kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مطرح کرد

دولت تماشاچی گرانی مصالح ساختمانی

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی در عدم نظارت بر توزیع مصالح ساختمانی، گفت:‌ گرانی نهاده‌های ساختمانی، ساخت و ساز مسکن را به ورطه نابودی کشانده است.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی صنعت ساختمان کشور را به ورطه نابودی کشانده و همه چیز را رها کرده‌اند.
وی ادامه داد: علاوه بر قیمت آهن‌آلات، سیمان نیز روند وحشتناک افزایش قیمت را سپری می‌کند و کسی هم پاسخگوی مردم نیست.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان هشدار داد: ‌با وضعیتی که به وجود آمده سازندگان مسکن به سمت ورشکستگی و تعطیلی کارگاه‌ها پیش می‌روند.
پورحاجت با انتقاد از عدم نظارت بر روند توزیع مصالح ساختمانی در بازار اظهار کرد:‌ کسانی که مسکن ساخته‌اند در معرض ورشکستگی قرار دارند و مسکنی را که فروخته‌اند نمی‌توانند جایگزین کنند.
در همین رابطه یک فعال حوزه ساخت و ساز با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در نظارت بر بازار، ‌گفت: نبود مواد اولیه و عدم کنترل در سیستم توزیع مواد اولیه برای کارخانه‌ها باعث به هم خوردن قیمت‌ها در این بخش شده است.
این فعال بازار ساخت و ساز با تاکید بر این‌که تقاضای داخلی روند مشخص و معینی دارد، افزود: متاسفانه عده‌ای به دلیل اطلاعاتی که داشتند توانستند مواد اولیه را خریداری کردند تا امروز که گران شده آن را به بازار عرضه کنند. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند گروه صنعتی فولاد ایران، کاوه اروند و... هر چه مواد اولیه خریداری می‌کنند همان را به نورد تبدیل کرده و به مردم می‌دهند.
وی ادامه داد: این موضوع در نهایت به افزایش قیمت ساخت پروژه‌های مسکن منجر می‌شود، در واقع با این شرایط دیگر توجیه اقتصادی برای ساخت مسکن در کشور وجود ندارد. ما بحثی به نام تورم در رکود داریم که امروز بی‌سابقه شده است.
این کارشناس همچنین یادآور شد:‌ عامل اصلی بیرونی تاثیرگذار بر بازار آهن ایران،‌ عقب کشیدن چین از تولید شمش اولیه برای بالا بردن ارزش فولاد در جهان بوده است.
وی تاکید کرد:‌ وزارت صنعت می‌تواند با نظارت این وضعیت را ساماندهی کند اما متاسفانه فعلا نظاره‌گر این داستان است. قطعا به دلیل گرانی‌های اخیر پیمانکاران و مردم متضرر خواهند شد.