kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

اعلان جنگ نیروهای تحت امر امارات در یمن علیه آل‌سعود

مردم جنوب یمن و حامیان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات هستند علیه عربستان به خیابان‌ها آمده و اعلام کردند، علیه سیاست‌های ریاض خواهیم جنگید.

شورای انتقالی جنوب به عنوان گروه مورد حمایت امارات به شمار می‌روند. اعضای این گروه که در جنوب یمن فعالیت می‌کنند بارها علیه مزدوران سعودی قیام کرده‌اند. اما اکنون خبر رسیده که این شورا به آل‌سعود اعلان جنگ داده و مخالفت خود را به عربستان اعلام کرده‌اند. به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی به نقل از منابع آگاه نوشت، استان عدن جمعه شاهد تظاهرات بی‌سابقه حامیان شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات علیه سیاست‌های عربستان بود.
یک منبع محلی به القدس العربی گفته:« ده‌ها تن از معترضان در مقابل مقر فرماندهی نیروهای عربستان در منطقه «البریقه» در استان عدن تجمع کردند و شعارهایی را در محکومیت عربستان سر دادند و همچنین خواستار خروج نیروی این کشور از یمن شدند.» این منبع افزود، معترضان درحالی که پرچم جنوب یمن پیش از وحدت در سال ۱۹۹۰ را در دست داشتند، سیاست‌های عربستان را محکوم کردند.
معترضان همچنین در اتهامی صریح نسبت به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، شعار «ای سعودی‌ای کذاب، تو حامی تروریست هستی» را سر دادند. طبق گزارش القدس‌العربی، معترضان پارچه نوشته‌هایی را در دست داشتند که حاوی شعارهایی علیه عربستان بود. طبق گفته منابع محلی، «عبد الرحمن غاندی»، رئیس‌اداره مردمی شورای انتقالی جنوب یمن در عدن این تظاهرات را رهبری کرده است. در همین حال، یکی از رهبران تظاهرات عدن عربستان را به دخالت در یمن و پایبند نبودن به تعهداتش متهم کرد و گفت، علیرغم اینکه ما به تعهدا‌تمان عمل کردیم اما عربستان به تعهداتش در قبال ما پایبند نبوده است. وی خاطرنشان کرد، عربستان با ما نیست و همه باید متوجه شوند که این کشور نه تنها در گذشته با ما نبوده و در آینده نیز نخواهد بود بلکه علیه ماست. عربستان یک نظام « امپریالیست» است. یکی از معترضان نیز ریاض را دشمن اهالی جنوب یمن خواند و تأکید کرد، عربستان هیچ منفعتی را برای اهالی جنوب یمن نمی‌خواهد و ما تا آخرین نفس علیه این کشور و سیاست‌های آن خواهیم
جنگید.
جزئیات سرنگونی جنگنده سعودی
انقلابیون یمن اخیرا جنگنده پیشرفته «تورنادو» را در آسمان الجوف ساقط کردند. اکنون جزئیاتی از این عملیات موفق اعلام شده است. در این راستا جنبش انصارالله یمن فیلم ویدیویی این عملیات را منتشر کرده است. به گفته منابع یمنی، انصارالله توانسته خلبان جنگنده و کمک خلبان را دو ساعت بعد از سقوط جنگنده به اسارت درآورند. طبق تصاویر اولیه منتشر شده کمک خلبان جنگنده تورنادو جراحات شدیدی برداشته است. این در حالی است که ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی هم ضمن تایید ساقط شدن این جنگنده در جریان انجام مأموریت پشتیبانی هوایی از نیروهای مزدور دولت مستعفی یمن اعلام کرد، عملیات جست‌وجو و نجات در محل سقوط جنگنده تورنادو اجرایی و احتمال وقوع خسارت‌های جانبی در جریان این عملیات ابلاغ شد و کلیه اسناد مربوط به احتمال بروز حادثه به تیم مشترک ارزیابی حوادث ارسال می‌شود.
جنگنده‌های ائتلاف سعودی آمریکایی شهروندانی که اطراف لاشه جنگنده‌ ساقط شده جمع شده بودند و نیز سه منزل و خودرو را هدف گرفتند و در اثر آن ۳۲ غیرنظامی شهید شدند که در میان آنها کودکان نیز هستند. جنگنده‌های دشمن بارها محل سقوط جنگنده تورنادو را هدف گرفته و مانع نجات زخمی‌ها توسط امدادگران شدند و همین مسئله موجب افزایش شمار شهیدان
شد.
یک منبع نظامی عالیرتبه در وزارت دفاع یمن گفته که سلاح مورد استفاده در سرنگونی جنگنده تورنادوی سعودی در استان جوف یمن، بخشی از پدافند جدیدی بوده که سامانه‌ای بومی و پیشرفته است. وی تاکید کرده که این تجربه عملی نخست در رابطه با سلاحی است که در سرنگونی جنگنده تورنادو از آن استفاده کردیم. ائتلاف متجاوز سعودی از جنبش انصارالله یمن خواسته تا با خلبانان جنگنده تورنادوی سرنگون شده در استان جوف بر اساس قوانین بین‌المللی رفتار شود.