kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
خدمات آموزشی در دوران تحریم، یک منبع درآمد غیرنفتی است

تحصیل 40 هزار دانشجوی خارجی در ایران از ۱۲۹ ملیت

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه‌های ایران از ۱۲۹ ملیت دنیا، دانشجو می‌پذیرند و مطابق آمار مهرماه سال ۹۷ بالغ بر ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند.

عبدالحمید علیزاده در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه در حالی که ظرفیت ایجادشده و توانایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بیش از این تعداد است،‌ افزود: از این ۴۰ هزار نفر،‌ ۲۹ هزار نفر در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم تحصیل می‌کنند و با احتساب دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی نزدیک به ۴۰ هزار دانشجوی بین‌المللی شاغل به تحصیل در کشور داریم.
علیزاده: ۵۰ درصد دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد، ۳۴ درصد در مقطع کارشناسی و ۱۶ درصد هم در مقطع دکتری مشغول هستند.
رشته زبان فارسی، دارای بیشترین دانشجوی خارجی
وی با اشاره به رشته‌های تحصیلی دانشجویان خارجی، گفت: رشته زبان و ادبیات فارسی بیشترین تعداد دانشجوی خارجی را دارد و مهندسی کامپیوتر و دوره آموزش زبان فارسی هم در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان درباره رشد بالای پذیرش دانشجو از پنج کشور همسو، ادامه داد: دیپلماسی علمی کشور باید به گونه‌ای مدیریت و تقویت شود تا با سایر کشورها میزان تبادل دوسویه دانشجو افزایش یابد.
علیزاده با اشاره به گردش مالی قابل توجه ۳۰۰ میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی در دنیا، اظهار داشت: برنامه جامعی لازم است تا ایران سهمی از این درآمد را به خود اختصاص دهد؛ چراکه دستاوردها و توانایی‌های علمی کشور در سالیان اخیر، بستر تقویت بین‌المللی شدن آموزش عالی را فراهم
 کرده است.
وی افزود: خروجی رفت و آمدهای بین‌المللی کشورهای دیگر منجر به پذیرش دانشجوی خارجی شهریه پرداز می‌شود؛ به عبارتی با مشکلات و تحریم‌های مالی مواجه نیست. دانشجوی علاقه‌مند، کالای ما را که خدمات تخصصی علمی و آموزشی است، می‌خواهد؛ بنابراین با پای خودش مراجعه و در داخل کشور ثبت نام می‌کند و شهریه را در داخل کشور
 می‌پردازد.
به گفته مدیرکل امور دانشجویان خارجی سازمان امور دانشجویان، خدمات تخصصی آموزشی در دوران تحریم می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد غیرنفتی قلمداد شود و کالایی تحریم ناپذیر باشد؛ البته سیاست‌های مالی و شهریه و میزان درآمد هر دانشگاه را هیئت‌های امنا تعیین می‌کنند.