بردارند و هم اینکه باید خسارت آن را به یمن پرداخت کنند.
ما انتخابات داریم و حتماً انتصابات نیست
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما چندی پیش در سخنرانی خود از واژه «انتصاب» به جای «انتخاب» سخن گفتید و همین تعبیرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در مورد شورای نگهبان به کار بردید اما با توجه به اینکه شما در دو انتخابات 92 و 96 طبق همین پروسه رئیس‌جمهور شده‌اید به نظر شما این سخن قابل پذیرش و مسموع است، و اگر بالاترین مقام اجرایی کشور نزدیک انتخابات چنین سخنانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار ببرد آیا این موضوع می‌تواند در حضور حداکثری مردم در انتخابات تأثیر منفی بگذارد؟ با بیان اینکه هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهد برد، گفت: انتخابات مسئله بسیار مهمی در کشور است و یک رکن رکین است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «همه ارکان کشور مستقیم و غیرمستقیم با انتخابات روی کار آمده و مشروعیت آنها از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رأی مردم است».
وی اضافه کرد: همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی‌ها برداشتشان از اظهارات من دقیق نباشد آن بود که اجازه ندهیم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود، نه اینکه هم‌اکنون انتخابات، انتصاب است که اگر این‌گونه باشد چرا من اصرار می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کرده و در آن حضور پیدا کنند؛ اگر انتخابات واقعی نیست، چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت و شورای محترم نگهبان که کمی از سخت‌گیری‌تان کم کنید تا مردم بیشتر بیایند تا رقابت بهتر شود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر انتخابات، انتصابات است، این همه اصرار و التماس و خواهش نمی‌خواهد. ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست؛ آن انتخاباتی که انتصابات بود مربوط به قبل از انقلاب و دوران رژیم گذشته بوده است.
وی افزود: من در سخنرانی گذشته‌ام به صراحت گفتم که در زمان رژیم گذشته همه در تهران انتخاب می‌شدند و بیخود مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه‌های مختلف به پای صندوق رأی می‌کشاندند. ما نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در تاریخ ما رخ دهد.
روحانی گفت: من افتخار می‌کنم که سال 92 با انتخاب مردم روی کار آمدم و در سال 96 هم با انتخاب مردم رأی مجدد گرفت؛ اگر انتخاب مردم نبود حتما من مشروعیت نداشتم و نه تنها من بلکه مجلس و همه ارکان کشور که به نوعی با انتخابات است و با رأی مردم است اینگونه هستند.
روحانی گفت: من از همه مردم خواهش می‌کنم همه پای صندوق آراء آمده و رأی بدهند و ان‌شاءالله بهترین‌ها برگزیده شوند و مجلس خوبی در آینده پیش روی ما باشد. انشاءالله.
نحوه کار سپاه پاسداران را ستایش می‌کنم
رئیس‌جمهور در مورد هواپیمای اوکراینی گفت: در این زمینه‌اشتباه موردی رخ داد. آنقدر این‌اشتباه عجیب و غریب بود که اگر کسی به من می‌گفت که این حادثه‌اشتباه اتفاق افتاده است، باور نمی‌کردم.
وی تصریح کرد: همان نیروی مسلحی که برای ما در طول تاریخ افتخاراتی آفریده است، این‌اشتباه را به عهده گرفت و از مردم عذرخواهی کرد، من نحوه کار سپاه پاسداران را ستایش می‌کنم. هم در داستان شهادت شهید سلیمانی پاسخ قاطعی و صریحی به آمریکا داد. هم در این‌اشتباه در اولین فرصت ممکن از مردم عذرخواهی کردند و به مردم اطمینان دادند که کاری خواهند کرد که انشاالله چنین‌اشتباهی در تاریخ ایران رخ ندهد. ما نباید بگذاریم این گونه حوادث به انسجام ما لطمه بزند و ما را از هم جدا کند.
انتخابات ما یک انتخابات واقعی است
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی انتخابات ایران را نمایشی و از پیش تعیین شده دانستند و پاسخ شما در این زمینه چیست؟، گفت: حتماً این حرف، حرف نادرست و غلطی است. جمهوری اسلامی ایران بیش از سایر کشورها حتی کشورهای غربی و خود آمریکا انتخابات داشته است. ۴۱ سال است که ۳۶ انتخابات را انجام دادیم و روز جمعه هم ۳۷ امین انتخابات را برگزار می‌کنیم.
وی تاکید کرد: ما هر یکسال و چند ماه یک انتخابات ملی داشته‌ایم و مردم هم پای صندوق آرا آمده‌اند. ما تنها کشوری هستیم که با فاصله کوتاهی از انقلاب اسلامی، مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی دعوت شدند. انتخابات ما یک انتخابات واقعی است و مردم ما با آزادی کامل پای صندوق‌ها می‌روند. انتخابات‌های ما مخصوصاً در سال‌های اخیر با امنیت کامل بوده است. امیدوارم امروز با شرایطی که با آن مواجهیم، مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و به نظر من حضور مردم در انتخابات پاسخی به آمریکایی‌ها است. حتماً حضور مردم در تضعیف دشمن و تقویت خودمان تأثیرگذار خواهد بود. مردم همه پای صندوق خواهند آمد و امیدواریم انتخابات پرشوری داشته باشیم.
آمریکا یکجانبه‌گرایی را فراموش کند
وی در پاسخ به این سؤال که نظرتان درباره تغییر رژیم در آمریکا و نامزدهای حزب دموکرات به ویژه «برنی سندرز» چیست؟ گفت: آنچه برای ما ما مهم است این است که مسئولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند تا آنچه به نفع آمریکا و ملت‌های منطقه است را انتخاب کنند حال از هر حزب و فردی باشد، فرقی نمی‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه من نسبت به فرد و یا حزب خاصی نظری ندارم، اظهار داشت: برای ما مهم است، کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و مسیری را انتخاب کند که به نفع همه است و به نظر من‌اشکال در اینجاست که باید آمریکا یک جانبه‌گرایی را فراموش کند؛ اینکه آمریکا رهبر دنیا است را باید فراموش کند.
روحانی با تاکید براینکه نه آمریکا رهبر دنیا است و نه پیروز می‌شود، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها این دو را رها کنند و برای تمام مردم و حکومت‌های قانونی دنیا، ارزش قائل باشند ما می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.