kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شد

شبکه‌های اجتماعی، سلامت انتخابات را تهدید می‌کنند باید نظارت دولتی وجود داشته باشد

در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شد، با توجه به تهدیدی که از سوی شبکه‌های اجتماعی متوجه سلامت انتخابات در کشورهای مختلف می‌شود، این شبکه‌ها باید تحت نظارت دولت‌ها قرار بگیرند.

یکی از موضوعات مهمی که در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شد، نقش تهدیدات امنیتی شبکه‌های اجتماعی بر سلامت انتخابات در کشورهای مختلف بود. مسئله‌ای که طی سه سال اخیر و به خصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، توجه سیاستمداران غربی و رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است. بر اساس جدیدترین پژوهش‌ها، برخی عوامل از طریق فیس بوک، توئیتر، و دیگر شبکه‌های اجتماعی، در انتخابات دست می‌برند. پژوهشی که از سوی بنیاد «کوفی عنان» درباره «انتخابات و دموکراسی در عصر دیجیتال» انجام شده است، در کنفرانس امنیتی مونیخ ارائه شد و حسی از ضرورت رسیدگی به این مسئله را در میان هیئت‌های شرکت‌کننده برانگیخت.
 به گزارش ایسنا، این گزارش از قانونگذاران می‌خواهد که رسانه‌های اجتماعی را به ارائه اطلاعات جامعی درباره اینکه چه کسی برای تبلیغات سیاسی هزینه کرده است، وادار کنند. گزارش بنیاد کوفی عنان روشن می‌کند که شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی باید شفافیت را با ارائه اطلاعات به نهادهای دانشگاهی و سازمان‌های جامعه مدنی افزایش دهند. شبکه‌های اجتماعی بیش از هر چیز باید به کاربران این امکان را بدهند که بتوانند دریافت هرگونه تبلیغات سیاسی را رد کنند.
دروغ پراکنی در شبکه‌های اجتماعی
«مارک زاکربرگ» مدیر فیسبوک نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ دروغ‌پراکنی در مسیر تأثیرگذاری بر افکار عمومی و پخش اخبار جعلی را یکی از مشکلات اساسی فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی دانست.
«زاکربرگ» در کنفرانس امنیتی اظهار داشت که همکاران او تنها در طول سال گذشته ۵۰ مورد کارزار اطلاعاتی هماهنگ‌شده (دروغ‌پراکنی یا اطلاعات دستکاری‌شده با هدف تأثیرگذاری مشخص) را کشف و حذف کرده‌اند.زاکربرگ مدعی شد که فیسبوک پیوسته در حال بهتر شدن است. وی به حذف تقریبا یک میلیون اکانت جعلی در این اواخر‌اشاره کرده و گفت: «بخش بزرگی از این اکانت‌ها ظرف چند دقیقه پس از ثبت شدن، پاک شدند». به گزارش دویچه وله زاکربرگ در پاسخ به پرسش رئیس‌کنفرانس امنیتی مونیخ که تا چه‌اندازه باید نگران این دخالت‌ها در انتخابات بود، گفت: «مطمئنا تهدیدات گوناگونی وجود دارد. ما و همه شرکت‌های اینترنتی دیگر، به فعالیت‌های اطلاعاتی را (چگونگی کار با اطلاعات را) که از سوی روسیه و دیگر کشورها در جریان بود، به تدریج پی بردیم.»
زاکربرگ از ۳۵ هزار کارمند این شبکه اجتماعی که فعالیت اصلی‌شان بازبینی محتوا از نظر امنیتی است خبر داده و گفت:  هوش مصنوعی ۹۹درصد از تبلیغات تروریستی از سوی داعش یا شبکه القاعده را پیش از مشاهده کاربران، شناسایی و حذف می‌کند. وی با اعلام اینکه در مورد دخالت خارجی در انتخابات کوتاهی کردیم اذعان کرد که باید فیسبوک نظارت دولتی را بپذیرد.