kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

لاوروف: پیروزی بشار اسد در ادلب قطعی است

وزیر خارجه روسیه در واکنش به رجز خوانی‌ها و تهدیدات رئیس‌جمهور ترکیه علیه دمشق، اعلام کرد که پیروزی «بشار اسد» در استان ادلب حتمی و قطعی است.

«سرگئی لاوروف» در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ اظهار داشت، پیروزی رئیس‌جمهوری سوریه در استان «ادلب»، آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی در این کشور، امری حتمی است.
به گزارش ایسنا، لاوروف تصریح کرد: ما با آنکارا روابط خیلی خوبی داریم، اما این به آن معنا نیست که در همه چیر، اتفاق نظر داریم. طی روزهای گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، رجزخوانی‌ها و تهدیدات زیادی را متوجه دمشق کرده از مقامات سوری خواسته بود، هر چه سریع‌تر عملیات در ادلب را متوقف کنند. البته، این تهدیدها هیچ تاثیری بر پیشروی ارتش سوریه در استان‌های شمالی نداشته است.
لاوروف با تأکید بر اینکه «روند مذاکرات آستانه» مؤثرترین ابزار برای کمک به سازمان ملل در پیشبرد اهداف مورد نظر در قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت است، افزود: البته این کار اصلاً ساده نبود، زیرا روسیه، ایران و ترکیه در رابطه با سوریه و منطقه، اهداف کاملاً یکسانی ندارند. من اکنون نمی‌خواهم به جزئیات بپردازم، همه ما می‌دانیم که صحبت بر سر چیست، ولی مسئله مهم آن است که ما سه کشور با تمایل برای جلوگیری از نابود شدن سوریه، با یکدیگر متحد شدیم، کشوری که مهد بسیاری از مذاهب بزرگ و تمدن‌هاست.
وزیر امور خارجه روسیه با‌اشاره به اینکه سومین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در حال آماده شدن است، توضیح داد: کمیته قانون اساسی سوریه یک سال و نیم پیش تشکیل شده است. این کمیته می‌توانست کار خود را از اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز کند، ولی... همتایان غربی ما در نهایت به سازمان ملل هشدار دادند که از پیشنهاد مربوط به ترکیب کمیته متشکل از نمایندگان دولت سوریه و مخالفان، پشتیبانی نکند.
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: با توجه به امکانی که روسیه و ایران در تماس با رهبری سوریه دارند، و امکانی که ترکیه برای تأثیرگذاری بر مخالفان سوری دارد، روابط روسیه و ترکیه برای حل‌وفصل اوضاع سیاسی در سوریه، بسیار بااهمیت است.