kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
کارشناس اقتصادی مطرح کرد

نوسازی فقط 7 درصد مسکن روستایی در 5 سال اخیر!

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در پنج سال اخیر تنها هفت درصد مسکن روستایی نوسازی شده است، گفت: سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی ساخته شود.




به گزارش خبرگزاری فارس،‌ هادی سلیمی‌زاده در برنامه «پایش» با‌ اشاره به تأثیر بالای بخش مسکن بر پیشرفت اقتصادی کشور، اظهار داشت: در حدود پنج میلیون و 500 هزار مسکن روستایی در کشور وجود دارد که بیش از سه میلیون و 500 هزار میلیون نفر آنها فرسوده است، ضمن اینکه در این خانه‌ها حدود شش میلیون خانوار زندگی می‌کنند.
وی با‌ اشاره به اصول قانون اساسی مبنی بر تأکید به حق مسکن مردم، بیان کرد: در برنامه‌های مختلف توسعه ذکر شده است که دولت باید سالانه 200 هزار مسکن روستایی احداث کند، اما این مهم تاکنون محقق نشده.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در پنج سال اخیر تنها هفت درصد مسکن روستایی نوسازی شده، گفت: در سال‌های 76 تا 84 تنها دو درصد نوسازی و بهسازی مسکن روستایی انجام شد که نشان‌دهنده بی‌توجهی به این بخش است، در سال‌های 84 تا 92، توجه ویژه‌ای به مسکن روستایی شد و سهم آن به 31 درصد رسید.
سلیمی‌زاده افزود: سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی ساخته شود که کلا به هشت هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. این منابع مالی می‌تواند از طریق تسهیلات 40 میلیون تومانی تامین شود، منبع تامین چهار هزار میلیارد تومان از تسهیلات نیز می‌تواند از منابع حاصل از بازگشت تسهیلات مسکن مهر تامین شود و بانک تنها باید چهار هزار میلیارد تومان مابقی را فراهم کنند.
وی با تأکید بر اینکه چهار هزار میلیارد تومان معادل 1/5 درصد منابع قرض‌الحسنه بانکی است، گفت: ساخت مسکن روستایی بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کند و در نتیجه این کار، در مواقع سیل، زلزله و بحران خسارات چندانی به روستاییان وارد نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی ساخت مسکن روستایی باعث ایجاد 400 هزار شغل می‌شود و 135 صنعت کشور را فعال می‌کند و ویژگی این‌ اشتغال‌زایی نیز پهنه جغرافیایی آن است.