kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶

تندروهای مشارکت در آفساید! 6 حزب اصلا‌ح‌طلب لیست می‌دهند(خبر ویژه)

با قطعی شدن خبر ارائه فهرست از سوی اغلب احزاب اصلاح‌طلب، ادعای شورای سیاستگذاری این جبهه مبنی بر نداشتن نامزد کافی رنگ می‌بازد.



روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران ذیل تیتر «بازگشت اصلاح‌طلبان» نوشت: احزاب اصلاح‌طلب «اعتماد ملی، کارگزاران، ندای ایرانیان، خانه کارگر، حزب کار و مردم‌سالاری» به‌زودی فهرست انتخاباتی می‌دهند.
این روزنامه نوشت: حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد در انتخابات مجلس شرکت کرده و لیست حزبی می‌دهد. سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب گفت به رغم رنجشی که این حزب از ردصلاحیت نیروهای اصلاح‌طلب در تهران و سراسر کشور دارد اما قصد دارد با عبور از فضای هیجانی و کنترل این فضا، برای ایران و آینده‌ کشور در انتخابات شرکت کند.
عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی افزود: ما به‌عنوان یک حزب سیاسی که در طول سال‌ها و ماه‌ها و روزهای منتهی به انتخابات روزنامه‌ای منتشر می‌کنیم و سیاست‌ورزی می‌کنیم فضای سیاسی را رصد می‌کنیم و ائتلاف‌هایی را شکل می‌دهیم. ما فکر می‌کنیم حداقل سیاسیون ایران باید هوش هیجانی بالایی داشته باشند و تسلیم احساسات نشوند. هوش هیجانی حزب کارگزاران بر احساسات پاک اعضای شورای مرکزی و کمیته سیاسی غلبه کرد و در نهایت در ادامه تصمیم قبلی حزب که به استان تفویض اختیار کرده بودیم در تهران قرار شد بدون ائتلاف با هیچ حزب دیگری یک لیست ارائه دهیم.
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی تصریح کرد که برخی احزاب اصلاح‌طلب لیست انتخاباتی ارائه خواهند کرد.
اما روزنامه آفتاب یزد به قلم علی تاجرنیا (عضو حزب منحله مشارکت) از ارائه لیست انتقاد کرده و می‌نویسد: شاید علت اینکه دراین میان برخی احزاب منتسب به اصلاح طلبی به دنبال این هستند که علی رغم اعلام رسمی این شورا، لیست انتخاباتی ارائه دهند اولا برای رهایی از هزینه عدم ارائه لیست در سال‌های آتی است ثانیا اینکه جریان اصلاحات می‌خواهد از حداقل‌هایی که برخوردار است بهره‌مند شود. اما علاقه برخی احزاب منتسب به اصلاح‌طلبی برای ارائه لیست دراین انتخابات، دلیل دیگری هم دارد، و آن پیشینه این احزاب است. احزابی که نشان دادند بیشتر به رفتارهای سیاسی تا خط‌مشی اصلاح‌طلبانه پایبندند به هر روی این احزاب احساس می کنند که به هر شکل باید در مجلس حضور پیدا کنند و از همین رو سخن از ارائه فهرستی برای انتخابات داده‌اند. شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز منعی برای این حزب وسایر احزاب برای حضور درانتخابات نگذاشته است اما نباید آن را به نام لیست اصلاح‌طلبی نوشت. شکی نیست ارائه چنین لیستی نقطه عطفی در رفتار این احزاب و رویکردش نسبت به مسائل خواهد بود. نباید تصور کرد حضور یک یا چند حزب اصلاح‌طلبی و ارائه لیست آنها نتیجه را علیه اصلاح‌طلبان تغییر می‌دهد.
از سوی دیگر سایت اصلاح‌طلب فرارو نوشت:  بررسی اظهارات اصلاح‌طلبان در این روزها نشان می‌دهد برخلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب چون اتحاد ملت سایر احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی درصدد حضور در انتخابات پیش‌رو و ارائه فهرست هستند.
تاجرنیا با انتقاد از احزاب لیست‌دهنده به فرارو گفت: قطعا این اقدام برخی از اصلاح‌طلبان از دید افکار عمومی نوعی تشتت در بین جبهه اصلاحات تلقی می‌شود، از سویی با توجه به اینکه از الان به راحتی می‌توان نتیحه انتخابات را پیش‌بینی کرد، جریان رقیب مدعی می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کردند و این به هیچ عنوان برای مجموعه بدنه و جریان اصلی اصلاح‌طلب که در انتخابات شرکت نکردند مناسب نیست، چرا که اصلاح‌طلبان در مجلس نمی‌توانند اقدامی را صورت دهند.
عضو حزب اتحاد ملت اضافه کرد: در مورد حزب کارگزاران نیز این گروه همیشه عمل‌گرایی‌اش به پرنسیب سیاسی‌شان چربیده و در انتخابات شرکت خواهند کرد، به‌نظر می‌رسد در تهران یک ائتلاف نانوشته بین کارگزاران، خانه کارگر، حزب اسلامی کار، مردم‌سالاری و ندای ایرانیان شکل بگیرد و آنها با یک فهرست مشترک در صحنه حاضر شوند.
وی ادامه داد: در این بین باید دید چه به دست می‌آید و چه چیزی از دست می‌رود، در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای اصلاح‌طلبان بازیابی سرمایه اجتماعی است که طی دو سال گذشته از دست رفته و با توجه به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان شاخص از جمله آقایان مطهری و صادقی،‌ شورای عالی به نظر بنده سیاست درستی مبنی بر عدم ارائه لیست در پیش گرفت، اما تصمیم برخی از احزاب برای حضور در انتخابات نشان می‌دهد، آنها تحت هر شرایطی می‌خواهند در قدرت بمانند و همچنین هزینه عدم مشارکت در انتخابات را از خود دور کنند.