kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
تا انتخابات

«کارگزاران» برای انتخابات مجلس لیست جداگانه داد/انصاری: سرلیست «ائتلاف اصلاح‌طلبان» تهران هستم

ائمه جمعه سراسر کشور روز گذشته در خطبه‌های نمازجمعه بر اهمیت مجلس شورای اسلامی و انتخابات آن و همچنین ضرورت مشارکت حداکثری تأکید کردند و از مردم خواستند روز جمعه (دوم اسفند)، با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی، اعتماد و اعتقاد خود به نظام اسلامی را به نمایش بگذارند.




شایان ‌ذکر است، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان به‌طور همزمان در روز جمعه دوم اسفند برگزار می‌شود.
بر همین اساس و برابر قانون، تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سراسر کشور از ساعت صفر بامداد پنجشنبه (24 بهمن) آغاز شد و به مدت یک هفته تا ساعت 24 چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد.
کارگزاران برای انتخابات مجلس لیست جداگانه داد
حزب کارگزاران که اخیراً با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان،‌ اعلام کرده بود برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس لیست جداگانه خواهد داد، فهرست کاندیداهای مورد حمایت خود در حوزه انتخابیه تهران را اعلام کرد.
در لیست منتشرشده، اسامی ‌چهره‌هایی چون مجید انصاری، محمدحسین مقیمی، افشین علا، علیرضا محجوب، سیدفرید موسوی، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، زهرا ساعی، محمدرضا بادامچی و.... به چشم می‌خورد.
حزب کارگزاران اخیراً با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از جریان اصلاح‌طلب،‌ اعلام کرده بود که برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس لیست جداگانه خواهد داد.
انصاری: سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هستم
بالاخره بعد از یک هفته جنجالی مدعیان اصلاحات مبنی بر اینکه «در تهران لیست نمی‌دهیم»، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان خبر داد و گفت که سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس است.
انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس در نشست انتخاباتی که عصر پنجشنبه (24 بهمن) در محل حزب ندای ایرانیان برگزار شد، طی سخنانی گفت: رئیس دولت اصلاحات در دو سه ماه گذشته جلسات متعددی با فعالان اصلاح‌طلب داشتند و تأکیدشان این بود که با توجه به شرایط سخت کشور با معرفی جوانان شایسته در کنار افراد مجرب در سراسر کشور که حدود 110 نفر بودند برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند.
وی افزود: پس از دو ماه قرار شد از این افراد درخواست شود تا برای انتخابات ثبت‌نام کنند. در همین راستا نیز دوستان از بنده درخواست کردند و بنده علی‌رغم اینکه ‌ترجیح می‌دادم نیایم ولی بالاخره با مصلحت‌اندیشی بزرگان اصلاحات در انتخابات ثبت‌نام کردند. اما پس ‌از اینکه مهلت ثبت‌نام‌ها تمام شد متوجه شدم که از آن جمع 110 نفری که به آنها فراخوان زده شده بود تنها 5 نفر ازجمله بنده در انتخابات ثبت‌نام کردند که به ‌غیر از بنده نیز آن 4 نفر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.
انصاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه سران حزب کارگزاران از سرلیستی وی در لیست انتخاباتی این حزب خبر داده‌اند آیا او تنها سرلیست کارگزاران خواهد بود؟ گفت: با توجه به تعارض منافعی که وجود دارد بنده قانونا نباید در جلسات حزبی شرکت کنم ولی ظاهراً این‌طور که با بنده صحبت شده در هر دو لیست یعنی لیست کارگزاران و لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان بنده به‌عنوان سرلیست انتخاب شده‌ام.
اصولگرایان با ۲ لیست و با ‌اشتراک حداکثری می‌آیند
در اردوگاه اصولگرایان هم خبرهایی که تاکنون منتشر شده، حاکی از آن است که جریان اصولگرایی با 2 لیست و با حضور کاندیداهایی که بیشترشان مشترک هستند می‌آیند.
فارس نوشت: «بعد از چندین جلسه و پیشنهادهای مختلف در نهایت اصولگرایان با ۲ لیست به انتخابات وارد می‌شود. این در حالی است که واپسین تلاش‌ها برای وحدت لیست ائتلاف تهران با جبهه پایداری به نتیجه نرسید.»
بر همین اساس، لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات مجلس یازدهم، روز گذشته (جمعه 25 بهمن) نهایی و اعلام شد.
همچنین اسامی ‌نامزدهای جبهه پایداری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران روز پنجشنبه (24 بهمن) منتشر شد.
کدخدایی: مجلس قوی دشمنان را ناامیدتر از گذشته می‌کند
سخنگوی شورای نگهبان تحریم انتخابات را سیاست شکست خورده مخالفان جمهوریت عنوان کرد و گفت: تشکیل یک مجلس قوی دشمنان ملت را ناامیدتر از گذشته می‌کند.
عباسعلی کدخدایی عصر پنجشنبه در حساب توییتری خود نوشت: تحریم انتخابات و شعار «رأی بی‌رأی» سیاست شکست‌خورده مخالفان جمهوریت و حاکمیت اکثریت بر اقلیت است.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تشکیل یک مجلس قوی دشمنان ملت را ناامیدتر از گذشته می‌کند.
همایش استانداران در آستانه انتخابات مجلس
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دیروز جمعه در پایان همایش استانداران که در آستانه انتخابات برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره محورهای این همایش گفت: با توجه به اینکه تبلیغات برای انتخابات مجلس از بامداد 24 بهمن آغاز شده، نشست با استانداران برای بررسی و تحلیل مجدد فضای انتخابات و بالا بردن و نحوه مشارکت، اجرای قانونی، امنیت و سلامت در انتخابات بود.
وی تصریح کرد: با توجه به گزارشی که تاکنون به بنده داده شده است، از نظر امنیت، فضای انتخاباتی خوب است و از نظر تدارکات و پشتیبانی همه امکانات مهیا است و از نظر آموزشی تمام عوامل اجرا، آموزش لازم را دیده‌اند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: یکی از مسائل محوری در جلسه امروز موضوع مشارکت و الزامات افزایش مشارکت بود، البته موضوع مشارکت به‌صورت مستقیم در دستور کار وزارت کشور نیست و نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای و کسانی که ‌تریبون دارند و همچنین خود نامزدها و احزاب و گروه‌ها و ستادهای نامزدها، باید در این زمینه فعال باشند.
رحمانی‌فضلی در همین زمینه ادامه داد: با این وجود، به استانداران و فرمانداران، باتوجه به نقش هماهنگ‌کنندگی که در این حوزه دارند، تأکید و توصیه شد که فضای تبلیغاتی و امکانات رسانه‌ای و دعوت به مشارکت از طریق مراجع و گروه‌های مرجع در استان‌های خود را تقویت کنند تا انتخابات با مشارکت بالایی برگزار شود.
تعداد واجدین شرایط برای رأی دادن؛ بیش از 57 میلیون نفر
وی، درباره تعداد واجدین شرایط گفت: تعداد واجدین شرایط اخذ رأی را همچنان که قبلاًً اعلام کرده‌ایم، بیش از 57 میلیون نفر (57.928.159) است.
پیشنهادات وزارت کشور
 برای زمان برگزاری انتخابات مجلس در دور دوم
وزیر کشور ادامه داد: در صورتی که انتخابات در برخی حوزه‌ها به دور دوم کشیده شود، در فروردین ماه سال 99، بعد از سیزدهم؛ دو جمعه متوالی را در نظر گرفتیم و به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که هرکدام را قبول کنند، ما آمادگی برگزاری داریم.
رحمانی‌فضلی درباره رسیدگی به تخلفات انتخاباتی نیز گفت: البته امیدواریم تخلفی صورت نگیرد، چرا که همه باید به‌صورت قانونی و دقیق طبق قانون عمل کنند. لکن ما در وزارت کشور گروه‌های بازرسی داریم که از یک‌ماه قبل فعال شدند و تمام اقدامات و تمام رفتارها و اقدامات و عناصر مرتبط به نامزدها را و خود نامزدها را در نظر داشته‌اند که تا الان گزارشات زیادی مبنی بر امر تخلف نداشته‌ایم.
هیئت پیشگیری از تخلف در استان‌ها
وی گفت: مردم به ما گزارش می‌دهند، خود نامزدها و ستادهایشان هم گزارش می‌دهند که باید، بررسی و ارزیابی شوند و اگر مواردی باشد که از قانون تخلف شده باشد، ما آنها را به مراجع صالحه معرفی می‌کنیم، ضمن اینکه قوه‌ قضائیه امسال یک هیئت پیشگیری از تخلف در استان‌ها تشکیل داده و بازرسی این کار را انجام می‌دهند و در کنار آن شورای نگهبان هم این نقش نظارتی را انجام می‌دهد، بنابراین هم شورای نگهبان به‌عنوان ناظر و هم قوه ‌قضائیه به‌عنوان پیشگیری و هم وزارت کشور این کار را به‌عنوان مجری انجام می‌دهد.